Lang leek het erop dat playlists op de streamingdiensten het gingen winnen van volledige albums, maar er lijkt een tegenbeweging ingezet: volgens nieuw onderzoek van branchevereniging NVPI luistert een derde van de jongeren tussen de 15 en 17 jaar albums het liefst van kop tot staart, meer dan elke andere leeftijdscategorie.
Sinds de opkomst van Spotify worden luisteraars bedolven onder Discover Weekly’s, Release Radars en Daily Mixes. Recent schreef OOR-redacteur Alfred Bos nog over het financiële belang van de passieve streamer: als Spotify bepaalt wat jij luistert, levert ze dat geld op.
Over de shuffle-functie ontstond ook ophef toen Adele de streaminggigant vroeg deze optie te verwijderen bij haar album 30. ‘Onze kunst vertelt een verhaal en er zou naar geluisterd moeten worden op de manier zoals we bedoeld hebben’, tweette de zangeres. Uit het onderzoek blijken het de jonkies die haar verzoek te beantwoorden: 33 procent van de 15 tot 17-jarigen luistert het liefst een album integraal.
Bij de jongere leeftijdscategorie daar net boven wordt het album als geheel een stuk minder gewaardeerd: 20 procent van de 18 tot 35 jarige luistert de volledige plaat af. Van de generatie die decennialang geen playlists kende, de 65-plussers, draait maar 21 procent het liefst volledige albums. Het ‘slechtst’ scoort de leeftijdscategorie van 35-49 jaar (18 procent).
Vinylkopers
De luisterdrang naar complete albums onderstrepen de 15 tot 17-jarigen in fysieke aankopen: maar liefst 28 procent kocht afgelopen jaar een lp of cd. Dat springt flink uit boven het gemiddelde over alle leeftijden van 19 procent. Ook in deze categorie scoren de 65-plussers niet al te hoog: slechts 14 procent kocht afgelopen jaar muziek in fysieke vorm.
Uit de Muziekmonitor van de NVPI kwamen nog meer interessante inzichten naar voren. Zo blijkt radio nog steeds de meest dominante manier om muziek te ontdekken en muziek te luisteren. 64 procent van de respondenten ontdekte muziek via de radio, tegenover 40 via streamingsdiensten.
Ook vinden we muziek een strikt menselijke aangelegenheid: ruim zeventig procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat muziek door een mens is gemaakt en niet door AI.
Foto Lisa Hussaarts