Het is weer zover: lijstjes, lijstjes, lijstjes! 60 Nederlandse popjournalisten, radio-dj’s en prominente muziekvolgers stuurden hun top 10 in en het beste album van 2022 is… het caleidoscopische meesterwerk van Big Thief: Dragon New Warm Mountain I Believe In You. Lees er alles over in onze speciale kersteditie (bestel hier) en bekijk OOR‘s Eindlijst 2022 hieronder. Of beluister ‘m hier op Spotify.
20.
Spoon – Lucifer On The Sofa
Album nummer tien van de onverwoestbare indierockers uit Austin, maar verzaken doen ze nog altijd niet. Op het organisch rockende Lucifer On The Sofa vangen ze soepeltjes het livegevoel op plaat, terwijl voorman Britt Daniel onophoudelijk geïnspireerd klinkt. Spoon lijkt simpelweg niet in staat om teleur te stellen.
19.
The Weeknd – Dawn FM
Op Dawn FM speelt Abel ‘The Weeknd’ Tesfaye radiozendertje. Op de playlist natuurlijk louter liedjes van The Weeknd zelf: romantische r&b en gepolijste dancepop, maar ook panoramische beats en edgy elektronica (uit de koker van co-producer Oneohtrix Point Never). Een even ambitieuze als geslaagde conceptplaat.
18.
Bill Callahan – YTI⅃AƎЯ
De duisternis is teruggeslopen in het werk van singer-songwriter Bill Callahan: de droombeelden die hij op YTI⅃AƎЯ oproept, zijn koortsig, broeierig en klam. Het resultaat is zijn meest psychedelische en misschien wel beste plaat. Hoe dan ook, een meer dan waardevolle aanvulling op Callahans sombermansoeuvre.
17.
Taylor Swift – Midnights
Op Midnights horen we wat Taylor Swift heeft overgehouden uit haar ‘indiefolkperiode’: een verfijnd gevoel voor muzikale details en nuances. Curieus genoeg doet het geluid daarom ineens denken aan ‘onze eigen’ maakster van majestueuze meesterwerken: Eefje de Visser. Taylor Swift vindt zichzelf helemaal opnieuw uit.
16.
Danger Mouse & Black Thought – Cheat Codes
Na klassieker The Mouse And The Mask (met MF DOOM) vond producer Brian ‘Danger Mouse’ Burton het tijd voor een nieuw hiphopverbond. Met The Roots’ Black Thought ditmaal (plus een stoet gasten). Het resultaat is van een glorieuze rijkdom, vol machtige melodieën, slimme samples en trefzekere raps. Kleurrijk en soulvol.
15.
Charlotte Adigéry & Bolis Pupul – Topical Dancer
De artsy kids op het DEEWEE-label van Soulwax. Een duo bomvol muzikale ideeën, wereldse interesse en bijtende ironie. Concreet: electropop met crossovers naar r&b en new wave, vol zelfspot, bizarre twists en inside jokes. En met internationaal potentieel. Een album om te koesteren en de toekomst mee in te stappen.
14.
Harry Styles – Harry’s House
Het jaar 2022 kon niet om hem heen: Harry Styles. Heart-throb met boybandverleden, genderfluïde rolmodel, heerser over de hitlijsten, mode-icoon, filmster (Don’t Worry Darling, My Policeman), vredesactivist, feminist en o ja, hij maakte ook nog een album vol popliedjes waar niemand zich een buil aan kan vallen.
13.
Beyoncé – Renaissance
In zestien naadloos in elkaar overgaande tracks springt Beyoncé Knowles – zangeres, wereldster, boegbeeld, politiek commentator – van r&b naar house, van neo-soul naar gangsterrap en van zonovergoten funk naar synthpop met reggaezang. Ongelimiteerd genrehoppen als verdienmodel voor een alleskunner. Logisch? Logisch.
12.
Paolo Nutini – Last Night In The Bittersweet
Was doorbraakplaat Caustic Love (2014) een eerste stap naar écht muzikaal vakmanschap, met het ambachtelijke Last Night In The Bittersweet levert Paolo Nutini het bewijs van zijn veelzijdige talent. Er is passie, er is soul, er zijn flirts met indie- en krautrock en hij doet géén concessies. Man naar ons hart.
11.
Nilüfer Yanya – Painless
Ze gaat te werk met de autonomie van een PJ Harvey en integreert net zo makkelijk indierock, dance, new wave als triphop in haar organische popliedjes. Kortom, deze 27-jarige Londense betoont zich op Painless inderdaad het ‘grote nieuwe Britse talent’ dat we ten tijde van haar debuutalbum (2019) al bespeurden.
10.
Kendrick Lamar – Mr. Morale & The Big Steppers
Geen herhaling van zetten op dit vijfde album van de Californische rapper. Op Mr. Morale & The Big Steppers hoor je geen held, verlosser of woordvoerder. De gelovige Lamar (inmiddels 35) is nu eerder zoekend en onzeker. Maar al deze lagen, die hij van veel diepte voorziet, leidden tot zijn zoveelste prachtplaat.
