OORwoord

Nee, wij herkennen die 'famous artist' op de cover ook niet helemaal

In feite duurde het nog lang, gezien de opportunistische aard van marketeers, maar onlangs viel hij dan toch bij OOR in de redactiemail: het eerste met ChatGTP gegeneerde persbericht. Of in ieder geval: dat hoop ik.

De concertorganisator van dienst kondigde een ‘energiek optreden’ aan van een band die bekend staat om zijn ‘meeslepende en dynamische liveshows’. Deze ‘mijlpaal’ zou plaatsvinden in de ‘legendarische’ popzaal AFAS Live, alwaar het publiek zich mocht verheugen op een avond ‘vol bekende hits’ en – hoera! – ‘muzikale bekwaamheid’. Meerdere malen werd benadrukt dat het allemaal enorm ‘onvergetelijk’ zou worden. Een verhaal vol clichés en platitudes dus, zoiets moest wel door een computer zijn uitgepoept.

Op de redactie zorgde het mailtje voor verbazing, hilariteit en vooral opluchting, want als dit het niveau is van die zogenaamde intelligentie, dan hebben wij als schrijvende pers voorlopig weinig te vrezen. Dat het voor muzikanten wellicht anders ligt, beschrijft Jeroen van Erp in het coververhaal van deze maand. Al schetst hij evengoed de kansen die AI biedt voor zowel artiesten als luisteraars.

Wij grepen dit thema in elk geval aan om de cover eens uit te besteden aan een text-to-image generator. Want nee, het ligt niet aan u: wij herkennen die ‘famous rock, pop and hiphop artists’ op de cover ook niet helemaal. We vroegen digital design agency Fabrique (o.a. Lowlands) om met AI-beeldgenerator Midjourney een zomerse cover voor een muziekblad te maken en dit is wat eruit rolde: een bonte verzameling net niet lijkende rocksterren, knotsgekke scifi-objecten en ‘summer beach vibes’.

Drie alternatieve resultaten op basis van de prompt waarmee de cover werd gegenereerd: ‘A photorealistic collage of world famous rock, pop and hiphop artists, from the past and the present, with a summer beach vibe. The artists have to be recognizable. With a small touch of sci-fi movie references in the background.’

En verder in deze OOR? Uitsluitend mensen van vlees en bloed, allen voorzien van hun eigen errors. Worstelend met verslaving (Danny Brown), plotselinge roem (Goldband), de hele fokking maatschappij (Abel & Sef) of ‘gewoon’ met de liefde (Aaron Frazer). Er wordt gevochten met struisvogels (Johnny Cash) en vol verwondering de wereld in gekeken (Cassandra Jenkins).

Nog meer menselijkheden vinden we in onze nieuwe interviewserie Mixed Emotions, waarin we artiesten beter leren kennen aan de hand van de zeven basisemoties (en waarvoor we toch weer vertrouwen op de vaste hand van onze Typex, de enige echte). En we wroeten in een oeuvre waarin werkelijk alles wat de mens menselijk maakt samenkomt in welluidende volzinnen: dat van Patti Smith.

U begrijpt: een OOR vol meeslepende verhalen en journalistieke bekwaamheid! Onvergetelijk.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De nieuwe OOR is uit! Bestel 'm nu in onze shop of lees digitaal
oor-shop

De nieuwe OOR is uit! Bestel ‘m nu in onze shop of lees digitaal

Met Muziek & AI, Johnny Cash, Goldband, Khruangbin, Patti Smith, Kneecap, Cassandra Jenkins, Abel & Sef, Danny Brown, Personal Trainer ...
The War On Drugs geeft Groningen een voorkeursbehandeling
concert
the war on drugs

The War On Drugs geeft Groningen een voorkeursbehandeling

The War On Drugs en Nederland hebben een bijzondere band. Voor het derde jaar op rij is de band in ...
De documentaire 'Zappa' toont unieke beelden van een unieke man
film
frank zappa

De documentaire ‘Zappa’ toont unieke beelden van een unieke man

Documentairemaker Alex Winter moest over verschillende hordes springen voor zijn filmportret van Frank Zappa, held én criticus van de hippiegeneratie ...

Nee, wij herkennen die 'famous artist' op de cover ook niet helemaal