pinkpop

Editors is status festivalfavoriet nu echt kwijt

In de grillige wereld van muziek, waar triomfen worden gevierd en gloriedagen soms eeuwig lijken te duren, kan het soms gebeuren dat een band zijn greep op het publiek verliest. Zoals een ooit majestueuze berg die zijn toppen in de wolken strekt, heeft Editors in het verleden met gemak de hoogste pieken bereikt. Vandaag de dag lijkt hun pad echter steiler en hun publiek moeilijker te bereiken dan ooit. Waar ging het mis?

Fotografie Hub Dautzenberg

Toegegeven, uw recensent zag de indieband uit Birmingham voor het laatst tijdens die hoogtijdagen. Twee dagen achter elkaar op zowel Pinkpop als Pukkelpop. Indrukwekkend. De band stond bovenaan de festivalfavorietenlijst. En dat was nog voor Papillon. Toch rommelt het in de vallei der verwachtingen. Het vorig jaar verschenen album EBM kon namelijk rekenen op gemengde reacties, van zowel fans als schrijvende pers. De elektronische weg die het gezelschap insloeg, is voor de band zelf misschien een logisch gevolg op de route die ze in 2009 al mondjesmaat namen. Die eerdergenoemde hit was daar het startpunt van.

Het nieuwe werk lijkt tot dusver nog niet echt te willen landen bij het grote publiek. Zelfs de trouwe aanhang staat op deze Pinkpopvrijdag nog niet bepaald erom te springen en lijkt vooral behoefte te hebben aan alle nummers van het debuut The Back Room (2005) en An End Has A Start (2007). Heeft het begin ineens een einde gekregen?

Want dat is wat er namelijk gebeurt voor het Noord-podium. Bar weinig. En dat is niet alleen sneu voor boegbeeld Tom Smith en zijn gevolg, dat zich duidelijk in het zweet werkt om de massa in beweging te krijgen. Na dertig minuten wordt pijnlijk duidelijk dat dit de huidige status is van een band die tien jaar geleden nog garant stond voor lawinegevaar op menig festivalterrein.

De keuze om toch nog enigszins gezekerd het podium te beklimmen blijkt toch uit de afwisseling – gelukkig maar – tussen nieuw materiaal en ‘klassiekers’. Want hoewel de backdrop en openingstrack Strange Intimacy doen vermoeden dat we het komende uur een beroep moeten doen op ons geduld, willen de handjes voorzichtig op elkaar bij bekend werk. Nieuw (Heart Attack, Strawberry Lemonade) wordt daarom voortdurend afgewisseld met oud (Bones, The Racing Rats) en dat trucje houdt Editors bijna de hele set vol. We zeggen bijna, want het recente werk voert toch de boventoon. En of dat slim is?

Het publiek lijkt lamgeslagen. Of het de hitte is die de interactie niet ten goede komt, is niet helemaal duidelijk. Een angstig vermoeden lijkt bevestigd; de heldenstatus lijkt zelfs tijdens een nummer als Munich te verdwijnen in de mist die vandaag rond de band hangt. Natuurlijk, het optreden stilt de muzikale honger voor even. Maar je hebt na afloop nog wel trek. Een beetje zoals het Pinkpopfrietje. De bedoeling is goed, maar van een maaltijd kun je niet spreken.

Wat was het plan van Smith en zijn band? En waarom werkt het vandaag niet? We hadden gehoopt dat we huurling en verre achterneef Hannibal met dezelfde achternaam hadden kunnen quoten, maar het plan comes maar niet together.

Elke nieuwe track klinkt vanwege de pulserende synthesizers of samples voorspelbaar. Cover Killer van Seal is daarom waarschijnlijk bedoeld om het publiek dan op zijn minst een enkele keer mee te krijgen tot voorbij de geluidstoren. Helaas. En met sluitstuk Papillon lukt dat evenmin. De grootste hit van de band klinkt als een echo uit het verleden.

Gezien: Pinkpop 2023, 16 juni (20:35 uur) op de North Stage. Lees hier al onze verslagen van Pinkpop.

Zomeractie!

Speciale zomeractie! Als je nu een jaar­abonnement op OOR neemt betaal je geen 66,95 maar slechts 50 euro. En je maakt tevens kans op een originele Epiphone ES-335 gitaar! Meld je hier aan.

deel dit artikel

Meer:

zeefdrukken

Typex tekent de Berlijn-jaren van Bowie, Eno en Iggy voor Hansa-studio

Toen David Bowie en Iggy Pop in 1976...
zeefdrukken

Typex tekent de Berlijn-jaren van Bowie, Eno en Iggy voor Hansa-studio

Toen David Bowie en Iggy Pop in 1976...
luisteren

Gorillaz delen single ‘The God of Lying’ met IDLES-zanger Joe Talbot

Gorillaz heeft een derde single uitgebracht van het...
luisteren

Gorillaz delen single ‘The God of Lying’ met IDLES-zanger Joe Talbot

Gorillaz heeft een derde single uitgebracht van het...
oorwoord

‘De laatste rockster van de moderne tijd doet zijn beklag in OOR

En de muzikanten, zij ploeteren voort… Lazen we...
oorwoord

‘De laatste rockster van de moderne tijd doet zijn beklag in OOR

En de muzikanten, zij ploeteren voort… Lazen we...
nieuws

Lesley Woods reanimeert Au Pairs na meer dan veertig jaar

De Britse postpunkgroep Au Pairs uit Birmingham keert...
nieuws

Lesley Woods reanimeert Au Pairs na meer dan veertig jaar

De Britse postpunkgroep Au Pairs uit Birmingham keert...
oor-shop

De nieuwe OOR is uit! Bestel het magazine nu in onze shop

Met Bruce Springsteen, The Last Dinner Party, Eefje...
oor-shop

De nieuwe OOR is uit! Bestel het magazine nu in onze shop

Met Bruce Springsteen, The Last Dinner Party, Eefje...
nieuws

Punkgrootheden Henry Rollins en Ian MacKaye terug naar de bron

Henry Rollins en Ian MacKaye hebben vier nummers...
nieuws

Punkgrootheden Henry Rollins en Ian MacKaye terug naar de bron

Henry Rollins en Ian MacKaye hebben vier nummers...
column

‘Crowdsurfend soleren? Voor straf naar een optreden van De Jeugd’

Ik speel gitaar in een bandje. We zijn...
column

‘Crowdsurfend soleren? Voor straf naar een optreden van De Jeugd’

Ik speel gitaar in een bandje. We zijn...
boek

Met ‘Engelenbrood’ schreef Patti Smith haar meest persoonlijke boek

Engelenbrood (Bread Of Angels) is – na Just...
boek

Met ‘Engelenbrood’ schreef Patti Smith haar meest persoonlijke boek

Engelenbrood (Bread Of Angels) is – na Just...
Elftal

Dit zijn de 11 beste albums van dit moment en de komende weken

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste...
Elftal

Dit zijn de 11 beste albums van dit moment en de komende weken

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste...

Meest gelezen

MEEST RECENT

INLOGGEN