Nog geen tijd gehad om alle nieuwe releases door te spitten? Geen zorgen. We hebben weer zeven gloednieuwe tracks verzameld die je toch écht even moet checken.
Fontaines D.C.
Starburster / In Heaven (Lady In The Radiator Song)
Zonder aankondiging verscheen de deluxe-editie van Fontaines’ laatste album Romance. Drie extra nummers: de eerder uitgebrachte single It’s Amazing To Be Young en diens B-kant Before You I Just Forget, maar ook Starburster / In Heaven. Die laatste (live) track is een uitgeklede, bijna akoestische Starburster-versie, voorzien van een opening met tekst van In Heaven (Lady In The Radiator Song) uit David Lynch’ Eraserhead. Opvallend: de productie was niet in handen van James Ford, maar van gitarist Carlos O’Connell. Het nummer raakt in z’n kaalheid en is een onverwacht verstilde afsluiter van het neongekleurde Romance-hoofdstuk. (HA)
Robin Kester
Happy Sad (It’s a Party)
‘Een prachtige, indrukwekkende plaat, waarmee ze ook buiten de landsgrenzen zomaar eens hoge ogen kan gaan gooien’, schreef OOR al over haar debuutalbum Honeycomb Shades (2023) vol mysterieuze, dromerige indiepop. Alsof Robin Kester hier aandachtig naar luisterde, zocht ze het buitenland op en nam in Bristol haar aankomende plaat Dark Sky Reserve op met producer Ali Chant. Dat album verschijnt ook nog eens op het internationale kwaliteitslabel Memphis Industries (12 september uit). De eerste single Happy Sad (It’s A Party) klinkt kenmerkend raadselachtig en veelbelovend. (SH)
Adrianne Lenker
Happiness
Het ongelofelijk intieme Happiness wordt afgesloten met luid applaus en dol gejoel. Dat is niet omdat producer Andrew Sarlo een staande ovatie in je woonkamer wilt forceren, maar omdat het nummer deel uitmaakt van Adriannes gloednieuwe livealbum Live At Revolution Hall. De solo-meerstemmigheid die we vaak op haar Big Thief-tracks en soloplaten horen, zijn in haar eentje live fysiek onmogelijk. Hierdoor klinkt Happiness nóg meer als een privé-aangelegenheid; naakt. Live At Revolution Hall komt uit op 24 april. (SH)
Deerhoof
Under Rats
Under Rats, een samenwerking met dichter/muzikant Saul Williams, begint als conflict. Alles wringt, schuurt en klapt tegen de hoeken van het ritme. Alsof je aan de knop van een bakelieten radio draait, op zoek naar ontvangst. Deerhoof – al sinds 1994 een anomalie in de indie- en noiserockhoek van San Francisco – kiest opnieuw voor frictie. Langzaam draait de track. Het claustrofobische ritme krijgt iets van richting, maar de melodieën blijven tegendraads. Als een klassiek orkest dat elkaar met hun snaarinstrumenten te lijf gaat. Dan, als apotheose, een plensbui. Niet als verlossing, maar als conclusie. Deerhoof laat ons weer eens horen hoe ontroerend disharmonie kan zijn. Het nieuwe album Nobel And Godlike In Ruin komt op 25 april uit. (HA)
Parker Fans
USB Stick
Met een redelijk ironische blik op het dj-landschap van vandaag de dag maakt Parker Fans hun Pool Of Fish EP compleet. ‘I walk in with a USB stick, play it now or it loses it’s magic’. De ironie denken we ook te bespeuren in het klassieke M1 Organ-geluid, bekend van Robin S’ Show Me Love, en de extreem vermoeiende house piano. Deze combinatie wordt aan de lopende band onder bekende vocalen gezet onder het mom ‘hippe remix’, de moeizame lijm van menig dancefestival in 2025. Een punt maken is niet zo lastig, maar het in een goede track gieten, die past in het drum & bass-feestje dat Pool Of Fish is, moet ingewikkelder zijn. Ach, kun je allemaal toevertrouwen aan de boys van Parker Fans. (SH)
Greet Death
Country Girl
Een slordige 2000 dagen na de dreun van hun verpletterende album New Hell (2019) roert Greet Death zich weer. Same But Different Now – volgens ondergetekende het beste nummer van 2024 – was het eerste levensteken en nu is daar Country Girl bijgekomen. De vlag ging dus al uit, maar er komt nog een wimpel bij: hun nieuwe album Die In Love is namelijk aangekondigd en verschijnt op 27 juni. De band uit Michigan houdt onverminderd vast aan hun mix van intense shoegaze, slowcore en indie rock. Als een verkenner zweeft de eerste gitaar op Country Girl rond tot een tweede exemplaar het nummer zo mogelijk nog dieper trekt. En dan is de zang nog niet eens ingezet. ‘Girl, I love to wake the dead.’ Mooi, want wat zijn we blij dat ze weer wakker zijn. (HA)
GoldLink
Metatron
GoldLink brengt de zomerse golden age hiphop-sferen van The Fresh Prince en Montell Jordans This Is How We Do It helemaal terug. Ietwat uitgekleed en op z’n 2025’s weliswaar, maar inclusief boterzachte baslijntjes, Kill Bill-alarm en een drumpartij die – helaas – al een paar decennia uit de mode is. De uit D.C. afkomstige verteller – rapper wil ‘ie niet genoemd worden – bewijst zich doordrenkt in R&B-vibes soepel en innovatief als altijd. De fluïde woordkunstenaar is 10 mei te zien op Headlines Festival in Tilburg. (SH)