concert

Sylvie Kreusch brengt Muziek­gieterij tot het kookpunt

De Belgische zangeres Sylvie Kreusch staat haast op ieder groot festival deze zomer. Voorafgaand aan haar rondgang langs de vele buitenpodia, speelt ze een clubtour die ook Nederland aandoet. Eerder stond de Vlaamse in Bitterzoet in Amsterdam. OOR besloot Kreusch te gaan zien in de Muziekgieterij in Maastricht. En daar beleefde de reporter van dienst een bijzondere avond.

Fotografie Hub Dautzenberg

O moeder! Wat is het dringen geblazen voor de entree van de grote zaal van de Muziekgieterij, waar zo meteen White Lies zal spelen. Blijkbaar zijn er nog hele volksstammen te porren voor een pastiche op eighties wavepop, van een band die zijn grootste successen alweer dertien jaar geleden vierde. Gelukkig is er een alternatief in de kleine zaal. Daar zal weldra iemand spelen die we over niet al te lange tijd niet meer op een dergelijk bescheiden podium zullen zien. Want dat Sylvie Kreusch op weg is een ster te worden, is zonneklaar.

We gaan niet schrijven over De Relatie met de frontman van die grote Belgische Band. En ook dat verhaal over dat ze een muze zou zijn voor weet-ik-wie, laten we links liggen. Sylvie Kreusch heeft immers een eigen verhaal te vertellen. Dat van een verleidelijke vrouw, die haar kwetsbare momenten kent, maar die vooral krachtig is. En zeker niet bang. Of zoals ze in haar nieuwste single Girls zingt: ‘And if you ever try to hurt my sister / You better run man / Run as fast as you can.’ Deze dame staat haar mannetje, als we dat anno 2022 nog zo mogen uitdrukken.

Al in het openingskwartet Falling High, Haunting Melody, Wild Love en Shangri-La speelt ze met het publiek. Eerst afstandelijk, dan weer uitdagend met de handen in de zij of zwierend over het podium, Om vervolgens aanlokkelijk op de rand van het podium, haar fans toe te zingen. Neem daarbij haar sensuele stemgeluid, dat doet denken aan de Franse popprinsessen uit de songs van Gainsbourg, en voilà: zie hier een artiest die, op haar tocht naar de sterren, toch wel zeker de meest spannende act van de Lage Landen op dit moment is.

Hoewel, het optreden van vanavond is geen ‘act’: Sylvie Kreusch laat alle kanten van haar persoonlijkheid zien: haar vurigheid, boosheid en verdriet; haar humor en vermogen tot zelfreflectie. Misschien dat Kreusch’ uitbundige styling en kleding, die zo van een catwalk lijkt te komen, anders doen vermoeden, maar dit is een eerlijke artiest. Vooruit, in de finale – waar plek is voor prijsnummers Let It All Burn en Walk Walk – presenteert ze zich zeker als showvrouw, die haar vak verstaat om het publiek optimaal erbij te betrekken. De grote zalen en festivalweides zijn alvast gewaarschuwd.

Maar bovenal is Sylvie Kreusch een femme fatale, die haar toehoorders het hoofd op hol brengt en ze verleidt om zichzelf al dansend te buiten gaan. De temperatuur in die kleine zaal in de Muziekgieterij stijgt in ieder geval tot een kookpunt vanavond. Letterlijk. Want, vlak nadat Sylvie Kreusch en haar band voldaan én badend in het zweet het podium verlaten, klinkt in het gebouw het brandalarm. O moeder!

Gezien: 21 april 2022 in Muziekgieterij, Maastricht.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 34 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 34 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. Met nieuwe lp's van Arcade ...
'Keith! Ronnie!' Parlevinken bij de Stones in A'dam
achtergrond
the rolling stones

‘Keith! Ronnie!’ Parlevinken bij de Stones in A’dam

Drie weken lang streken The Rolling Stones neer in A'dam. Wie oplette, of mazzel had, kon een glimp opvangen van ...
Andy Fletcher was 'de normale man' van Depeche Mode
in memoriam
depeche mode

Andy Fletcher was ‘de normale man’ van Depeche Mode

Depeche Mode-toetsenist Andy Fletcher is op 60-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de band op Twitter. Hij zou een natuurlijke dood ...

Recensie: Sylvie Kreusch brengt Muziek­gieterij tot het kookpunt (concert) | OOR