oerend hard

Niles Vandenberg (Kensington): 'Fiat Panda is ook goed'

Zolang er popartiesten bestaan, zijn ze on the road. En niet alleen tijdens tournees, in de bandbus. Nee, ook privé zweren ze vaak bij hun eigen vervoermiddel en koesteren dat even liefdevol als hun favoriete instrument. Door toedoen van corona is de samenleving – en dus ook het muzikantengilde – de laatste tijd in, eh, sneltreinvaart anders gaan denken over mobiliteit. Een mooie reden voor een special over de artiest en zijn/haar lievelingstransport. Vandaag de tweede liefdesverklaring door Niles Vandenberg, drummer van Kensington. Houdt van dure auto’s.

‘IK HEB in het afgelopen half jaar behoorlijk wat auto’s versleten. Ik rijd op dit moment in een BMW M5. Waarom deze auto? Omdat ik van snelheid houd. Daardoor ben ik helaas ook een tijd mijn rijbewijs kwijtgeraakt. Dat is wel een beetje het risico van het vak. Het zijn een hoop pk’s: een heel comfortabele auto om mee naar optredens te rijden.’

Nederland is geen superland voor wie wil scheuren over de snelweg.

‘Hij heeft gelukkig ook cruisecontrol en daar wordt zeker vaak gebruik van gemaakt. Anders rij ik snel te hard. Ik kan het me niet nog eens permitteren om mijn rijbewijs kwijt te raken; beetje onhandig als ik naar optredens moet rijden. Want ik ga er eigenlijk altijd zelf naartoe. Ik kom niet uit Utrecht, de andere bandleden wel. Ik vind het fijn om zelf naar festivals te rijden, maar ook naar bijvoorbeeld shows in de Ziggo Dome. Op de heenweg heb ik altijd keiharde muziek aan, op de terugweg meestal helemaal niks. Dan rijd ik vaak ook langzamer dan op de heenweg.’

Heen laad je je op en terug ben je ontladen?

‘Ja, behalve als ik over de Afsluitdijk rijd, haha!’

HEBBEN JE bandgenoten ook snelle auto’s?

‘Nee, daarin sta ik een beetje alleen. Ik denk wel dat ze ook liefhebber zijn. Ik weet dat Casper [Starreveld, gitarist] ook van snelle auto’s houdt, al heeft hij er zelf geen. Volgens mij komt dat omdat hij al een gezinnetje heeft. En ik niet. Ik kan daarin andere keuzes maken. Ik reed destijds naar de ArenA, toen we daar optraden. We zaten daar een beetje bij elkaar, we waren bezig met een nieuwe plaat. En ineens had ik zoiets van: om ons succes te vieren wil ik een keer een Ferrari hebben! Dus toen heb ik drie maanden in een Ferrari F12 gereden. Puur om erachter te komen dat het – behalve een foute – ook helemaal geen praktische auto was. Maar ik heb hem wel kunnen afvinken. Het past een beetje bij het plaatje. Bij het rock & roll-leven? Ja, eigenlijk wel.’

Word je vreemd aangekeken als je in een Ferrari door Nederland rijdt?

‘Ja, dat is eigenlijk heel gek. Het wordt gewoon niet echt gewaardeerd, zeker niet als je in een band speelt. Maar als je een rapper of voetballer bent, dan is het ineens wel prima. Nee, het werkt niet in je voordeel. Ik heb het echt puur voor mezelf gedaan. Het was ook niet zo dat ik het op social media knalde of er op andere manieren mee te koop liep. Ik wilde het heel graag, omdat ik het mooi vond. Maar ik kon er ook heel makkelijk afstand van doen. Ik ben daar niet materialistisch in. Het is het eerste wat ik weg zou doen als het minder zou gaan. Ik kan ook prima in een Fiat Panda van A naar B. Maar zolang het nog kan, maak ik er gebruik van.’

HEB JE deze voorliefde voor auto’s al van jongs af aan?

‘Ik ben nu 39, maar ik heb dat eigenlijk nooit gehad. Ik was nooit een jongen van de auto’s. Dat kwam pas op latere leeftijd. Ik vond altijd: als je veel geld hebt, dan ben je eigenlijk een debiel als je veel uitgeeft aan een auto. Maar uiteindelijk ben ik zelf die debiel geworden. Daar komt het een beetje op neer.’

Vertel eens over je huidige BMW. Is die van allerlei snufjes voorzien?

‘Er zit een hele mooie Bowers & Wilkins-audioset in. Hij heeft ventilatiestoelen. 600 pk. De maximumsnelheid is 301 kilometer per uur. Gewoon een hele luxe reisauto met enorme sportprestaties. Dat maakt het een hele fijne auto. Een beetje een kruising tussen een normale sedan en een sportwagen. Ja, je hebt allemaal gadgets aan boord, je kunt er je telefoon aan koppelen, je kan je mail checken, je kan praten tegen de auto, je kan swipen met je vingers in de lucht, you name it. Vooral dat swipen in de lucht, daar staat iedereen altijd van te kijken.’

WELKE AUTO’S heb je het afgelopen half jaar nog meer gehad?

‘Mijn eerste dure auto was een BMW i8. Dat is zo’n halve elektrische wagen met van die deuren die omhoog klappen, haha! Toen die Ferrari F12 en daarna een Porsche GTS. Dat vond ik een fijne wagen. Maar ik ben zelf 1 meter 92. Voor mij is hij te klein. Ik zag ‘m ook te vaak in het straatbeeld. Dus ik vond ‘m niet heel spannend. Maar hij heeft goeie rijprestaties, dat sowieso. Die Porsche heb ik toen ingeleverd voor deze BMW. Ik heb al behoorlijk wat geld verdampt aan auto’s.’

