boek

Een boeiend relaas van OOR's zware jongen Kees Baars

Kent u dat verhaal over Adam Curry, die op het toppunt van zijn internationale roem tijdens een Countdown-opname midden in New York twee toeristen op zich af zag lopen? Hij pakte de – eigen – viltstift vast uit zijn zak voor een vette handtekening. En ja hoor: ‘Mogen we u iets vragen?’ klonk het in het Nederlands. ‘Is dat Kees Baars van Veronica?’ Deze en nog vele andere anekdotes vinden we terug in Ouwe Pik, het levensverhaal van de oud-OOR-coryfee, opgetekend in samenwerking met Jaap van Eik.

Foto Anton Corbijn

Ouwe Pik (de vaste begroeting van z’n vroeg overleden collega Alfred Lagarde) is een schelmenroman zoals je die mag verwachten van OOR’s rockspecialist in de hoogtijdagen van zowel de platenbusiness als de popjournalistiek. Eind jaren zeventig vloog je nog business class naar New York, om per limousine naar je vijfsterrenhotel te worden gebracht, alwaar de groten der aarde zaten te smachten om met hun bezoek uit het ‘exotische’ Nederland te praten.

Baars onderschepte Queen vlak voordat Bohemian Rhapsody een hit werd; met de pas begonnen fotograaf Anton Corbijn aan zijn zijde maakte hij in Londen zo zijn verhaaldebuut voor OOR (zie ook bovenstaande foto). Ook bij Meat Loaf was hij de eerste – de zwaarlijvige zanger heeft het buitenlandse succes van Paradise By The Dashboard Light altijd aan de Nederlandse journalist toegeschreven.

Jaren aan belevenissen volgden, met Rush, Cheap Trick, The Runaways, Van Halen en vele, véle anderen, in alle uithoeken van de wereld, of gewoon in vertrouwd Hollands decor – het hilarische Countdown-filmpje met Van Halen in Amsterdam in 1981 heeft inmiddels honderdduizenden views op YouTube. In de jaren tachtig werd Baars een van de stemmen én gezichten van Countdown, zowel in de tv- als radiovariant. Het artiestenpalet verbreedde zich van rock royalty naar absolute supersterren: van een nog onbekend U2 tot Paul McCartney als kersvers ex-bajesklant, allen verschenen ze voor de microfoon van Kees Baars.

Als manager van Vandenberg begon in de jaren tachtig een nieuw avontuur in de hardrock, Baars ging uiteindelijk terug naar de radio (o.a. Countdown Café en zijn eigen Baars Classic Rock), maakte auto- en motorprogramma’s voor de tv (de muziek was nooit ver weg: zo reisde hij met Bennie Jolink oerend hard door de VS) en kwam onderweg nog een legioen aan oude vrienden uit de rockbusiness tegen, niet zelden op de jaarlijkse OOR-reünie in de bar van het American Hotel, dat het boek passend afsluit. Ouwe Pik bundelt meer dan een halve eeuw rockgeschiedenis in een boeiend relaas, dat dreunt als een drumsolo en giert als een gitaar. Wij zien Adam Curry dit allemaal niet snel overtreffen.

OUWE PIK door Kees Baars en Jaap van Eik is uitgegeven in eigen beheer. Bestel ‘m hier.

We maken een boek met het beste van 50 jaar OOR, help ons!

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Wilco speelt lachend de tent leeg op Down The Rabbit Hole
Down The Rabbit Hole
wilco

Wilco speelt lachend de tent leeg op Down The Rabbit Hole

Waar is het feestje? Niet hier! Niet bij Wilco. Voor aanvang van het grootse en gretig gewilde nachtprogramma, doet Wilco ...
Queen groots en meeslepend in Ziggo Dome
concert

Queen groots en meeslepend in Ziggo Dome

Queen + Adam Lambert hadden in 2020 al met hun The Rhapsody tour in de Ziggo Dome moeten staan, maar ...
George Kooymans: 'Jullie zijn nog niet van me af'
interview
golden earring

George Kooymans: ‘Jullie zijn nog niet van me af’

‘Met George!’, klinkt het monter, aan de andere kant van de lijn. Slechts eenmaal ging de telefoon over en de ...

Een boeiend relaas van OOR's zware jongen Kees Baars (boek) | OOR