Megadeth, de invloedrijke Amerikaanse thrashmetalband rond frontman Dave Mustaine, heeft aangekondigd dat hun aankomende album uit 2026 het laatste zal zijn, gevolgd door een wereldwijde afscheidstournee.
Mustaine verklaarde dat dit het perfecte moment is om te vertrekken: ‘De meeste muzikanten kunnen niet op hun eigen voorwaarden afscheid nemen, dat is waar ik nu sta in mijn leven.’ Hij benadrukte dat het vooral gaat om een waardig einde en het vieren van de band en hun publiek.
De band heeft het (vermoedelijke) artwork van het laatste album al gedeeld, maar titel, releasedatum en tourdata worden later bekendgemaakt. In een theatrale teaser liet mascotte Vic Rattlehead weten dat ‘het einde nadert’.
Megadeth werd in 1983 opgericht na Mustaines vertrek bij Metallica en groeide uit tot een van de Big Four van de thrashmetal. Met wereldwijd meer dan 50 miljoen verkochte albums en een blijvende invloed op generaties gitaristen, markeert dit afscheid het slotakkoord van een belangrijk hoofdstuk in de metalgeschiedenis.
Foto Steph Byrne (013 Tilburg, 2017)