eindlijst 2020

OOR's Eindlijst: dit zijn de 20 beste albums van 2020

Bitterzoet van Eefje de Visser is door de Nederlandse muziekcritici uitgeroepen tot het beste album van het jaar. Een historische uitslag: nooit eerder eindigde een plaat van eigen bodem op nummer 1 in OOR’s Eindlijst, die sinds 1973 wordt gepubliceerd in de kersteditie van het oudste en grootste muziekblad van het land.

Fotografie Alexander D’Hiet

OOR’s Eindlijst is samengesteld door 60 journalisten, dj’s en andere prominenten, die allen hun top 10 van beste albums van het jaar hebben aangeleverd.

1.
Eefje de Visser – Bitterzoet

And the winner is… Jawel, een plaat van eigen bodem. In het Nederlands nog wel. Op Bitterzoet, Eefje de Vissers vierde album, blijft haar muziek herkenbaar – de hese zang, haar gevoel voor timing, de dromerige sfeer en de onverbeterlijke hang naar melancholie – maar voert ze toch vernieuwingen door. Dance-invloeden met name, verwerkt in de synths die op voorganger Nachtlicht al domineerden. Opnieuw etaleert De Visser haar grote kwaliteiten als muzikante die de grenzen voortdurend verlegt en liedjes maakt die nieuw klinken, maar toch vertrouwd voelen.

2. 
Run The Jewels – RTJ4

Natuurlijk, El-P en Killer Mike rappen al jaren met dezelfde granieten overtuigingskracht op snoeiharde beats over racisme, ongelijkheid en politiegeweld, maar nooit viel dat beter op z’n plek dan in dit turbulente jaar. En zo werd RTJ4 niet alleen een ijzersterke hiphopplaat, maar ook de officieuze soundtrack van de wereldwijde protesten tegen een systeem dat zwarte mensen stelselmatig benadeelt.

3. 
Sault – Untitled (Black Is)

Vier albums in twee jaar – het mysterieuze collectief Sault doet het gewoon. En hun verslavende mix van hiphop, soul, funk en Afrikaanse invloeden wordt steeds beter. Untitled (Black Is) is nummer drie en draagt tekstueel goeddeels de boodschap van de Black Lives Matter-beweging uit. In beginsel een positieve boodschap, maar er is vooral ook woede, wat het album extra spanning en diepte geeft.

4. 
Sault – Untitled (Rise)

En jawel, nóg eens Sault. Niet lang na Untitled (Black Is) kwam Untitled (Rise), dat op alle vlakken tegen perfectie aanschurkt: geluid, productie, teksten, muzikale vondsten, urgentie, sfeer. En wéér zijn er die mooie verwijzingen naar Afrikaanse muziek. Na de woede is er nu de kracht van de wederopstanding.

5. 
Fontaines D.C. – A Hero’s Death

Amper een jaar na succesplaat Dogrel was er dit jaar alweer een nieuwe van de Ierse postpunktrots. Moeilijke tweede? In elk geval een donkere, koortsige en grimmige. Waarop Grian Chatten en zijn mannen het onstuimige en introverte keurig in evenwicht houden. Maar altijd is er die bezieling, drive en energie.

6. 
Spinvis – 7.6.9.6.

In splendid isolation plakte Erik de Jong alles aan elkaar, net als bij zijn debuut, twintig jaar geleden. Alleen biedt de digitale geluidstechniek nu veel meer ruimte voor detail. Ruimte die Spinvis volop benut in dromerige en melancholieke liedjes uit een parallel universum, waar het altijd zondagmiddag is.

7.
Phoebe Bridgers – Punisher

Phoebe Bridgers zit in de lift. Eerst dat topdebuut Stranger In The Alps, toen succes met vrouwentrio boygenius, vervolgens de duoplaat met Conor Oberst (als Better Oblivion Community Center) en dit jaar Punisher, waarop ze zich als songschrijver overtreft en de muzikale omlijsting spannender is dan ooit.

8.
Fiona Apple – Fetch The Bolt Cutters

Al twintig jaar weigert Fiona Apple een blad voor de mond te nemen of te voldoen aan verwachtingen. Zo ook weer bij dit eerste album in acht jaar, waarop de notoire perfectioniste juist níet alle plooien gladstrijkt, maar focust op haar speelsheid. Een van de weinige nineties-popiconen die nog relevant zijn.

9.
Bob Dylan – Rough And Rowdy Ways

Acht jaar lang was er geen nieuw werk van Bob Dylan. Tot dit voorjaar. Eerst drie losse tracks, daarna studioalbum Rough And Rowdy Ways. Met zeventig minuten muziek duidelijk geen half werk. In lange, meanderende, rijke songs kijkt Dylan terug op zijn leven en bouwt al doende aan zijn beste plaat in tijden.

10.
Haim – Women In Music Pt. III

De perfecte zomersoundtrack van 2020, dit derde album van de Californische zusjes Haim, waarop ze uitgroeien van een band die best aardige, Fleetwood Mac-achtige popliedjes maakt tot een band die zijn geluid in allerlei vormen en maten – r&b, reggae, roots, electro – giet zonder zijn eigen smoel te verliezen.

11. Working Men’s Club – Working Men’s Club 12. Porridge Radio – Every Bad 13. Sevdaliza – Shabrang 14. Tame Impala – The Slow Rush 15. Caribou – Suddenly 16. Adrianne Lenker – Songs 17. Typhoon – Lichthuis 18. Taylor Swift – Folklore 19. Fleet Foxes – Shore 20. Ray LaMontagne – Monovision.

Lees ‘m digitaal

Lijstjes, lijstjes, lijstjes! OOR’s ouderwets dikke eindejaarseditie staat er vol mee, al hebben we nog véél meer in petto. De winkels zijn dicht en het tijdschrift is online uitverkocht, maar je kunt deze OOR wel digitaal lezen. Check de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app. Je kunt je ook digitaal abonneren voor slechts 2,95 euro per maand.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
Dark Matter
rock
Pearl Jam

Dark Matter

Pearl Jam lijkt er weer zin in te hebben. De laatste door de pandemie uitgestelde Gigaton-shows werden vorig jaar nog ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...

OOR's Eindlijst: dit zijn de 20 beste albums van 2020