OORnotOOR

Nous’Klaer: stijl- en smaakvol techno­label met sterke community

In OORnotOOR belichten we elke maand een artiest, een genre, een label of een veelbelovend opbloeiende scene die je misschien niet zo snel in OOR zou verwachten – of hoogstens in de krochten van onze recensierubriek. Omdat ze ‘officieus’ buiten onze scope vallen. Deze keer: technolabel Nous’klaer. Rotterdam, community, zelfs Speedy J komt even om de hoek kijken.

Openingsfoto Oceanic, Oberman (Sjoerd) en Mattheis

Wat? Nous’klaer, Rotterdams liefhebberslabel dat op een heel stijl- en smaakvolle manier techno en aanverwante elektronica onder de mensen brengt. Al tien jaar.

Waarom nu? Nou, daarom dus. En omdat die tien jaar worden gevierd met een heus festival in Brutus, een opmerkelijke plek in thuishaven Rotterdam. Met bijna alle leden van de community rondom Nous’klaer: upsammy, Mattheis, Meetsysteem, Martinou, Tammo Hesselink, Konduku, Eversines, Oceanic, Koraal, Mathilde Nobel, Robert Dietz en vele anderen.

Community? Dat kun je wel zeggen, ja. Labeleigenaar Sjoerd Oberman wil zijn artiesten eerst een beetje leren kennen voor hij hun muziek onder de mensen brengt. Koffie drinken, eten. En als het klikt, dan wordt het wat. Hij begon het label omdat hij nogal ondersteboven raakte van de muziek die Matthijs Verschuure maakte – toen een kennis, inmiddels een goede vriend en, als Mattheis, een vaste waarde op het label.

‘Ik kom uit Zeeland en hij van Goeree-Overflakkee, dat zijn eigenlijk ook Zeeuwen. Ik hoorde een liveset van hem in een club, ik dacht: wat tof, hoe is het mogelijk dat ik dit nog niet ken. We werden vrienden en ik raakte steeds meer geïnteresseerd in elektronische muziek. Het was eerst een vaag plan, zijn muziek uitbrengen, maar het werd toch werkelijkheid.’

Dus zonder de muziek van Mattheis was die Sjoerd Oberman iets heel anders geworden dan labeleigenaar? Misschien wel industrieel ontwerper, want daarvoor heeft hij gestudeerd. ‘Dat heeft niet heel erg met elkaar te maken. Nou ja, bij het label komt er ook creativiteit bij kijken.’

‘Toen we begonnen, was alles in de techno heel grijs en zwart-wit, je zag weinig kleur op de platenhoezen. Ik heb altijd gedacht: dat wil ik anders doen. Meer felle kleuren. Dat het minder zo’n mannending wordt. En ja, bij het label focus ik altijd erg op het afmaken van andermans muziek. Mixen, masteren. Dat het net iets beter klinkt, dat je net die paar procent extra geeft. Zo krijgt de muziek op Nous’klaer inderdaad wel meer een eigen gezicht. Ik leg er misschien net even meer volvette bas en frisser hoog in dan een ander zou doen.’

Maakt die Oberman zelf ook muziek eigenlijk? Deze niet. ‘Ik heb wel eens achter een synthesizer gezeten, maar in principe niet, nee. Ik hoor zoveel goede muziek dat ik denk: beter dan dit kan ik het toch niet doen. Mijn taak, als label, is het documenteren van muziek die goed genoeg is om onder de mensen te brengen, en anders op een harde schijf ligt te verstoffen.’

Maar Sjoerd Oberman heeft wel een broer, of twee zelfs. Oudere broer Chris maakt hardstyle als Jack Of Sound, iets heel anders dus, maar jonger broertje Job is een van de prominentere artiesten op Nous’klaer. Want hij is Oceanic. Vooral bekend vanwege Choral Feeling, zijn debuutalbum (na wat collabs en een liveplaat in De School) van vorig jaar. Zoals de titel al zegt: eigenlijk een soort moderne koorplaat.

Een koorplaat? Nou, niet heus, maar die plaat is wel degelijk grotendeels opgetrokken uit stemmen. Hij vroeg vrienden en familie (inclusief zijn ouders en broer Sjoerd) om hun stem op te nemen, zingend of niet. Van de resultaten bouwde hij eigenzinnige techno met een eigen klankkleur. ‘De stem als instrument’, zoals Job het zelf zegt.

Maar waarom dan? Wederom, om dat community-element. Geloof het of niet. ‘Het idee is dat ik meer mensen wil laten zingen’, zegt hij. ‘Bij samen zingen ontstaat er een mooie energie. Als je in een koor zingt, kunnen er bijzondere dingen gebeuren. Jazeker, ik heb ooit in een koor gezongen en ik zou het graag weer willen doen.’

Interessant, dat communitygevoel. Maar het maken van elektronische muziek, dat is toch een heel, eh, solipsistische bezigheid? Jij en je knoppen, in een slaapkamer of in een studio? Die van Job is ingericht in een zeecontainer, in Amsterdam nota bene. ‘Ja, maar dan is dat gemeenschappelijke toch een mooi tegenwicht. Dat komt ook terug in de programmering van dat festival, daar staan eigenlijk alleen maar vrienden van het label. Het gaat erom dat je dingen ervaart samen met mensen die je leuk vindt. Muziek uitbrengen, muziek beleven.’

