column

'Coldplaystraat? Dat was te obscuur voor de bewoners'

De kortste tragikomedie ter wereld staat geschreven op een blauw bordje in het door Nijmegen opgeslokte dorpje Lent en bestaat uit één woord: Coldplaystraat. In het door de Groot-Brittanniëstraat omsloten buurtje zijn alle straten genoemd naar Britse popgroepen. The Beatles en The Rolling Stones natuurlijk, maar ook Oasis, The Police, Deep Purple, Genesis en Pink Floyd. Radiohead en The Smiths ontbreken, John Lennon heeft er solo nog eentje, maar godzijdank hebben ze aan The Kinks gedacht.

Ernaast ligt de Franse wijk, waar behalve Edith Piaf en Serge Gainsbourg vrijwel vergeten namen als Maurice Chevalier, Dalida en Gilbert Bécaud opduiken. Voor het Spaanse deel kon men kennelijk niet genoeg muzikanten bij elkaar googlen; daar heten de straten naar steden en streken.

Het leidde tot protesten toen de gemeente in 2005 de naam Coldplaystraat bekend maakte. De toekomstige bewoners vonden de band te obscuur. Begrijpelijk, Coldplay was destijds meer Kink dan Sky. Clocks was hun enige hitsingle. Na een stemming werd het voorstel met een kleine meerderheid aangenomen.

Vier jaar na het Coldplaystraatdebat was de band tot mainstream stadionband uitgegroeid. Wethouder Paul Depla klopte zichzelf op de borst. In Binnenlands Bestuur schreef hij over de les die hij uit de affaire had getrokken. ‘Goed besturen is niet altijd doen wat bewoners direct willen. Soms is het goed om als bestuurders iets voor de troepen uit te lopen.’ Hij vergat even dat het puur geluk was dat Coldplay zo populair was geworden. Voor hetzelfde geld waren ze na X&Y uit elkaar gegaan. Waren ze inmiddels net zo vergeten als Razorlight en Snow Patrol.

Stiekem was dat natuurlijk juist leuk geweest. Dan was de Coldplaystraat een bedevaartsoort geworden voor liefhebbers van het ondergewaardeerde lied. Had elke stad zo’n straat willen hebben. Dat zou een welkom tegenwicht bieden aan al die ontdekkingsreizigers, rivieren en vogelsoorten. Het ergerlijkst zijn de schilders, die met hun straatnaambordjes gratis reclame lopen te maken voor het Rijksmuseum. Zo’n doorlopende campagne zou de popwereld goed kunnen gebruiken. Juist nu. Doe er dan meteen een lading standbeelden bij. Het begin is al gemaakt. Normaal schittert in Hummelo, Herman Brood vind je in Zwolle, Oude Pekela heeft Ro-d-Ys en Harry Muskee staat in Grolloo. In Amsterdam is het helemaal feest, met André Hazes, Johnny Jordaan, Tante Leen, Johnny Meyer, Manke Nelis en Jan & Mien.

De pest is dat popmuziek nog altijd een jonge cultuurvorm is en je in de regel eerst moet sterven voor ze een standbeeld voor je oprichten, of op zijn minst in de herfst van je leven moet verkeren. Op zich een uitstekend gebruik, maar ik stel voor dat we voor Hoorn een uitzondering maken. De stad heeft ons veel moois gebracht en als het goed is komt er binnenkort een sokkeltje vrij. Het is alleen de vraag wie we erop moeten hijsen: Tim Knol, Johan of S10. Misschien maar gewoon alle drie. Het zou een prima staaltje citymarketing zijn. Ik beloof elk jaar langs te komen om een bloemetje te leggen.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De totale overgave van Bono: een duik in zijn autobiografie
achtergrond

De totale overgave van Bono: een duik in zijn autobiografie

62 is nog jong, in de huidige rock & roll-wereld. Toch heeft Bono z’n memoires al voor de eeuwigheid vastgelegd ...
Christine McVie (79) van Fleetwood Mac overleden
nieuws
fleetwood mac

Christine McVie (79) van Fleetwood Mac overleden

Christine McVie van Fleetwood Mac is op 79-jarige leeftijd overleden. De zangeres en toetseniste sloot zich in 1970 aan bij ...
Stromae en Paolo Nutini op Down The Rabbit Hole 2023
nieuws

Stromae en Paolo Nutini op Down The Rabbit Hole 2023

Ook IDLES, Slowthai, Froukje, Phoenix, Romy, Sleaford Mods, Weval, Working Men's Club en The Whitest Boy Alive komen naar de ...

'Coldplaystraat? Dat was te obscuur voor de bewoners' (column) | OOR