Na haar ambassadeurschap op 5 mei is het dit weekend tijd voor de volgende ceremoniële functie van de kroonprinses binnen de Nederlandse popmuziek. Naast het openen van de Hotot op vrijdag, zal Froukje als ‘special guest’ op Down The Rabbit Hole op verschillende plekken opduiken voor verrassingsoptredens. Zo verplaatste zich eerder vanmiddag al een stoet mensen over het campingterrein in het kielzog van een rijdende kar met zangeres en band. Zij die hierbij waren weten: deze livebezetting staat haar beter dan de set op de Hotot vrijdagmiddag, die voornamelijk leunt op voorgeprogrammeerde elektronica en bassen uit een doosje.
Fotografie Hub Dautzenberg
De ster van de geboren Nieuwkoopse is al zo lang rijzende, dat je haast vergeet dat we nog altijd met smart wachten op dat debuutalbum. Hoe het ook zij, Froukje maakte de afgelopen jaren naam met bedachtzame doch dansbare popliedjes, waarin zij als gewetensvolle stem van haar generatie Z zingt over klimaatvrees, lockdownleed en natuurlijk de liefde. Na een succesvolle festivalzomer in 2022 en een uitverkochte clubtour dit voorjaar, lijkt de Hotot een logische vervolgstap.
Gezeten op het bed van haar oude studentenkamer, opent ze de set met doorbraaksingle Groter Dan Ik. Het instrumentele outro speelt nog, als hierin de geneuriede intro van Onbezonnen al doorklinkt. Dit is kenmerkend voor de live-uitvoering van Froukjes nummers: de liedjes worden uitgesmeerd door uitgerekte intro’s en outro’s van geremixte electronica en echoënde voice samples. Na de zoveelste keer ken je het trucje wel en is de spanning, laat staan de spontaniteit, ver te zoeken.
Dat is natuurlijk ook de makke van een setlist bestaande uit door geproduceerde popliedjes, gebracht door een band van conservatoriumstudenten die elk op hun eigen eilandje meespelen op een clicktrack. Het geheel doet braaf en binnen de lijntjes aan, echt knetteren doet het niet. Ook lukt het Froukje maar moeilijk om verbinding te vinden met het publiek, al valt laatstgenoemde ook wel iets aan te rekenen. Als antwoord op voorzetje ‘Ik wil…’ zegt het publiek te willen dansen, maar doet dat vervolgens slechts mondjesmaat.
De betere momenten zijn die waarin de bassiste achter haar keyboard vandaan komt en daadwerkelijk een basgitaar omhangt. Het brengt de nodige schwung en luchtigheid in de brij van bassen. In laatste single Naar Het Licht en onvermijdelijke afsluiter Ik Wil Dansen komt het funky potentieel wél tot zijn recht. En misschien komen die duizenden mensen voor het podium ook wel helemaal niet om uit hun dak te gaan en luisteren ze net zo lief naar de roodharige zangeres. Of ze zingen haar teksten woordelijk mee, zoals we OOR-columnist en fan Jeroen Woe ook zien doen.
De begeleiding met alleen gitaar in Een Teken laat nogmaals zien dat Froukje geen elektronische trukendoos nodig heeft om het publiek te bekoren. Bij de ‘ooh’ in dit refrein valt het publiek prachtig in en komt alles toch nog goed. Je moet Froukje krediet geven voor het sterke songmateriaal waarmee ze de set vanmiddag invulling geeft en gunt haar alle tijd voor dat debuut. Jammer dat Stromae dit weekend moest afbellen, gelukkig hebben wij met Froukje onze eigen nationale chroniqueuse van het moderne leven.
Gezien: Down The Rabbit Hole, 30 juni 2023 (15.30 uur) op de Hotot. Lees hier al onze verslagen van Down The Rabbit Hole.
Zomeractie!
Speciale zomeractie! Als je nu een jaarabonnement op OOR neemt betaal je geen 66,95 maar slechts 50 euro. En je maakt tevens kans op een originele Epiphone ES-335 gitaar! Meld je hier aan.