Een OORwoord, wat is dat eigenlijk? En hoe schrijf je zoiets? Ter voorbereiding besloot ik de archiefkasten eens te raadplegen. Sinds wij ons redactielokaal delen met een isolatiebedrijf – rock & roll in Nederland, dames en heren – moet je eerst een paar zakken grafietparels opzij schuiven om de muziekhistorie te openbaren, maar uiteindelijk had ik beet: het allereerste OORwoord, twintig jaar geleden in het leven geroepen met meteen een grote aankondiging: OOR wordt een maandblad!
‘Dikker en diepgravender dan ooit’, belooft de net aangetreden hoofdredacteur Erik van den Berg een editie later. Naast zijn relaas adverteert Sony met de nieuwste discman, mijn oude discman. ‘Nu verkrijgbaar bij Fame Music.’
Terwijl ik het apparaat weer in mijn achterzak voel knellen en de jeugdpuisten op mijn voorhoofd beginnen te groeien, blader ik verder, langs de band van dat moment (Franz Ferdinand), aanstormende hypenamen (Bloc Party, LCD Soundsystem), een zelfverzonnen doch profetisch interview met een iPod (‘Uiteindelijk zal ik integreren in een telefoon’) en een reflectie van Jules Deelder die meteen de aanhoudende missie van de popjournalistiek samenvat: ‘Mensen moeten zelf de kamer binnenstappen, maar je ken wel de juiste deur voor ze openzetten.’
Best leerzaam, even terugbladeren in je eigen lijfblad. Zoals ook het OORwoord al twintig jaar lang een lesje snedig commentaar op de popcultuur is, altijd geschreven door Erik. Tot aan – en daar komt de news flash – deze editie. Erik heeft de wens uitgesproken om weer meer verhalen te gaan schrijven en wij zouden, in de woorden van (aanblijvend) mede-hoofdredacteur Koen Poolman, gek zijn om daar geen gehoor aan te geven. Bij wijze van Leerstage / Werkstage heeft hij voor dit nummer al een Rewind over Jane’s Addiction gemaakt. We hebben er ontzettend veel vertrouwen in.
Zo betekent een ‘stapje terug’ toch weer een stap voorwaarts, zoals ook redactievedette Tom Engelshoven uit deze kolommen verdween, maar op de achtergrond driftig doorwerkt aan een statig project.
Daarover later meer. Eerst het festivalseizoen, dat we in deze knalroze OOR naar goed gebruik voor u voorbeschouwen. De blokkenschema’s zijn ingekleurd, de schoenveters stevig aangetrokken. Aan mij de eer om de uitsmijter van het opgeduikelde OORwoord nog eens te herhalen: off we go!
Thomas Snoeijs, (aantredend) hoofdredacteur
Pinkpop-special!
OOR stoomt je klaar voor Pinkpop! Bestel hier onze 38 pagina’s tellende special.