nieuwe muziek

7 tracks: Oscar and the Wolf, Sons of Kemet en meer

Elke week bundelen en bespreken we de nieuwste singles, een kleine selectie uit het enorme aanbod aan nieuwe muziek. Lees en luister mee! En check ook OOR’s New Music-playlist op Spotify.

Oscar and the Wolf
James

Onze buren uit België zullen ook wat zonnestralen hebben meegepikt de afgelopen dagen, geschiedde de zomerse single van Oscar And The Wolf: James. De galmende gitaarslagjes in het intro gonzen ruim vijf minuten voort, met een stevige beat en fluisterzang die thuishoren op een zomeravond in een mediterraanse nachtclub waar goede keuzes niet welkom zijn – wellicht iets voor een Netflix-serie? Het is de eerste single in drie jaar tijd van Oscar And The Wolf, en Max Colombie lijkt verloren tijd te willen inhalen. Het nummer is behoorlijk lang, maar kent weinig variatie en had met twee minuten minder ook z’n boodschap kwijt gekund. Niettemin zal James goed in de smaak vallen bij fans van de zware elektropop van Infinity (2017). BAS DISCO

Beabadoobee
Last Day On Earth

Een kruising tussen bedroom pop en ninetiesrock, omschreven we haar muziek eerder. Een typering die ook raak schiet bij de laatste release van Bea(badoobee) Kristi. De 20-jarige Filipijns-Britse identificeert zich niet alleen qua uiterlijk met Miki Berenyi van Lush, ook haar muziek brengt prettige vibes van deze shoegazers boven. En net als Berenyi schrijft ze haar eigen muziek en speelt zelf gitaar. Ondanks de titel en zinsnedes als ‘The world’s about to end’ is het nummer van een vrolijkmakende luchtigheid. ‘Shoop-doop, shoop-doo, badoobadoo, oh yeah!’ Wij zijn al vier albums lang fan van Beabadoobee en kijken door deze wonderschone track uit naar al het moois dat ongetwijfeld nog in het verschiet ligt. HESTER AALBERTS

Sons of Kemet, Kojey Radical
Hustle

Sons of Kemet, het afro-caribische jazzvehikel van Shabaka Hutchings en kameraden, is terug. Nieuwste single Hustle sleurt je aan de arm door de Londense blocks waar de vossen ‘s nachts ronddwalen, dwars door buitenwijken in een rechte lijn naar het oerwoud. Allemaal om jou met de neus op de feiten te drukken: het nalatenschap van zwarte voorvaderen die uit de ellende en modder klommen om hard voor een betere toekomst te strijden. Dubby tuba’s en een arsenaal aan drums stuwen de track voort, terwijl de melodieën en bezieling ontspringen uit de progressieve en inclusieve politiekvoering in woord. Kojey Radical en Lianne La Havas kruipen voorzichtig uit de luwte om de boodschap te vertolken en verdwijnen net zo geruisloos weer, tot enkel een stomende trein en wat gefluit op de achtergrond overblijven. Een veelbelovende, urgente voorbode van een groots muzikaal gebaar. DAVE COENEN

Bobby Gillespie & Jehnny Beth
Remember We Were Lovers

Als je iemand hoog op een sokkel hijst kan ‘ie hard vallen, zo blijkt. Bobby Gillespie vergaarde al vroeg een legendarische status,  rammend op twee toms bij het enige Top of The Pops-optreden van The Jesus and Mary Chain ooit. En wie heeft hem niet op het netvlies gebrand in roze pak als Primal Scream-frontman op Glastonbury? De man achter Screamadelica kon eigenlijk niet stuk. Maar dat dreigt nu toch een beetje te gebeuren met de cheesy single Remember We Were Lovers, een duet met Jehnny Beth. ‘Feeling like I’ve lost you, where did we go wrong?’ Het glazuur springt van je tanden bij dit emo-drama. En wees gewaarschuwd: er hangt een heel album van Gillespie/Beth boven ons hoofd. Utopian Ashes verschijnt op 2 juli. ‘I wanted to put pain back into music’, aldus Gillespie. Nou, dat is gelukt. HESTER AALBERTS

Working Men’s Club
X

Frontman Syd Minsky-Sargeant, fervent antikapitalist, ontleende de naam van zijn band aan zogenoemde working men’s clubs, die in de 19e eeuw recreatie en onderwijs boden aan arme arbeidersgezinnen. Wat begon als een postpunkbandje op de popacademie van Manchester ontpopte zich, na enkele personele wisselingen, tot een geslaagde mix van dance en indie. Nauwelijks een half jaar na de release van hun zeer geslaagde debuutalbum is er nu X, een ijzig gezongen nummer met als repeterende frase ‘there is no start to this end’, dat knap schurende gitaren met dreigende synths combineert. Conclusie: Working Men’s Club blijft ons bekoren. Let wel op; de video bevat effecten die van invloed kunnen zijn op lichtgevoelige kijkers. HESTER AALBERTS

Chaos In The CBD
Mahia Madness


Het runnen van een hoogstaand meme-account dat de hele scene op de hak neemt is een tijdrovende taak, maar het Nieuwzeelandse duo Chaos In The CBD vindt gelukkig nog wat ruimte om er een of twee sterke EP’s per jaar uit te gooien. Te Puke Thunder focust in vier tracks op de veelzijdigheid van de broers Helliker, met sfeer en gelaagdheid als constante factor. Mahia Madness is een track op het exacte snijvlak van spacey dub en minimale house, met stevige ritmesecties en golvende synthklanken in iedere hoek. Vast en zeker het muzikale resultaat van een wilde nacht op het rotsachtige schiereiland. Weinig echte chaos te bekennen hier, wel vier ijzersterke clubtracks met een uitstekend gevoel voor ruimte. DAVE COENEN

Ratboys
Key

Happy Birthday, Ratboy, zeggen de indierockers uit Chicago tegen zichzelf. De boys, die eigenlijk een ratboy (David Sagan) en een ratgirl (Julia Steiner) zijn, bestaan namelijk tien jaar en vieren dat met hun vierde album. Key is een vrij willekeurig gekozen track. Happy Birthday, Ratboy presenteert ons namelijk elf nummers die allemaal meer dan de moeite waard zijn en waarbij je je het ene moment in het desolate Ry Cooder-landschap van Paris, Texas waant en het volgende moment in Nashville. ‘I have the key, that unlocks the door’, zingt Steiner met haar meisjesachtige, hoge stem in het melodieuze en gitaarliedje Key. We beschouwen dat graag als een uitnodiging om het gehele oeuvre van de Ratboys eens te verkennen. HESTER AALBERTS

OOR’s New Music

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De stilte valt hard in 'Sound of Metal' (Amazon Prime)
film

De stilte valt hard in ‘Sound of Metal’ (Amazon Prime)

De speelfilm Sound of Metal (beschikbaar op Amazon Prime) is het minimalistische portret van een drummer die zijn gehoor verliest ...
'Ik wil iets fucking agressiefs zien!', riep Ryan Adams
de makers

‘Ik wil iets fucking agressiefs zien!’, riep Ryan Adams

In de serie 'De Makers' nemen we onszelf onder de loep. In plakboekstijl schudden we de archieven van ons colofon ...
Fearless (Taylor's Version)
album
Taylor Swift

Fearless (Taylor’s Version)

Over het behouden van de rechten over je eigen masters is altijd al een hoop te doen geweest. Bij Taylor ...

7 tracks: Oscar and the Wolf, Sons of Kemet en meer (nieuwe muziek) | OOR