interview

Interview: David Byrne

Aanstaande zondag 4 november staat David Byrne in een uitverkochte AFAS Live. OOR had een exclusief interview met de zanger. Ren dus naar je tijdschriftenboer, of bestel OOR hier online. Nieuwsgierig naar het interview met voormalige frontman van Talking Heads? Lees hieronder alvast een klein gedeelte.

Wat beschouwde u als de grootste uitdaging toen u aan de American Utopia Tour begon te werken?
‘Bij de voorbereiding diende zich een wereld van uitdagingen aan. Het uitproberen en voorbereiden begon bijna een jaar voor de tournee van start ging, toen ik nog aan het album werkte. Ik had het idee om alle muzikanten mobiel te laten zijn. Dat hield in: harnassen, draadloze midi voor de keyboard, heel veel kanalen. En: konden de muzikanten tegelijkertijd spelen en bewegen? Op datzelfde moment moest ik mijn agent vragen of er veel vraag naar de shows was. Zou ik er genoeg kunnen opvoeren om de kosten van extra muzikanten te dekken? Dat leek van wel. Mede dankzij de enthousiaste reacties van deze agent realiseerde ik me dat mensen op een podium een grotere impact hebben dan beeldschermen of andere aspecten van hedendaagse shows. Toen de financiën eenmaal gedekt waren, realiseerde ik me daarom meteen dat het podium leeg, echt leeg kon zijn. Dit was weer een uitdaging, omdat ik vaak werd geconfronteerd met de suggestie: Oh, om dit of dat visuele effect te bereiken, zetten we simpelweg dit of dat attribuut op het podium. Ik reageerde dan onmiddellijk met: Nee, niets betekent echt niets, er komt niks op het podium te staan, behalve wij. Hoe dan ook, ik kon verder, zodra de ene uitdaging was opgelost, diende zich weer een andere aan. Maar het werkt!’

U heeft gezegd dat dit uw meest ambitieuze liveshow is sinds Speaking In Tongues in 1984, wat resulteerde in de film Stop Making Sense. Wat ziet u op dit moment als de grootste overeenkomst tussen beide? En als verschil?
‘Zeggen dat de show even ambitieus is, is niet hetzelfde als zeggen dat het soortgelijke shows zijn! Ze zijn heel verschillend, maar ja, er liggen inderdaad wel enige overeenkomstige ideeën aan ten grondslag. Een daarvan is: laten we een simpel idee als uitgangspunt nemen en dat zo vol en totaal mogelijk uitwerken. Met Stop Making Sense was het idee om te laten zien hoe een show werd samengesteld, door telkens één element toe te voegen. Steeds weer een extra muzikant, belichting, schermen, projectoren, enzovoort. De show werd transparant gemaakt door ‘m te deconstrueren. In de huidige show legt het lege podium nadruk op ons als mensen, mensen in een ruimte, het podium: hoe wij ons verhouden tot het publiek en tot elkaar. Het is in essentie een show over menselijke wezens… en wat kan meer ontroeren dan dat? Beide shows zijn erg gepland, maar die planning werkt alleen als er recht wordt gedaan aan de muziek en de artiesten. Wanneer een onderdeel onwaar overkomt, valt de beweging, zoals die in het script staat, maar ook al het andere, in duigen. Net als bij Stop Making Sense is mij gevraagd: Is er nog plaats voor enige spontaniteit? Wat voor mij impliceert dat de persoon die de vraag stelt gelooft dat de authenticiteit van een uitvoering op de een of andere manier te maken heeft met spontaniteit. Jazzmuzikanten, The Grateful Dead en Bob Dylan volgen die route – voor sommigen werkt het. Deze show lijkt meer op een toneelstuk of een film of zelfs een roman: de kracht en de emotionele power liggen in het script. Mits goed uitgevoerd, met oprechtheid en overtuiging, komt de emotionele lading avond na avond tot bloei.’

Het hele interview is te lezen in OOR 10. Neem nu een abonnement op ons mooie blad en krijg o.a. de laatste cd van David Byrne helemaal gratis!

Foto: Kamiel Scholten

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

The Beatles (The White Album)
album
The Beatles

The Beatles (The White Album)

In februari 1968 trokken The Beatles naar Rishikesh in India om daar deel te nemen aan een cursus meditatie bij ...
Eagles Of Death Metal kondigen coveralbum aan
nieuws
Eagles Of Death Metal

Eagles Of Death Metal kondigen coveralbum aan

Jesse Hughes en Josh Homme van Eagles Of Death Metal hebben via Twitter een nieuw coveralbum aangekondigd. Pigeons Of Shit ...
Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen
concert

Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen

Le Guess Who?, het immer uitdijende festival met het alsmaar duizelingwekkender wordende blokkenschema. Een cultdingetje is het al lang niet ...

Interview: David Byrne (interview) | OOR