In-Edit is een internationale organisatie ter promotie van muziekfilms. In Nederland is In-Edit pas vier jaar actief. Begonnen in Amsterdam en sinds 2021 ook elders in het land. Begin april trapte het festival in de hoofdstad af met een flink aantal uiteenlopende documentaires. Ondanks elf dagen lang voorstellingen in vooral de Melkweg, blijft het een kleinschalig festival. Het is intiem en gezellig, met leuke extra’s zoals Q&A’s of een slotfeest met (live)muziek van het hippe rock & roll- en punklabel Wap Shoo Wap. In de loop van april en mei zal In-Edit het land ingaan, naar plaatsen als Breda, Nijmegen, Venlo, Haarlem of Maastricht.
Een aantal van de vertoonde producties heeft uitgebreid de landelijke pers gehaald, zoals Aha The Movie of Studio 666 met de Foo Fighters. Ook The Sparks Brothers kreeg een beetje voorpubliciteit. Het was met 135 minuten verreweg de langste film van het festival en tevens de productie met de meest talking heads. Leidraad in de film zijn de broers Ron en Russell Mael. Op een droge en grappige manier vertellen zij over hun 21 albums. Hiernaast doet een enorme rij van sprekers als Björk, Alex Kapranos, Flea of Thurston Moore hun zegje over de twee broers. Dit alles schiet in hoge snelheid en met veel humor voorbij. Ondanks de lengte, never a dull moment!
Freakscene: The Story Of Dinosaur Jr is op dezelfde chronologische manier opgebouwd. Alleen hier is het allemaal een stuk serieuzer. Het legendarische trio lawaaimakers blijkt achter de schermen totaal niet met elkaar te kunnen opschieten. J. Mascis en Lou Barlow haatten elkaar zelfs! Het wordt emotioneel maar vooral turbulent, mede door de rauwe live opnamen, waartussen mensen als Kim Gordon of Henry Rollins aan het woord komen. De film heeft snelheid en blijft boeien.
Het Engels electropunk duo Sleaford Mods bestaat nog niet zo lang. In Bunch Of Kunst volg je hun ontwikkeling van DIY naar het tekenen van een platencontract. Hun eerste optreden zijn in pubs en op het einde van de film staan ze op Glastonbury (in 2015). Ze blijven echter gewoon. Dat komt tot uiting in eerlijke gesprekken inde film, die vooral door het geluid overdonderend is.
De vrouwen in de Amerikaanse hardrockband Fanny zijn tegenwoordig ver in de zestig. In de seventies waren ze redelijk bekend maar zijn ze nooit echt doorgebroken. In Fanny: The Right To Rock vertellen ze terugkijkend hun verhaal. Hoe ze als vrouwenband niet serieus genomen werden. Dat ze niet openlijk over lesbisch zijn konden praten. Dat hun platenmaatschappij ze een sexy en glam-imago wilde geven. In 1975 stopten ze. Pas een paar jaar geleden namen ze weer een nieuwe plaat op. Het echte drama zit op het einde. Vlak voor hun eerste reünieconcert krijgt de bassist een beroerte. Tijdens het Zoom-gesprek na afloop toonden de oude bandleden zich nog flink strijdbaar.
Ook na afloop van andere vertoningen waren er Q&A’s met makers en muzikanten. De enige hoofdpersoon die live in de zaal stond was Arnold de Boer. De korte, Friestalige, docu over zijn eenmansband ZEA, Lege Toanen, Brede Groede, was een van de weinige Nederlandse producties in deze aflevering van In-Edit.
Een van de meest onbekende artiesten van het festival was de Australische queen of honky tonk: de zangeres Wanita. In een bij vlagen ontroerende docu volgen we deze ongewone, soms onaangepaste en excentrieke countryzangeres op haar tocht naar en door Nashville, waar ze haar droom gaat waarmaken: een plaat opnemen in het heiligdom van de countrymuziek. Na afloop van I’m Wanita loop je met veel sympathie en bewondering voor haar de zaal uit.
In Crestone wordt een groep jongeren gevolgd die een soort hiphopcommune vormen in een afgelegen huis. Er wordt vooral geblowd, naar wietplantjes gekeken en landerig geleefd. Het is een langzame en vage film, waar muziek ver in te zoeken is. Ook bijzonder, maar dan op een positieve manier is A Symphony Of Noise. De film volgt de 50-jarige Britse muzikant Matthew Herbert, een apart figuur binnen de electronische muziek. Het slachten van een varken, lopen op eieren, het omhakken van een boom, frituren van een trompet, iemand die het kanaal overzwemt. Het zijn voorbeelden van geluiden die Herbert opneemt om muziek mee te maken. Een ogen-openende film over de manier waarop hij werkt en over zijn denkbeelden met betrekking tot zaken als Brexit en de natuur.
In-Edit verzorgt in april en mei een aantal vertoningen elders in het land. Het programma is nog niet geheel rond. Houd daarvoor deze site in de gaten.Â
Breda, Chassé 17 april: A Symphonie Of Noise | 18 april: I’m Wanita
Maastricht, Lumiére 17 april: The Sparks Brothers
Goes, ’t Beest 7 mei: A Bunch Of Art en Freakscene: The Story Of Dinosaur Jr.
Groningen, Forum 20 april: I’m Wanita | 27 april: Underplayed