concert

Akwasi laat de zon weer schijnen in Bitterzoet

Het is niet in 4K. De hapering in de verbinding tussen mobiel, Chromecast en tv maakt het beeld zelfs bij vlagen wat wazig. Maar toch zie ik de glinsterende tranen in de ogen van Akwasi, wanneer hij halverwege zijn optreden in een bijna leeg Bitterzoet begint aan Paraplu, een liedje voor zijn tweejarige dochter. Het is een lief nummer vol prachtige beloftes. ‘Het meest gangster nummer dat ik ooit schreef’, zegt de rapper er zelf erover, en dat bedoelt hij niet als grap, want: ‘er is niets zo gangster als papa zijn.’ De live-uitvoering van het nummer is bijzonder mooi. De emotie tekent Akwasi’s stem, maar het zacht swingende drumspel maakt zijn woorden licht. Het is een memorabel moment, zoals je die graag meemaakt tijdens ieder concert. Je gaat ermee naar huis, je staat er de volgende ochtend weer mee op. 

Fotografie Isabel Jansen / Outsider i

Het is in ieder opzicht een memorabele avond. Het coronavirus heeft de gehele cultuursector wellicht aan de beademing gelegd, maar dood zijn we nog lang niet. Online ontstaan er steeds meer initiatieven om onder meer muzikanten, hun band en hun crew aan het werk te houden. Zo is het concert van Akwasi het allereerste op het nieuwe platform Hometour, bedacht door tv-maker Tim Hofman en ontwikkelt door Terence Huijgen en Lonneke Idema. Het idee is simpel. Tegen betaling ben je digitaal aanwezig bij een professioneel opgezet concert in een échte concertzaal. De hoeveelheid tickets is beperkt zodat het een exclusieve aangelegenheid is. En er is zelfs interactie tussen artiest en publiek, middels een chatgroep op Telegram.

Het is even wennen. En er vallen nog wat verbeteringen toe te voegen wat betreft beeldkwaliteit en streamingopties. Maar het werkt verder precies zoals geadverteerd. ‘Dit moet niet normaal worden’, stelt Akwasi in een interview voorafgaand aan zijn show. En hij heeft gelijk, want niets, ook Hometour niet, tipt aan een échte concertervaring. Maar het is een geslaagde simulatie en bovenal: een ontzettend goede show. 

Want zelfs met een ingeperkte, ‘anderhalve meter-proof’ band laat Akwasi horen dat hij, inderdaad en op z’n minst, de ‘beste Ghanese rapper in ’t Nederlands is’. Zijn laatste plaat Sankofa is gemaakt om live te spelen en komt in Bitterzoet helemaal tot leven. Het voelt nog wat onwennig wanneer de rapper opent met een ruw en rommelig Je Bent Nodig, maar opvolger Stew blijkt met z’n trage tempo en lome vibe het perfecte opwarmliedje. Al snel zit Akwasi er helemaal in: zijn energie en passie spatten van het podium en zijn teksten, gebracht zonder ook maar een woord weg te laten, flowen zelfs beter dan op plaat te horen is. Een echte liveartiest, deze man, die zijn liedjes dan ook heeft aangepast op de livesetting. Prachtig is bijvoorbeeld Sweetie, intiem in sfeer en jazzy in stijl, met wat subtiel future funk-toetsenwerk achterin de mix en een lekkere trompetsolo in het slot. 

De dansbare, door de Ghanese muziek geïnspireerde nummers blijken al helemaal onweerstaanbaar. Bij titelnummer Sankofa, met als hoogtepunt het snelle couplet aan het eind, en de bubbelende beat van No Wa Se Deng stromen de filmpjes van dansende thuiskijkers de Telegram-chat in. Daar is de sfeer wellicht nog beter dan tijdens menig écht concert, en zijn de reacties op de show én op Hometour als platform unaniem positief. Vooral de geluidskwaliteit wordt geprezen. Aan het slot van oude hit Dorst, met videogamebeat en maffe vocoderzang, introduceert Akwasi’s band zich middels individuele solo’s, en het klinkt als een klok. De combinatie van intieme setting en kraakhelder geluid maakt echter ook dat je álles kunt horen. Ook de foutjes. Die zijn er niet in de uitvoering van de muziek, maar tijdens het machtig mooie Odo wordt er bijvoorbeeld iemand in de zaal gebeld, en lijkt de knalharde ringtone onbedoeld onderdeel van het lied.

Lollig wordt er gelukkig niet echt gedaan. Akwasi benadert zijn optreden als een serieuze aangelegenheid in plaats van iets geks. Bij een nummer als Odo wordt de droevige situatie waarin we met z’n allen zitten echter toch benadrukt. Gastzanger Kenny B is er niet bij ondanks dat hij dat ongetwijfeld zou willen, want met te veel man in een kleine ruimte staan is nu geen optie. En zo zijn er wel meer van die dingetjes die verdrietig stemmen. Dat Akwasi publieksapplaus en gejuich afspeelt door een knopje in te drukken, bijvoorbeeld. Het is niet anders. Tot ten minste begin september zullen we het hiermee moeten doen. Akwasi geeft vanavond een voorschot op een show die dit jaar één van de hoogtepunten van het festivalseizoen had moeten zijn, en dat hopelijk volgend jaar ook echt mag worden.

Gezien: 13 mei 2020 in Bitterzoet, Amsterdam (via Hometour).

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

'Voorlopig is ons livecircuit even helemaal Dutch'
muziek in coronatijd

‘Voorlopig is ons livecircuit even helemaal Dutch’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist en mede-thuisblijver Hooijer de ontwikkelingen in ...
OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
Notes On A Conditional Form
album
The 1975

Notes On A Conditional Form

Het moge duidelijk zijn dat het ontstaan én de rappe verspreiding van het coronavirus een van de eerste grote, voor ...

Akwasi laat de zon weer schijnen in Bitterzoet (concert) | OOR