concert
Indie

The Vaccines verrassen met bijgeschaafde liveset

'Ik wil net zo groot worden als U2, de Stones en fucking Imagine Dragons', onthulde Vaccines-frontman Justin Young onlangs in NME. Om ambities en een gedurfde attitude zit de band niet verlegen. Aan energieke indiehits en kwaliteitspop ontbreekt het de Londenaren evenmin. De grote zwakte van het viertal . . .

Derde langspeler English Graffiti ligt sinds afgelopen mei in de schappen en is een essentiële toevoeging aan het oeuvre. Na de ijzersterke, maar ietwat conventionele spierballenvertoning Come Of Age verkiezen The Vaccines het vreemde boven het conventionele (Radio Bikini) en plaatsen het intieme naast het grote gebaar ((All Afternoon) In Love, English Graffiti), zonder dat Young zijn uitstekende songschrijfkwaliteiten verliest. The Vaccines zijn anno 2015 oprechter en directer dan ooit tevoren en durven zonder gêne toe te geven dat deze plaat over pak ‘m beet vijf jaar wel eens afschuwelijk zou kunnen klinken. Leuk, die ontwikkeling en nuchterheid, maar The Vaccines zouden The Vaccines niet zijn als het geheel met een behoorlijke dosis nonchalance en overmoed gebracht wordt.

Dat is dan ook precies de mindset waarmee de band aan haar set begint: openers Handsome, Wreckin’ Bar en Ghost Town worden er in een krappe zes minuten doorheen gejast. ‘Amsterdam, wake the fuck up!’, brult Young na het openingssalvo, leunend op de versterkers en zure bekken trekkend. Ironisch, want het publiek lijkt er meer zin in te hebben dan de bandleden zelf: bier wordt gekocht om te gooien, een niet al te bescheiden pit is al gevormd en die ene lolbroek die in z’n wetsuit is gekomen staat al klaar om z’n moment te pakken en te gaan crowdsurfen. Dat terwijl bassist Árni Árnason en Justin Young zich zichtbaar (en soms terecht) irriteren aan de meeklappende publieksleden (‘jullie denken dat klappen helpt, maar dat doet het nooit’) en er nog even in moeten komen.

Het kan vanaf dit punt op ongelofelijk veel momenten misgaan, maar gek genoeg gebeurt dat nergens: The Vaccines hebben veel geleerd van hun jarenlange tourervaring en passen verbeteringen toe aan hun liveset die vanaf Dream Lover en Wetsuit duidelijk en constant hoorbaar zijn. De toevoeging van een vijfde bandlid op toetsen is perfect om de songs live meer diepte te geven, Justin Young schakelt in Dream Lover terecht een tandje en een aantal octaven terug om niet de mist in te gaan en de setlistkeuze is nagenoeg perfect: rustmomenten zijn schaars en vallen precies op de juiste plek (met een akoestische versie van No Hope als hoogtepunt) om vervolgens weer de ene na de andere uit volle borst meegezongen indieknaller (20/20, I Always Knew, Norgaard) uit de mouw te kunnen schudden. Het publiek wordt er alleen maar wilder van en bereikt een feeststemming die tot nu toe enkel door Foals werd aangezet dit clubseizoen. De fans zitten dan misschien grotendeels thuis vanavond, maar het is tijd om als de sodemieter weer naar uw dichtstbijzijnde concerthal te hollen als The Vaccines in de buurt zijn. Het T-shirt van Justin Young predikt het al zelfvoldaan en profetisch: The Vaccines make me feel good. En dat is precies hoe uw verslaggever over dit optreden en deze band denkt.

Door Dave Coenen / Fotografie: Luuk Denekamp

Gezien: 8 oktober 2015, Melkweg, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Best Kept Secret: Nick Cave, Big Thief, The Strokes e.a.
nieuws

Best Kept Secret: Nick Cave, Big Thief, The Strokes e.a.

Kort na Down The Rabbit Hole komt ook Best Kept Secret met zijn eerste namen voor 2022, met The Strokes, ...
'Get Back': een feestmaal voor Beatle-idioten (Disney+)
serie

‘Get Back’: een feestmaal voor Beatle-idioten (Disney+)

Paul McCartney jamt wat op zijn bas. Ringo Starr en George Harrison zitten tegenover ‘m. Het is de vierde dag ...
Brilliant Adventure (1992-2001)
album
David Bowie

Brilliant Adventure (1992-2001)

Aan het slot van de recensie van de vórige editie uit de reeks ‘career spanning box sets’, 'Loving The Alien' ...

Recensie: The Vaccines verrassen met bijgeschaafde liveset (concert) | OOR