column

'Nick Cave stijgt als een staatsman boven iedereen uit'

Op 3 november vinden de Amerikaanse verkiezingen plaats. Ik kan niet zeggen dat ik me erop verheug. Meer naargeestige man-tegen-man-gevechten met beuken onder de gordel, meer haat over en weer, meer verdeeldheid, meer (dreiging met) geweld, meer zaken waar democratie en politiek in mijn ogen niet voor bedoeld zijn. Excessen en polarisatie hebben we in Nederland ook. Akwasi kan erover meepraten. En ondertussen beleeft de internationale popcultuur een ongekende crisis. Uitholling overdwars.

Corona heeft de livedimensie en het toeren vrijwel kaltgestellt. Maar óók door extreme maatschappelijke krachten, die popmuziek qua (letterlijke) stootkracht tot tandeloze tijger degraderen. Schoppen tegen heilige huisjes, daar ligt de kracht van popmuziek, maar als er écht geschopt wordt (of daarmee gedreigd), dan weten weinig artiesten hun plek te bepalen.

Steken ze hun nek uit, dan landt hun muziek in een oorlogszone, waar elke groepering fanatiekelingen ermee aan de haal kan gaan. Of ze oogsten vijandschap van hen die hun mening verachten. Steken ze hun kop in het zand, dan maakt hun ‘neutraliteit’ hen tot vrijblijvende, nietszeggende entertainers (daar hebben we er al genoeg van). Het effect is in veel gevallen verlammend.

De enige muziekpersoonlijkheid die momenteel als een staatsman boven al het gekrakeel uitstijgt is Nick Cave. The National-zanger Matt Berninger zegt in de nieuwe OOR: ‘Cave is de beste, beter dan Dylan of Cohen. Niet alleen zijn liedjes. Zijn blog is al beter dan de hele carrière van vrijwel elke andere artiest.’

In dat blog, The Red Hand Files, zegt Cave inderdaad zinnige dingen. Over thema’s waar politici en opiniemakers vaak nog weinig lijn in weten te vinden. Bijvoorbeeld over de oprukkende cancel culture en de intolerantie om te luisteren naar mensen met wie je het niet eens bent. Cave: ‘Voor zover ik het zie is cancel culture de antipode van genade. Politieke correctheid heeft zich ontwikkeld tot de meest ongelukkige religie ter wereld. Een ooit eerbare poging om onze samenleving gelijkwaardiger te maken, belichaamt de slechtste aspecten die religie te bieden heeft (en niets van de schoonheid) – een morele zekerheid en vooringenomenheid die het vermogen tot verlossing zelfs schaadt.’

Nog zo’n mooie presidentiële Caveblog-zin: ‘De weigering van de cancel culture om zich bezig te houden met ongemakkelijke ideeën heeft een verstikkend effect op de creatieve ziel van een samenleving.’ Konden we Australiër Cave maar nomineren. Cave for president! Dat zou wat zijn. Liever dan de doorgedraaide Kanye West, om over de huidige kemphanen maar te zwijgen.

Noteer wel dat Cave begin dit jaar in zijn blog juist Kanye West tot ‘onze grootste artiest van nu’ bestempelde. Cave als kompas op wiens inzichten je vaart, waar kerk, filosofen en politiek falen. Het format – en de imponerende uitvoering – van zijn Conversations With-séances wees al die in richting. De dood van zijn zoon heeft hem nog meer autoriteit en focus gegeven.

Cave als vraagbaak, als duizend-dingen-doekje voor al je morele vraagstukken, als kompas ook voor compassie (zo node gemist vandaag de dag). De Bad Seed naar wiens woord je wél wil luisteren. Onder President Cave gaat de wereld met sprongen vooruit. Toch goed om te bedenken dat Cave niet is van het modieuze De Meeste Mensen Deugen, maar van People Ain’t No Good: ‘I think that’s well understood / You can see it everywhere you look / People just ain’t no good.’

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 34 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 34 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. Met nieuwe lp's van Arcade ...
Andy Fletcher was 'de normale man' van Depeche Mode
in memoriam
depeche mode

Andy Fletcher was ‘de normale man’ van Depeche Mode

Depeche Mode-toetsenist Andy Fletcher is op 60-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de band op Twitter. Hij zou een natuurlijke dood ...
'Keith! Ronnie!' Parlevinken bij de Stones in Amsterdam
achtergrond
the rolling stones

‘Keith! Ronnie!’ Parlevinken bij de Stones in Amsterdam

Drie weken lang streken The Rolling Stones neer in A'dam. Wie oplette, of mazzel had, kon een glimp opvangen van ...

'Nick Cave stijgt als een staatsman boven iedereen uit' (column) | OOR