interview

Ed O’Brien, de stille kracht van Radiohead, bezweert de duisternis

Radiohead-gitarist Ed O’Brien beleefde een dark night of the soul tijdens de Covid-lockdowns in 2020 en 2021. Hij kreeg een stevige depressie en besloot die bewust uit te zitten, en de oorzaken ervan recht in de ogen te kijken. Naast Wim Hof-ijsbaden en lange wandelingen door de Welshe natuur werd dagelijks muziek maken onderdeel van zijn therapie. Daar kwam zijn tweede soloalbum Blue Morpho uit voort, dat naast psychedelische folk in de Nick Drake-lijn een aantal drone-achtige stukken bevat. Het lapte hem weer op en gaf hem ook meer zelfvertrouwen als zanger en songschrijver. ‘Ik weet nu pas écht zeker dat ik de rest van mijn leven muziek wil maken.’

ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?

BEN JE NOG GEEN LID?

DIGITAAL

€3,95 PER MAAND

  • Onbeperkt toegang tot OOR.NL.

  • Elke maand het tijdschrift op je tablet of telefoon

  • Eerste maand gratis, maandelijks opzegbaar

Bestel nu

MAGAZINE

€39,95 PER HALF JAAR

  • Onbeperkt toegang tot OOR.NL.

  • Kies een welkomstgeschenk

  • Het tijdschrift elke maand op je deurmat

  • Gratis toegang tot 300 concerten per jaar met Club OOR

Kies je cadeau

DIGITAAL + CLUB OOR

€41,95 PER JAAR

  • Onbeperkt toegang tot OOR.NL.

  • Elke maand het tijdschrift op je tablet of telefoon

  • Gratis toegang tot 300 concerten per jaar met Club OOR

Bestel nu

ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?

deel dit artikel

Meer:

Ed O'Brien
album
Ed O’Brien

Blue Morpho

Na jarenlang schaven en bijpunten, bracht Radiohead-gitarist Ed...
album
Ed O’Brien

Blue Morpho

Na jarenlang schaven en bijpunten, bracht Radiohead-gitarist Ed...

Meest gelezen

MEEST RECENT

INLOGGEN