boek

Literaire ambities in de popmuziek: zelf­overschatting of talent?

In de popgeschiedenis heeft menig muzikant zijn instrument tijdelijk ingeruild om een uitstapje te maken naar de literaire kunsten. Bob Dylan schreef een roman, Tupac ging dichten en Nick Cave heeft het geschreven woord ingezet voor alles van scenario’s tot essays. Ondanks het soms ruige exterieur worden artiesten gekenmerkt door sensitiviteit en introversie, waardoor de solitaire bezigheid van schrijven niet geheel ontoepasselijk is voor een beroemde muzikant.

In het boek Grondtonen worden gevierde – maar ook onontdekte en geflopte – literaire werken van dertig bekende westerse muzikanten uit de 20ste en 21ste eeuw uitgelicht. De besproken muzikanten worden onder de loep genomen door een select groepje schrijvers, onder wie OOR’s eigen Tom Engelshoven, die zich uitlaat over de Noorse Jo Nesbø, die als popster slechts in eigen land potten wist te breken totdat hij thrillers ging schrijven waarvan hij wereldwijd veertig miljoen exemplaren wist te verkopen. Niet slecht.

Ook Nederlandse namen komen aan bod, zoals Herman Brood, die zure kritieken ontving op zijn dichtdebuut, en Pepijn Lanen alias Faberyayo van De Jeugd Van Tegenwoordig, die met hedendaagse verhalen en poëzie een verrijking is gebleken voor de Nederlandse taal (hij won vorige maand de Lennaert Nijghprijs voor beste Nederlandse tekstdichter van het jaar). En dan zijn er natuurlijk de grote overzeese helden, waaronder Serge Gainsbourg, Patti Smith, John Lennon, Morrissey en Leonard Cohen. Waarbij laatstgenoemde natuurlijk niet kon ontbreken, want Grondtonen is samengesteld door Francis Mus, literatuurdocent en Cohen-expert.

De auteurs van Grondtonen bieden een boeiende en waarheidsgetrouwe kijk op bekende muzikant-schrijvers en doen dus geen pogingen om mindere literaire werken op te waarderen tot iets wat ze nooit waren. Een liefhebber van muziek wordt niet verleid tot het aanschaffen van literatuur die het resultaat is van zelfoverschatting, maar krijgt een intrigerend overzicht van artiesten die zich van een andere kant hebben laten zien.

GRONDTONEN – ALS MUZIKANTEN SCHRIJVERS WORDEN onder redactie van Francis Mus is op 20 maart verschenen bij uitgeverij Spectrum. Als je nu een halfjaarabonnement (€34,-) op OOR neemt, krijg je de verhalenbundel als welkomstgeschenk! Kijk hier.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

A Hero's Death
album
Fontaines D.C.

A Hero’s Death

‘Een introverte, introspectieve plaat’ moest het worden, die ‘moeilijke tweede’, zo vertellen de mannen van de Ierse postpunktrots Fontaines D.C ...
Made Of Rain
album
The Psychedelic Furs

Made Of Rain

Je hebt vintage postpunkbands die zelfs op pensioengerechtigde leeftijd nog beluisterbaar nieuw werk uitbrengen (al houdt het na Wire en ...
Fontaines D.C.: 'De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys'
interview

Fontaines D.C.: ‘De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys’

Dit interview met Grian Chatten en Conor Deegan III, respectievelijk zanger en bassist van het Ierse Fontaines D.C., vond plaats ...

Literaire ambities in de popmuziek: zelf­overschatting of talent? (boek) | OOR