Je wilt graag een auto waarvan er niet zoveel van zijn in het straatbeeld?

‘Niet om op te vallen. Dat denk ik niet. Al val je natuurlijk wel op. Dat is gewoon wat erbij komt kijken. Ik vind het vooral leuk om iets unieks te hebben. De auto die ik nu heb, daar heb ik iets speciaals van gemaakt. Hij heeft een aparte kleur, een beetje aubergine-achtige rode tint. Het is niet per se mijn intentie om op te vallen, meer dat ik houd van mooie, unieke spullen.’

WORD JE vaak door fans herkend aan de hand van je auto?

‘De auto’s waar ik in rijd, zijn redelijk herkenbaar. Dus ja, ik denk het wel. Ik ben een keer met die Ferrari naar het Skate Café in Amsterdam gegaan. Toen dacht ik wel: what the fuck ben ik aan het doen? Het zijn geen wagens die je ergens in Amsterdam op straat kunt neerzetten. Je laat ze sowieso niet makkelijk buiten staan. Liever in een garage. Dus wat dat betreft zijn ze niet heel praktisch. Als ik naar vrienden toe wil, dan moet ik de auto in de parkeergarage knallen of er na afloop mee naar huis rijden. Dat is wel het nadeel van zulke wagens.’

Controleert de politie je meer als je in dit soort auto’s rijdt?

‘Nou, ik heb volgens mij een kruisje achter mijn naam staan. Bij een check word ik vaak sowieso aangehouden. Nu, met deze BMW, echt extra vaak. Waarschijnlijk is het toch wel een auto die je vaak ziet in de verkeerde milieus. Als ik ’s nachts door Amsterdam rijd, word ik erg vaak aan de kant gezet.’

Zegt zo’n agent dan: o, u bent van Kensington, wat leuk, mag ik een handtekening? Of gaat het totaal neutraal?

‘Vaak neutraal. Maar precies op de goeie momenten, als ik het nodig heb, dan herkennen ze me, haha.’

Dat kruisje achter je naam komt dus doordat je een keer te hard gereden had?

‘Ja. Dan komt het bij de officier van justitie en krijg je een boete. Vervolgens ben ik een tweede keer gepakt. Toen reed ik net vijf kilometer te hard. Toen moest ik voorkomen en ben ik drie maanden mijn rijbewijs kwijt geweest. Dat was vrij onhandig in de drukke festivalzomer. Dus werd ik steeds opgehaald.’

Heb je ervan geleerd?

‘Ik ben me er wel van bewust. Ik denk niet dat ik een onveilige rijder ben. Maar ’s nachts, op een weg waar het kan, rijd ik wel eens harder dan 100. Zo ben ik nu eenmaal.’

BESTAAT ER een link tussen het rijden in een snelle, dure, unieke auto en de muziek die je maakt?

‘Weet ik niet. Adrenaline. Hard rijden en kicken op auto’s komt misschien overeen met spelen voor een groot publiek. Het geeft wel een beetje hetzelfde gevoel.’

Ben je door corona anders gaan denken over je mobiliteit?

‘Vanaf de plek waar ik woon, moet ik alles met de auto doen. Dus ik maak nog steeds wel veel gebruik van de auto. Normaal gesproken zou ik natuurlijk al onze optredens zijn afgegaan. Wat dat betreft worden er nu minder afstanden gereden. Natuurlijk ben ik me erg bewust van de uitstoot van zo’n auto. Die BMW i8 was qua uitstoot een vriendelijke wagen en de auto’s waar ik de laatste tijd in rijd, zijn dat niet. Daar voel ik me wel eens schuldig over. Iedereen is in de coronatijd natuurlijk meer aan huis gekluisterd, meer dan voorheen. Maar puur met het oog op corona is autorijden toch een veiliger manier van transport dan openbaar vervoer, waar je in een grote groep bij elkaar zit. Waar ik woon, komen heel veel mensen vakantie vieren. Alle Duitsers zijn nu met de auto, bijna niemand pakt nog het vliegtuig.’

KENSINGTON: 29 okt Lotto Arena, Antwerpen (B) |, 5, 6 & 7 nov Ziggo Dome, Amsterdam | 20 mrt 2021 Het Depot, Leuven (B) | 18 jun 2021 Pinkpop, Landgraaf | 24 jun 2021 Concert At Sea, Scharendijke | 26 jun 2021 Indian Summer, Langedijk | 11 jul 2021 Bospop, Weert | 21 aug Strandfestival Zand, Almere | 14, 15 & 16 sep 2021 TivoliVredenburg, Utrecht

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

De nieuwe OOR is uit! Bestel 'm in onze shop
bestel nu

De nieuwe OOR is uit! Bestel ‘m in onze shop

In de nieuwe OOR lees je onder andere onze top 11 albums van Excelsior, Noel Gallagher, The Black Keys, Black ...
Tip voor vaderdag: het beste van OOR in een zwaar boek!
pre-order

Tip voor vaderdag: het beste van OOR in een zwaar boek!

De eerste druk was binnen no-time uitverkocht, maar inmiddels ligt er een verse voorraad van 'Want More? Het beste van ...
Down The Rabbit Hole kondigt 14 nieuwe namen aan
nieuws

Down The Rabbit Hole kondigt 14 nieuwe namen aan

Onder andere Black Midi, Eefje de Visser, Supergrass en De Jeugd van Tegenwoordig spelen 27-29 augustus op het festival in Biddinghuizen ...

Niles Vandenberg (Kensington): 'Fiat Panda is ook goed' (oerend hard) | OOR