Pink Floyd en ons land hebben een indrukwekkende gezamenlijke historie, met dito geschiedschrijving. Toen het overkoepelende Pink Floyd In Nederland vijf jaar geleden verscheen, nodigden de losse hoofdstukken uit tot verder diepgravend onderzoek. Met Pink Floyd In De Kuip ’94 ronden Charles Beterams en Wouter Bessels nu het drieluik van de grote stadionconcerten af.
Het is een klein logistiek wonder, maar de enorme karavaan van The Division Bell-tour strijkt begin september 1994 een kleine week neer in Rotterdam. Niet alleen zeult Pink Floyd z’n complete, bovenmaatse spektakelshow mee door Europa, de band komt in De Kuip ook nog eens in een heuse bouwput terecht. De renovatie van het stadion is in volle gang, een van de tribunes is zelfs helemaal onbruikbaar en de periferie moet letterlijk worden aangestampt om de hordes Pink Floyd-liefhebbers te kunnen verwerken. Diezelfde massale animo zorgt ook voor een planologisch hoogstandje: daags na hun show in Werchter wordt een extra concert in Rotterdam gepland en meteen na de originele datum van 4 september nog een.
De heren Gilmour, Wright en Mason voeren het circus dus vier avonden op rij op in de lage landen – een overvloedige week, die nu is vereeuwigd in Pink Floyd In De Kuip ’94, zoals gebruikelijk in de roze boekenreeks rijkelijk geïllustreerd met zowel professionele als fanfoto’s, advertenties, knipsels, tickets en andere parafernalia. Het verhaal zelf is uiteraard ook weer minutieus gereconstrueerd. We pikken de draad op bij het laatste bezoek in 1989. Via de release en ontvangst van The Division Bell, de opzet van de (door Volkswagen gesponsorde) tournee en de eerste reeks concerten in de VS komen we begin september in Rotterdam terecht. Uniek is een achter-de-schermen-verslag, inclusief foto’s, gemaakt door twee gelukkige fans die voor het eerste concert een rondleiding backstage krijgen. En ook de directeur van De Kuip, enigszins overrompeld door plotseling bezoek van kroonprins Willem-Alexander, komt aan het woord.
Een verslag van de afterparty – een optreden in de geluidstoren, met zelfs een miniatuur van het iconische ronde scherm – besluit het hoofdstuk Rotterdam, de nasleep rond liveregistratie Pulse (inclusief chaotische releaseparty in Paradiso) brengt het verhaal van de ‘late’ Pink Floyd in onze contreien uiteindelijk tot een einde. Beterams en Bessels weten van een voetnoot in de Floyd-annalen wederom een gloedvol monument te maken. Een goudmijntje voor de fans en zelfs de toevallige passant krijgt een fraai tijdsbeeld van hoe het fenomeen ‘stadionconcert’ er dertig jaar geleden aan toeging. Verplichte kost voor de muziekliefhebber, derhalve.
Als je nu een jaarabonnement (€66,95) op OOR neemt, krijg je het boek Pink Floyd In De Kuip ’94 van Charles Beterams & Wouter Bessels als welkomstgeschenk! Kijk hier.