column

'Het Metropole Orkest, ik heb die club altijd gehaat'

Voordat De Vooravond bestond had je een soortgelijk televisieprogramma dat De Wereld Draait Door heette. Het werd gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk. Dat was in de tijd dat hij nog op zichzelf leek en niet op Connie Palmen. 

Ze hadden bij dat programma een terugkerend item waarin door de redactie gewaardeerde artiesten liedjes zongen van door de redactie afgekeurde artiesten. ‘Guilty Pleasures’ noemden ze die rubriek. De lijn tussen besmuikt plezier en goede smaak bleek dun. Aan de ene kant stonden Niels Geusebroek, Waylon, Danny Vera, Blaudzun, Alain Clark en Nielson. Aan de andere Eurythmics, Willeke Alberti, Cher, Lisa Stansfield en Kiss. De uitvoerende artiesten keken heel serieus, alsof die afgekeurde hits vanzelf mooi werden als je acteerde dat je zat te poepen. 

Dat alles gebeurde in 2011 en ik zou het waarschijnlijk allang vergeten zijn als ik er niet om de haverklap aan herinnerd werd door het onvolprezen Metropole Orkest. Ik heb die club altijd gehaat. Dat ligt niet aan het orkest zelf. Het vakmanschap valt niet te ontkennen; alleen uitmuntende musici worden toegelaten. Hun ernstige bewerkingen van lichte muziek vind ik vaak nogal hol, maar dat is het probleem niet. Ik vind bijna alle muziek lelijk. Ze doen maar. 

Wat mij stoort is de manier waarop er op hun muziek gereageerd wordt. Hedendaagse popmuziek wordt door bepaalde mensen nauwelijks serieus genomen. Toevalligerwijs zijn dat precies de mensen die mediaredacties bevolken. Zij geloven dat popliedjes in essentie best goed kunnen zijn, maar dat de originele uitvoeringen te wensen overlaten. Pas als het Metropole Orkest zich ermee bemoeit is er sprake van kunst. Alsof popartiesten niet nadenken over hoe ze klinken.

Vandaar mijn naar woede neigende scepsis toen ik hoorde dat hiphopplatform 101Barz vanwege zijn vijftiende verjaardag met het Metropole Orkest zou samenwerken. De NPO ging het uitzenden. Het werd gevierd als erkenning van het genre. Ten onrechte natuurlijk. Erkenning zou zijn: hiphop op televisie. Punt. Geen voorbehoud. Maar zover is men nog niet. Rappers mogen alleen opdraven als ze willen samenwerken met bejaarde muzikanten (Ali B Op Volle Toeren), als ze zich voor het komische effect in een tegennatuurlijke omgeving laten droppen (Rappers In De Sneeuw), of als ze iets schandaligs hebben gedaan (RTL Boulevard, Op1, Jinek).

Van 101Barz X Metropole Orkest verwachtte ik Rappers in Carré meets Metallica-op-cello’s. Zat ik er even naast. Op momenten was het mij te kitscherig en de combinatie Rotjoch/autocue had iets lachwekkends, maar op het concert viel weinig aan te merken. 101Barz had nauwelijks concessies gedaan. Ze kozen niet voor bij het bejaarde NPO-publiek bekende namen, maar voor de helden van het platform. Mocromaniac, Kevin, Hef. Geen gastmuzikanten om de refreinen te vervoiceofhollandiseren, gewoon de rauwe sessies zoals ze ooit in dat kleine hokje in Hilversum klonken. Het orkest speelde de beats en dat was dat.

Het eindigde zwaar emotioneel, maar zonder Hello Goodbye-esthetiek. Winne ging in duet met Feis. Hij losjes swingend op het podium, zijn overleden vriend geprojecteerd op de grond. 

In de aankondiging vatte Winne de kracht van 101Barz kernachtig samen: ‘Op andere plekken wordt je getolereerd, niet gerespecteerd.’ De samenwerking met het Metropole Orkest onderstreept die stelling. Hopelijk is het ook het begin van de oplossing.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De totale overgave van Bono: een duik in zijn autobiografie
achtergrond

De totale overgave van Bono: een duik in zijn autobiografie

62 is nog jong, in de huidige rock & roll-wereld. Toch heeft Bono z’n memoires al voor de eeuwigheid vastgelegd ...
Christine McVie (79) van Fleetwood Mac overleden
nieuws
fleetwood mac

Christine McVie (79) van Fleetwood Mac overleden

Christine McVie van Fleetwood Mac is op 79-jarige leeftijd overleden. De zangeres en toetseniste sloot zich in 1970 aan bij ...
Stromae en Paolo Nutini op Down The Rabbit Hole 2023
nieuws

Stromae en Paolo Nutini op Down The Rabbit Hole 2023

Ook IDLES, Slowthai, Froukje, Phoenix, Romy, Sleaford Mods, Weval, Working Men's Club en The Whitest Boy Alive komen naar de ...

'Het Metropole Orkest, ik heb die club altijd gehaat' (column) | OOR