Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen. Dit is de opstelling voor januari. Gerangschikt op alfabet en voorzien van onderbouwing door onze recensenten.
AWKWARD I
UNALASKA
POP | Djurre de Haan brengt al twintig jaar muziek uit en verdient daar een groter publiek mee dan hij tot nu toe kreeg. Wie weet doet Unalaska, zijn vierde album als Awkward I, de truc. Aan zijn geraffineerde, melancholieke liedjes – soms Beatlesk, soms folky – zal het niet liggen. ‘Juweel van een plaat.’ Release 10 januari.
BONNIE ‘PRINCE’ BILLY
THE PURPLE BIRD
ROOTS | Een écht countryalbum durven we dit niet te noemen, daar is Will Oldham een te eigenwijze vogel voor, maar er zit wel een Nashville-feel in. In de donkere, verhalende alt.countrystukken is Oldham op z’n best, als hij zingt over drinken, dood, liefde en familie. ‘Een van de betere Bonnie ‘Prince’ Billy-platen.’ Release 31 januari.
DEWOLFF
MUSCLE SHOALS
ROOTS | Voor de opnames van deze warme southern soul-plaat (!) meldde retrotrio DeWolff zich op holy ground: de FAME Studio’s en de Muscle Shoals Sound Studio’s in Alabama. De meeste tracks komen lazy groovend de luidsprekers uit glijden, al zit er – je bent DeWolff of niet – soms ook een rauw rock & roll-randje aan. Lees hier de recensie.
DITZ
NEVER EXHALE
INDIE | Wordt de noise eigenlijk nog weleens opnieuw uitgevonden? Zeker wel. Neem dit nieuwe (tweede) album van postpunkband DITZ uit Brighton, waarop monsterbassist Caleb Remnant – en dus niet zanger en ongeleid projectiel Cal Francis – zowat in z’n eentje de klus klaart. Resultaat: een bad trip van jewelste. Release 24 januari.
FKA TWIGS
EUSEXUA
POP | Vijf jaar na het kwetsbare Magdalene gaat FKA Twigs voor een opmerkelijke koerswijziging: op Eusexua creëert ze op totaal eigenzinnige wijze haar eigen vorm van duistere techno. Maar haar grootste wapen blijft toch haar stem, die ze zowel subtiel als opvallend alle kanten van het muzikale spectrum op stuurt. Release 24 januari.
FRANZ FERDINAND
THE HUMAN FEAR
ROCK | Het valt te prijzen: bevrijd van de druk om relevant te blijven, nam Franz Ferdinand op The Human Fear alle ruimte om zichzelf opnieuw uit te vinden. En nog eens en nog eens. Het leverde een ambitieus album vol ideeën op, waarop de band zowel z’n meest experimentele als meest poppy kant laat zien. ‘Dapper.’ Release 10 januari.
LAMBRINI GIRLS
WHO LET THE DOGS OUT
INDIE | Nog meer maniakaals uit broedplaats Brighton. Van het anti-patriarchale Lambrini Girls ditmaal, waarbij ‘t achter de scheldkanonnades van Phoebe Lunny even zoeken is naar de muziek, maar dan heb je ook wat: de boel gromt, snauwt en verrast voortdurend. ‘De bassiste is een beest en de drummer ronduit geniaal.’ Release 10 januari.
THE NATIONAL
ROME
INDIE | Het werd er eens tijd voor, met al die prachtplaten onder de arm: een livedubbelaar van The National. Want wie de band ooit heeft mogen aanschouwen, weet dat de energie en de manie die op de platen vaak nét onder de huid blijft juist op het podium over de plinten klotst. Dat is precies wat je hoort op Rome. Lees hier de recensie.
MEINDERT TALMA
GEZINSVERBIJSTERING
POP | Altijd bijzonder: een nieuwe plaat van het eigengereide Friese mirakel Meindert Talma. Ook nu weer. Gezinsverbijstering ontroert, verbaast, schuurt en verwart. En alles gebeurt natuurlijk op z’n Talma’s: het rijmt niet altijd, het komt qua lettergrepen soms onhandig uit en de klemtonen volgen hun eigen wetten. Release 24 januari.
THE VEILS
ASPHODELS
INDIE | Nee, zo intens als op Nux Vomica (2006) is het bij Finn Andrews en co allang niet meer. We horen hier kleine, breekbare liedjes, gebracht door een Andrews in mineurstemming, veelal ondersteund door strijkers. Toch behoort het songmateriaal tot het mooiste dat The Veils in tijden hebben opgenomen. ‘Kippenvel.’ Release 24 januari.
THE WEATHER STATION
HUMANHOOD
POP | Het zevende album van de met een broze gezondheid worstelende singer-songwriter Tamara Lindeman is de weerslag van een zoektocht naar houvast en herstel, en die is op alle niveaus hoor- en voelbaar. In fraaie composities deelt ze haar strijd en weet diep te raken. ‘Humanhood is een baken van menselijkheid.’ Release 17 januari.