concert

Tyler, The Creator geeft de knalfuif die je had verwacht

In een uitverkocht AFAS Live loopt dinsdag een zee van omhoog gestoken telefoons uit op het podium, waar een groot scherm de toeschouwers in het perspectief plaatst van een vogel die over geanimeerde bergen trekt. Het is bijna rustgevend, ware het niet dat de concerthal vol staat met zwetende, ongeduldige fans die niet kunnen wachten om een van ‘s werelds grootste hiphop­sterren live te zien: Tyler, The Creator.

Fotografie Marc Prodanovic

Hij begon als een tegendraadse provocateur die met een destructieve punkattitude de hiphopscene op z’n kop zette als het gezicht van Odd Future. De afgelopen jaren heeft hij ook z’n doorbraak gekend op het grote poppodium en weet hij z’n arsenaal van verschillende talenten toe te passen op een groter publiek. Een multi-talent was hij altijd al, maar hij groeit mee met zijn rijzende roem en aardt in de rol van visionair.

Tyler, The Creator beklimt de berg op het podium als een toerist gehuld in kitsche, vintage kleding. Hij opent met Sir Baudelaire, tevens de opener van het album waarnaar de tournee is vernoemd, Call Me If You Get Lost (2021). Zodra de eerste woorden z’n mond uitkomen, begint de zee van telefoons te golven en knalt er vuurwerk boven het podium. Tyler, The Creator is naast rapper en producer een alomvattende artiest die zich net zo thuis voelt in de het maken van videoclips, tv-shows, grafische ontwerpen en meer. Er is dan ook niet ingehouden op de productiewaarde van zijn performance, een knalfuif die je kunt verwachten van Tylers chaotische brein, met een flink budget om te besteden.

De rest van show ziet de decors veranderen van tropische jungles naar sneeuwbergen. Tyler draagt de hele show op eigen benen, en wordt voornamelijk bijgestaan door lichtshows en pyroforische kunstjes. Zo’n diepe trukendoos kan de intimiteit soms volledig buitenspel zetten, maar Tyler maakt tijd voor het publiek door zo nu en dan de mensen toe te spreken met een anekdote. Het is typerend voor de artiest die hij is, die met zijn presence op social media laat zien dat hij geen marionetpop is van een groot label, maar een totstandkoming van zijn eigen ideeën en een postmoderne artiest die zich niet verheven voelt boven zijn fans.

Een groot deel van de setlist bestaat logischerwijs uit nummers van zijn laatste album, maar ook klassiekers als She en Yonkers komen voorbij, evenals het recentere EARFQUAKE. Het tentoonstelt voornamelijk een contrast in volwassenheid, maar benadrukt ook de rode draad in Tylers stijl – zwoele jazz en slordige hiphopritmes, vergelijkbaar met N.E.R.D. als Pharrell Williams en Chad Hugo enorm pissig zouden zijn.

Tyler, The Creator is al een aantal jaren te zien op het grote podium en heeft een eigen eiland weten te bemachtigen in popland. Dat is toch bijzonder, want hij is controversies nooit uit de weg gegaan, en heeft uitspraken gedaan die veel andere artiesten hun carrière de das om zouden doen. Het is tekenend voor een artiest die genoeg geloofwaardigheid heeft opgebouwd om serieus genomen te worden, zelfs wanneer hij niet serieus is, en dat is terug te zien tijdens zijn tournee, waarmee hij de authenticiteit van het Odd Future-tijdperk weet te vertalen naar een show op veel grotere schaal.

Gezien: 7 juni 2022 in AFAS Live, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

Tyler, The Creator geeft de knalfuif die je had verwacht