In april, tijdens het 55-jarig jubileumfeest van Paradiso, werd ie feestelijk afgezonken in de stoep voor het Amsterdamse podium: ’s lands eerste kraaktegel. Om de historie van het in 1967 gekraakte kerkgebouw te eren, maar ook om ‘aandacht te vragen voor de hele Amsterdamse kraakgeschiedenis’. Die bredere context biedt meteen ruimte voor méér van die oranjerode tegels: ook bekende hoofdstedelijke kraakbolwerken als OT301, Vrankrijk en OCCII krijgen er – of kregen er inmiddels – eentje voor de deur.
Ik vond het meteen een schitterend initiatief. Sterker nog, de tegel moet op grote schaal worden gerehabiliteerd en van zijn kwijnende bestaan (al dan niet voorzien van een ‘wijsheid’) aan ’s lands wc- en keukenmuren worden bevrijd. Ik zeg: alle historische poplocaties in Nederland een tegel. De tegel als nieuwe plaquette. In de VS weten ze trouwens allang hoe het werkt. Wat ligt er in Duluth, Minnesota voor het geboortehuis van Bob Dylan? Juist, tegeltje. En in dat weiland bij Bethel, New York waar ooit Woodstock plaatsvond? De grootste tegel ooit. Hollywood Walk Of Fame, anyone?
In Nederland eis ik stoeptegels voor de geboortehuizen van Herman Brood, Anouk, Boudewijn de Groot, Jan Rot, Tiësto, Eefje de Visser, Rude Boy, Thé Lau, Spinvis, Typhoon en alle leden van Doe Maar, Golden Earring en De Dijk. En die bijbehorende ‘wijsheid’ hoeft bij nader inzien helemaal niet in de ban, want een tegel voor Paskal Jakobsens ouderlijk huis met daarop een willekeurige Bløf-zin spreekt nú al tot de verbeelding. De voormalige panden van die vele legendarische Nederlandse platenzaken? Ik zeg: ronde zwarte stoeptegel met een diameter van precies 12 inch. Het Kralingse grasveld waar in 1970 het Holland Pop Festival werd gehouden? De villa in Wormer die het epicentrum van de vaderlandse anarchopunk vormde? Het Kurhaus? Ons allereerste redactiepand? Glimmende tegels ervoor.
Als kers op de taart zullen we eind dit jaar in OOR een gloedvolle reportage wijden aan de herwaardering van de tegel; een verhaal waarvoor we in 2024 ongetwijfeld worden onderscheiden met die ene prestigieuze journalistiekprijs waarvan de naam me nu even ontschoten is.
De nieuwe OOR is uit!
Bestel ‘m hier.