9.
Stromae – Multitude
Op zijn langverwachte nieuwe album kwam Stromae opnieuw met opgewekt klinkende songs – fris, creatief en uitdagend – over grote en soms zeer persoonlijke onderwerpen. Waarbij het een genot voor het oor is hoe hij met zijn timbre en frasering de Franse taal fonkelend laat stuiteren op de ritmiek van de muziek.
8.
Personal Trainer – Big Love Blanket
Hoe je de sound van een grillige, hyperenergieke Amsterdamse indieband met constant wisselende bezetting op een representatief debuutalbum vangt? Simpel: door tien extreem goede liedjes te schrijven. Voorman Willem Smit deed het. Er was dit jaar geen indiepopplaat te vinden waar meer vreugde en brille vanaf spatte.
7.
Black Country, New Road – Ants From Up There
Op het debuutalbum van dit Britse septet (For The First Time, 2021) schuurden postrock, postpunk, folk, klezmer, jazz, minimal en avant-garde lekker tegen elkaar aan. Deze opvolger is toegankelijker, zonder dat de band aan eigenzinnigheid inlevert. Die eerste plaat was een knappe, dit is ook nog eens een hele goede.
6.
Arctic Monkeys – The Car
De vakantie in Tranquility Base Hotel + Casino (2018) beviel de Arctic Monkeys dermate goed dat Alex Turner aanstuurde op dezelfde stemmige sfeer voor The Car. En dus houden de Britten – een croonende Turner voorop – het veelal tranquillo. Strijkers, jazzy drums, beeldende teksten en ijzersterke songs doen de rest.
5.
Wet Leg – Wet Leg
Eén single (Chaise Longue) kostte het dit Britse duo om uit te groeien van onzekere bakvissen tot darlings van het club- én festivalcircuit. Dit debuutalbum vult het plaatje verder in. ‘Feestmuziek voor sombere mensen’, noemen ze het zelf. Wij horen vooral de perfecte, humorvolle soundtrack van de zomer van 2022.
4.
Rosalía – Motomami
De grootste latinpopster ter wereld kwam dit jaar met haar beste werk. Rosalía vindt op Motomami de ene perfecte balans na de andere: tussen old school en hypermodern, tussen drama en productietechniek, tussen pop, reggaeton, hiphop en dancehall. Zelfs voor een Burial-sample deinst ze niet terug. Volkomen uniek.
3.
Fontaines D.C. – Skinty Fia
Het Ierse Fontaines D.C. verhuisde van Dublin naar Londen, evenals het perspectief en de muzikale insteek: ten opzichte van hun twee eerdere albums horen we nu meer invloeden uit Britse elektronica en Amerikaanse noise, maar voor de rest is hun lekker drammerige postpunk – met zanger Grian Chatten in repeteerstand – intact gebleven, waarbij precies vaak genoeg naar vernieuwing en verfrissing wordt gezocht.
2.
The Smile – A Light For Attracting Attention
De creatieve nucleus van Radiohead (Thom Yorke en Jonny Greenwood) plus een jazzgeschoolde topdrummer (Tom Skinner). What could possibly go wrong? Nou, niets. Het gelaagde en soms ronduit majestueuze A Light For Attracting Attention werd een van de beste platen die Radiohead nooit gemaakt heeft. Een plaat ook waarop zó veel gebeurt – melodisch, ritmisch, productietechnisch – dat je er niet snel op uitgeluisterd zal raken.
1.
Big Thief – Dragon New Warm Mountain I Believe In You
‘Waar The Beatles wellicht de beste band aller tijden zijn, is Big Thief zonder twijfel de beste band van nu’, schreven we begin dit jaar al bij het verschijnen van Dragon New Warm Mountain I Believe In You. En kijk nu eens: plaat van het jaar. De bedoeling van de New Yorkse band rond Adrianne Lenker was om met de twintig songs op dit dubbelalbum de uiterste grenzen en mogelijkheden van de band te verkennen. Ze slaagden met verve: een caleidoscopisch meesterwerk werd het, vol gecontroleerde geluidsmagie op het snijvlak van indiepop en Americana.
Bestel de kerst-OOR!
Uiteraard pakt OOR deze feestmaand weer uit met nog véél meer lijstjes, Big Thief en Fontaines D.C. reageren op hun hoge notering, terwijl Pip Blom en Willem Smit (met Personal Trainer de hoogste Nederlander) de Eindlijst onder de loep nemen. Ook in deze editie: Goldband, Harry Styles, Bono, Son Mieux, een ode aan Mimi Parker van Low, Terrie & Lena Hessels, Jools Holland, cartoonist Jip van den Toorn, een eerbetoon aan de overledenen met Anton Corbijn en nog veel meer.