Dit is ook wel het moment om even te noemen dat Job Oberman, naast de muziek, bezig is om te promoveren in de sociale stedenbouw. ‘In je hoofd nieuwe werelden creëren, dat hoeft niet per se utopisch te zijn.’

En daar dan een soundtrack bij maken zeker? Zo is techno toch ooit bedoeld? Een soundtrack bij een proefschrift, waarom ook niet. ‘Dat is een goeie. Je brengt me op een idee.’

En hoe zit het met die Mattheis, de man van de eerste Nous’klaer-release ooit? Mattheis, Matthijs Verschuure dus, koestert nog warme herinneringen aan die begintijd. ‘Ik had wel eens digitale releases uitgebracht, maar dit was voor het eerst dat ik er echt met iemand van begin tot eind aan heb gewerkt. Masteren in de studio van zijn broer Chris in Tilburg, met z’n allen hoezen zeefdrukken: het is bijna ambacht. Een mooi aspect.’

Van Mattheis komt zo rond september het album Waiting For The Silhouette uit. Die plaat ontstond zo ongeveer tijdens de zwangerschap van zijn vrouw en de geboorte van zijn dochtertje. Sjoerd Oberman: ‘Het gaat een beetje over groei. Daarom lopen de groeven op het vinyl ook van binnen naar buiten, in plaats van andersom. Dat soort dingen mee bedenken, dat soort concepten, dat vind ik nou leuk.’

Mattheis: ‘Ik hou erg van wandelen. Het silhouet van een bergketen in de ondergaande zon, zoiets vind ik gewoon mooi. Daar kan ik erg van genieten. Dat gevoel heb ik geprobeerd te leggen in het titelnummer. Het duurt best wel lang voordat het zich ontvouwt. Heel subtiel, je moet er echt op letten. Op die manier betekenis geven aan je waarneming.’ Lacht: ‘Het gaat niet per se over de geboorte van Pia, mijn dochter.’

Even iets anders. Rotterdam, stad van Nous’klaer. Stad van gabber ook. Maar toch ook de stad van Speedy J? Jazeker, en sterker nog: er is een connectie. Speedy J heeft wel eens een remix gemaakt samen met Nous’klaer-act Meetsysteem, en Sjoerd Oberman helpt hem met zijn eigen label Stoor. Sjoerd: ‘Hij schreeuwt het niet van de daken, maar op de achtergrond is hij heel waardevol voor de scene hier, de community. Hij kan echt jonge producers helpen katapulteren.’

En nou is het klaar. Die labelnaam trouwens, Nous’klaer, kwam pas tot Sjoerd en Matthijs na maanden soebatten, bekroond met een bezoek aan een koffieshop. ‘Terwijl ik nooit rook. Maar toen hadden we nog steeds geen naam, tot Matthijs zei, in het soort Zeeuws dat ze ook op Goeree-Overflakkee spreken: nou is ’t klaar. En toen hadden we onze naam.’

NOUS’KLAER XYF FESTIVAL: 8 juni Brutus, Rotterdam

deel dit artikel

Meer:

festivaltip

Ook op Rewire 2025 is ontzettend veel te horen, zien en ervaren

Rewire, het niet meer weg te denken Haagse...
festivaltip

Ook op Rewire 2025 is ontzettend veel te horen, zien en ervaren

Rewire, het niet meer weg te denken Haagse...
eerste namen

Eerste namen Lowlands 2025: QOTSA, Fontaines D.C., Chappell Roan

Daar zijn de eerste namen voor Lowlands 2025!...
eerste namen

Eerste namen Lowlands 2025: QOTSA, Fontaines D.C., Chappell Roan

Daar zijn de eerste namen voor Lowlands 2025!...
Elftal

Dit zijn de 11 beste albums van dit moment en de komende weken

Elke maand selecteren we de beste albums van...
Elftal

Dit zijn de 11 beste albums van dit moment en de komende weken

Elke maand selecteren we de beste albums van...
overleden

Marianne Faithfull op 78-jarige leeftijd overleden

Marianne Faithfull: grande dame van de Britse popmuziek,...
overleden

Marianne Faithfull op 78-jarige leeftijd overleden

Marianne Faithfull: grande dame van de Britse popmuziek,...
laatste namen

Roadburn maakt line-up compleet met laatste worp namen

Met een nieuwe reeks namen maakt Roadburn zijn...
laatste namen

Roadburn maakt line-up compleet met laatste worp namen

Met een nieuwe reeks namen maakt Roadburn zijn...
festival

Op Peel Slowly And See in Leiden worden heel wat genres overstegen

Liefhebbersfestival Peel Slowly And See werd opgezet door...
festival

Op Peel Slowly And See in Leiden worden heel wat genres overstegen

Liefhebbersfestival Peel Slowly And See werd opgezet door...

Meest gelezen

MEEST RECENT

INLOGGEN