Ja hoor, dat was ‘m weer. De grande dame van de festivalzomer. Een Pinkpop vol uitbundige popproducties en grote gebaren. Muzikanten die alles uit de kast trokken om te stunten – soms meeslepend zoals beoogd, soms resulterend in ronduit plat vermaak. Met hier en daar (goed zoeken!) ook een kleine indie-parel. Onze recensenten staken de zongebruinde koppen nog even bij elkaar: dit waren onze favoriete shows.
Queens Of The Stone Age
North Stage (za 20.45 uur) | Voor veel traditionele Pinkpopgangers de redding van deze festivaleditie met wel erg veel licht amusement. Wat een oerkracht, ingeklemd tussen The Script en Robbie Williams. Wat een drive. Met een ontketende Josh Homme, die het antwoord op al zijn persoonlijke ellende heeft gevonden: blijven lachen, blijven rocken. Beter werd het niet dit weekend. Lees hier de recensie. (TS)
Prins S En De Geit
Stage 4 (za 20.00 uur) | Can I get a MEH! Prins S En De Geit lijkt op het eerste gezicht een melige eendagsvlieg, maar kreeg in Landgraaf het complete plein voor Stage 4 aan het dansen – zonder zijn poëtische diepgang te verliezen. Emotioneel hoogtepunt: Zwarte Sneeuw, over gitarist Marne Miesen die ontsnapte aan de dood en hier – ongelofelijk – deel uitmaakte van de show. Lees hier de recensie. (RP)
Red Hot Chili Peppers
South Stage (zo 22.10 uur) | Op een festival vol opgeklopte participatiemomentjes, speelden de Red Hot Chili Peppers gewoon alsof ze in het repetitiehok stonden. Geinend. Dollend. Met een heerlijke set vol klassiekers, strak gespeeld en opvallend goed gezongen. Want Anthony Kiedis was in vorm. Probeer Suck My Kiss maar eens zo goed te zingen als je zestig bent. In een visgraatshirt. Lees hier de recensie. (AS)
Warpaint
Tent Stage (zo 20.30 uur) | Een indie-verademing in deze Pinkpopwereld vol pop. Terwijl mensen in de naastgelegen silent disco-tent op Bon Jovi dansten, stond Warpaint doodleuk Fugazi te coveren. Voor een bijna lege tent, dat wel. Die drie stemmen, die moddervette baslijnen, die zalige riffs: deze band had op z’n minst een hele volle tent verdiend. Parels voor de zwijnen. Lees hier de recensie. (AS)
Machine Gun Kelly
North Stage (zo 20.40 uur) | Met de blik gericht op de metershoge geluidsmast bleek Machine Gun Kelly vastberaden: hét Pinkpop-moment van 2023 was voor hem. Onbezonnen klom de jonge hond zonder pardon twintig meter de hoogte in, om de laatste woorden van zijn imponerende rockshow vanuit zijn eigen hoogtepunt op het publiek af te vuren. Infantiel. ja. Memorabel ook. Lees hier de recensie. (RP)
DeWolff
Tent Stage (za 12.00 uur) | DeWolff-frontman Pablo van de Poel transformeerde op Pinkpop even in een manische profeet, briesend en predikend – met een zachte ‘g’ zoals dat hoort in Rooms Limburg. Muziek als religie; het is een cliché, maar wie zaterdagmiddag de show van de Limburgse local heroes bijwoonde, kon niet anders dan geloven. Lees hier de recensie. (TJ)
P!NK
South Stage (vr 22.00 uur) | Met de snelheid waarmee een toverbal van kleur wisselt, schakelde popidool P!nk tussen bombastische tophits en spectaculaire avondgymnastiek. Dit was de grootste show die we ooit zagen in Landgraaf. Al bleek het hoogtepunt van de set intiemer: het duet dat de Amerikaanse popster zong met haar 11-jarige dochter Willow Sage Hart. Lees hier de recensie. (RP)
Hollywood Vampires
South Stage (za 17.15 uur) | Depp doet Bowie. Ongetwijfeld het hoogtepunt in de set van Hollywood Vampires. Want waar de wereldster al zo vaak in verschillende hoedanigheden in de spotlight stond, vervulde hij op Pinkpop slechts een bescheiden bijrol in het theater van Alice Cooper. Behalve hier, in zijn eerbetoon aan het popicoon dat evenwel bekend staat om zijn vele gezichten. Lees hier de recensie. (RP)
The War On Drugs
South Stage (vr 19.15 uur) | Frontman Adam Granduciel zag zichzelf wel als P!nk in een tuigje over het publiek zweven, zei hij als pre-headliner op het hoofdpodium. Gelukkig bleef het spektakel beperkt tot de muziek. Het mag dan allemaal wel klinken als een band die in de studio staat te spelen; op geen moment komt het over alsof er op de automatische piloot wordt gekoerst. Lees hier de recensie. (TJ)
Door Tom Janssen, Roel Peijs, Thomas Snoeijs en Anton Slotboom.
Zomeractie!
Speciale zomeractie! Als je nu een jaarabonnement op OOR neemt betaal je geen 66,95 maar slechts 50 euro. En je maakt tevens kans op een originele Epiphone ES-335 gitaar! Meld je hier aan.