Waar blijft de tijd? 2025 is alweer dik twee weken onderweg, de eenentwintigste eeuw zit zelfs al op een kwart. Vijfentwintig jaar waarin de Nederlandse muziekscene tot volle wasdom kwam. Een mooi moment om de beste albums van eigen bodem op een rijtje te zetten – en de makers nog eens met hun meesterwerk te confronteren, liefst op locatie.
Zo zoeken we Spinvis, de onbetwiste nummer 1, op in thuishaven Nieuwegein, om het cassettebandje nog één keer terug te spoelen. Ook schuiven we aan bij De Jeugd Van Tegenwoordig (Amsterdam Noord), Meindert Talma (Noordhorn), Broeder Dieleman (Zeeland) en het roemruchte The Devil’s Blood (Eindhoven), schetsen we de impact van Eigen Wereld vanuit Opgezwolle’s ground zero en sturen Typhoon, De Staat, Eefje de Visser, Bløf en Within Temptation ons vanuit alle uithoeken der lage landen hún bespiegelingen. Als kers op de taart treffen we ook drummer des vaderlands Jeroen Kleijn (o.a. Johan, Daryll-Ann en Claw Boys Claw).
Omdat de wereld niet om ons kikkerlandje draait, nemen we ook poolshoogte bij Franz Ferdinand, Lambrini Girls en Famous, leggen we het fenomeen FKA Twigs onder de loep en geeft Mitchell Froom ons een kijkje in het edele producersvak. Terug in eigen land en splinternieuw: de OORzaak, waarin we elke maand met een artiest vinyl gaan shoppen. Prins S. En De Geit bijt het spits af in Den Haag. En verder natuurlijk de gebruikelijke lading aan recensies in deze OOR!
Lees je OOR liever digitaal? Check hiervoor de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app. Liever een abonnement? Dan krijg je van ons een mooi welkomstcadeau.