film

Beats: eindelijk weer eens een goede film over clubcultuur

Noem eens tien goede speelfilms over de clubcultuur. Lukt je niet, wedden? Natuurlijk, er zijn voorbeelden te over van films waarin dance en het nachtleven een hoofdrol spelen. Met 24 Hour Party People (2003) en het virtuoze Victoria (2015) als positieve uitschieters. Daartegenover staan flutfilms als Eden (2014), One Perfect Day (2004) en het Nederlandse misbaksel Naar De Klote (1996). Meestal verzanden regisseurs in clichés als pillenwauzen, dj-verafgoding en foute dealers.

Hoewel al die onderwerpen ook in Beats aan bod komen, merk je aan alles dat regisseur Brian Welsh wel goed zijn huiswerk heeft gedaan. Hij danst omzichtig om alle valkuilen heen en levert een film af die zowel authentiek als innemend uitpakt. Wellicht helpt het dat hij zelf ook van feesten hield en de setting van zijn heerlijke debuutfilm dicht bij huis (Schotland) zocht. Voor de soundtrack vroeg hij de bevriende dj Optimo. Die weet de energie van een goede rave perfect over te brengen.

Welsh maakte de radicale keuze om Beats in zwart-wit te draaien, om zo het gevoel te versterken dat we naar iets uit het verleden kijken. Dat werkt perfect. Het Glasgow uit 1994 ziet er rauw en unheimisch uit. Waar verveelde kids cassettebandjes uitwisselen op een winderige parkeerplaats en waar scooters nog brommers zijn.

In 1994 heeft het housevirus het Verenigd Koninkrijk stevig in zijn greep en is ook Schotland om. Honderdduizenden ravers zwaaien elk weekend met hun glowsticks in de lucht op illegale feesten in pakhuizen buiten Glasgow. Met radicale maatregelen zoals het verbieden van repetitieve muziek (in de zogenoemde Criminal Justice Act) probeert de Thatcher-regering de ‘losgeslagen jeugd’ weer in het gareel te krijgen. Schoolmaatjes en boezemvrienden Johnno en Spanner willen niets liever dan ook naar zo’n rave. Ze komen uit verschillende milieus en je voelt aan alles dat hun levens binnenkort elk een andere afslag zullen nemen. Tot die tijd gaan ze voor elkaar door het vuur.

Hart van de film is een verbluffend echt ogend openluchtfeest, compleet met politie-inval. Als de eerste gummiknuppels neerdalen op de uiteenstuivende bezoekers klinkt Human Resource’ agressieve Nederklassieker Dominator. Je voelt bijna de pijn. Maar na afloop overheerst toch de warmte over hoe mooi een echte vriendschap kan zijn.

BEATS draait vanaf 7 november in de bioscoop. Wij mogen 2 x 2 tickets weggeven voor een vertoning in een bioscoop naar keuze. Winnen? Stuur dan uiterlijk 8 november een mailtje naar prijsvraag@oor.nl o.v.v. ‘Beats’ en laat ons weten waarom je twee tickets verdient. We nemen contact op met de winnaar.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Time
album
Kensington

Time

Zouden de mannen van Kensington het eigenlijk erg vinden dat ze nou niet bepaald worden erkend als kwaliteitsmuzikanten? Zouden ze ...
De 5 albums en tracks van deze week: Tindersticks, Meindert Talma, Billie Eilish e.a.
nieuws

De 5 albums en tracks van deze week: Tindersticks, Meindert Talma, Billie Eilish e.a.

Vrijdag, releasedag! Maar waar begin je met luisteren? En – zeker zo belangrijk – waar hou je op? OOR‘s hoofdredacteuren Erik van ...
No Treasure But Hope
album
Tindersticks

No Treasure But Hope

Wie had in 1993 gedacht dat dit magistrale treurwilgenorkest het zo lang zou volhouden? No Treasure But Hope is alweer ...

Beats: eindelijk weer eens een goede film over clubcultuur (film) | OOR