column

'Spotify, geef mijn geld aan acts die ik echt luister'

In een interview met Music Ally stelde Spotify-directeur Daniel Ek dat muzikanten via zijn dienst genoeg geld kunnen verdienen, als ze het spel maar volgens de regels spelen: ‘De tijd dat je elke drie of vier jaar een album uit kon brengen en denken dat dat genoeg was, ligt achter ons.’

Ophef natuurlijk, en terecht. Ek doet alsof de regels een natuurwet zijn in plaats van een menselijke keuze die hij zelf heeft gemaakt. De grootverdieners in het streamingtijdperk zijn degenen die aan de lopende band ultrakorte liedjes uitbrengen en voortdurend op elkaars tracks verschijnen, precies zoals de algoritmes verlangen. Vanuit economisch opzicht reuze interessant, maar het komt de muziek niet per se ten goede.

In dezelfde week kreeg Meindert Talma te horen dat hij niet op een subsidie van het Fonds Podiumkunsten hoeft te rekenen, onder meer omdat zijn stem volgens de commissie een beperkte reikwijdte heeft en zijn muziek van weinig oorspronkelijkheid getuigt. Pijnlijk. Artiesten als Talma zijn de verliezers van de vrije markt. Je zou wensen dat het medicijn om de ongewenste bijwerkingen van het systeem enigszins te onderdrukken in handen was van iemand die op zijn minst snapt wat popmuziek is.

Over streaming ben ik overigens nog altijd overwegend positief. Toen het fenomeen opkwam lag de fysieke verkoop door illegaal downloaden op zijn gat. Mensen die al jaren geen cent meer aan muziek hadden uitgegeven, betaalden plots weer een tientje per maand. De muziekwereld werd bovendien democratischer. Niet langer bepaalden conservatieve radiomannen en starre platenbonzen waar we naar luisterden. Populaire artiesten als Lijpe en Josylvio hadden het in de oude situatie waarschijnlijk nooit gered.

Tijdens een tochtje op mijn racefiets verdwaalde ik in de metafoor waar ik onbewust naar op zoek was. Omdat er deze zomer niets beters te doen is fiets ik nogal veel. De pest is dat hoe meer je fietst, hoe verder je moet rijden om het gevoel te krijgen dat je een wezenlijke inspanning levert. Zo kwam ik terecht bij de mij onbekende Reeuwijkse Plassen, even ten noorden van Gouda. Prachtig was het er. Smalle weggetjes, talloze vogels, insecten, bomen en planten, mensen die vriendelijk hun hand opsteken in plaats van hun middelvinger, geen auto te bekennen en overal waar je keek zag je het water waaraan het gebied zijn naam te danken heeft. Wat een contrast met de Vinkeveense Plassen nabij mijn woonplaats Amsterdam. Die worden volledig aan het oog onttrokken door de villa’s van de rijke minderheid en de muren die ze hebben opgetrokken om plebejers zoals ik buiten de deur te houden.

Kortom: Vinkeveen is hoe de muziekwereld was, Reeuwijk hoe het zou moeten zijn. We zijn aardig op weg. Een paar ideeën om het doel dichterbij te brengen: verdeel de inleg per abonnee onder artiesten waar hij daadwerkelijk naar luistert; betaal uit per seconde in plaats van per liedje; zorg voor aflopende inkomsten vanaf een bepaald aantal streams; voeg een donatieknop toe.

En anders moeten de megasterren de underdogs maar een beetje helpen. Meindert Talma featuring Lijpe en Josylvio. Ik zou zeker luisteren.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De nieuwe OOR is uit! Bestel 'm in onze shop
bestel nu

De nieuwe OOR is uit! Bestel ‘m in onze shop

In de nieuwe OOR lees je onder andere onze top 11 albums van Excelsior, Noel Gallagher, The Black Keys, Black ...
Tip voor vaderdag: het beste van OOR in een zwaar boek!
pre-order

Tip voor vaderdag: het beste van OOR in een zwaar boek!

De eerste druk was binnen no-time uitverkocht, maar inmiddels ligt er een verse voorraad van 'Want More? Het beste van ...
Down The Rabbit Hole kondigt 14 nieuwe namen aan
nieuws

Down The Rabbit Hole kondigt 14 nieuwe namen aan

Onder andere Black Midi, Eefje de Visser, Supergrass en De Jeugd van Tegenwoordig spelen 27-29 augustus op het festival in Biddinghuizen ...

'Spotify, geef mijn geld aan acts die ik echt luister' (column) | OOR