knooihuizen uit, altijd lastig

'Mainstreampop verdwijnt uit het saaie centrum'

Tegen het einde van de slopende vierdaagse Eurosonic Noorderslag (waar je, in tegenstelling tot dat laffe flaneerfeest in de Nijmeegse zomerzon, geen medaille voor krijgt) belandde ik in een achterafzaaltje in de Oosterpoort bij een optreden van Lena Hessels. Ik kende alleen haar debuut-EP Billow, een intieme koptelefoonplaat vol maffe productionele foefjes, uitgebracht op het Terp-label van vader Terrie Ex. Live was het een wonderschone natuurramp vol donderwolken, lichtflitsen en zinvol geweld. 

‘Volslagen uniek,’ mompelde ik. 

‘Nee, joh, gewoon de Nederlandse Billie Eilish’, zei een bekende. Twee nummers later, aan de andere kant van de zaal waar ik ongemerkt was beland, zei een andere bekende precies hetzelfde. Een dag later stond het in de recensies. 

Nu is het de muziekminnende mens eigen om alles wat nieuw is te vergelijken met iets wat al bestaat en als je niet erg thuis bent in het avontuurlijkere segment van de popmuziek lijkt alles wat The National niet aandurft al snel op Billie Eilish, maar toch is het opmerkelijk dat ‘de kroonprinses van de vaderlandse avant-garde’ (dixit 3voor12) wordt vergeleken met de grootste mainstream doorbraakartiest van het afgelopen jaar. 

Op maandag zit ik weer braaf achter mijn bureautje om nieuwe albums te recenseren van 070 Shake en Desire Marea. Die eerste is een rapper-zangeres uit de VS die met Kanye West en Pusha T samenwerkte, die tweede een Zuid-Afrikaan die de gehele muziekgeschiedenis in negen nummers heeft proberen te vangen, van Bachs cantates tot Berlijnse techno en van free jazz tot zwoele r&b. Hoewel 070 uit het veilige midden komt en Marea vanuit de periferie opereert, lijken hun albums meer op elkaar dan je zou verwachten, en dat ligt vooral aan háár. 070 Shake legt haar grootse refreinen regelmatig stil voor een ontregelende soundscape of een schijnbaar lukrake synthsolo. Ze staat daarin niet alleen. Afwijken is de norm geworden. Zie ook bijvoorbeeld FKA Twigs en het laatste album van Tyler, The Creator. De Britse hitjesschrijver Camille Purcell (Little Mix, The Script, Clean Bandit) vertelde aan The Guardian dat weird production stuff steeds populairder wordt, niet in het minst omdat het goed blijkt te werken op de populaire filmpjes-app TikTok. Maar of het nu uit opportunisme of overtuiging gebeurt, het resultaat is dat mainstreampop steeds verder uit het saaie centrum verdwijnt en een stuk leuker wordt om naar te luisteren. 

Qua streamingcijfers moet Desire Marea het overigens met drie nulletjes minder stellen dan 070 Shake. Lena loopt er zelfs vijf achter op Billie. Toch groeien ook op dat vlak mainstream en avant-garde naar elkaar toe. Hoewel het aantal gebruikers van Spotify jaarlijks met tientallen procenten toeneemt, zien de grootste artiesten hun streamingaantallen slinken. Vergelijk de 8,2 miljard van 2018-winnaar Drake met de slechts 6,5 miljard van Post Malone, die daarmee het lijstje van 2019 aanvoerde. Aan het eind van dit decennium zijn alle muzikanten gelijk. Kunnen we ons daar weer over opwinden.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De totale overgave van Bono: een duik in zijn autobiografie
achtergrond

De totale overgave van Bono: een duik in zijn autobiografie

62 is nog jong, in de huidige rock & roll-wereld. Toch heeft Bono z’n memoires al voor de eeuwigheid vastgelegd ...
Christine McVie (79) van Fleetwood Mac overleden
nieuws
fleetwood mac

Christine McVie (79) van Fleetwood Mac overleden

Christine McVie van Fleetwood Mac is op 79-jarige leeftijd overleden. De zangeres en toetseniste sloot zich in 1970 aan bij ...
Stromae en Paolo Nutini op Down The Rabbit Hole 2023
nieuws

Stromae en Paolo Nutini op Down The Rabbit Hole 2023

Ook IDLES, Slowthai, Froukje, Phoenix, Romy, Sleaford Mods, Weval, Working Men's Club en The Whitest Boy Alive komen naar de ...

'Mainstreampop verdwijnt uit het saaie centrum' (knooihuizen uit, altijd lastig) | OOR