Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen. Dit is de opstelling voor mei. Gerangschikt op alfabet en voorzien van onderbouwing door onze recensenten.
TUNDE ADEBIMPE
THEE BLACK BOLTZ
INDIE | Het eerste soloalbum van TV On The Radio-zanger Tunde Adebimpe klinkt niet als TVOTR, maar heeft wel de creatieve, krachtige energie die de New Yorkse band zo goed maakt. De vernuftige artrocknummers drijven op stevige synths en in zijn teksten toont Adebimpe zich even kwetsbaar als kordaat. ‘Geweldige plaat.’
BARKER
STOCHASTIC DRIFT
DANCE | Met zijn ‘kickdrumloze’ platen heeft de Brit Sam Barker een eigen niche binnen de dansmuziek geschapen. En na zijn fascinerende debuutalbum Utility (2019) is Stochastic Drift – een exercitie in knisperende, kraakheldere IDM – een volgende stap naar de perfecte ingetogen euforie. ‘Eentje voor de jaarlijstjes.’
BON IVER
SABLE, FABLE
INDIE | Op het SABLE-gedeelte keert Justin Vernon terug naar de desolate folk van zijn geprezen debuut, fABLE is andere koek. We horen de meest hoopvolle muziek uit zijn carrière en daarin valt in de mix van elektronica en traditionele instrumenten vooral de soulvibe op. ‘Hij behoort nog steeds tot de allerbesten.’
CAR SEAT HEADREST
THE SCHOLARS
INDIE | Stoelriemen vast: indieheld Will Toledo en zijn vrienden zijn terug. En niet zo’n beetje: The Scholars is een soort rockopera, inclusief aktes, personages en Bijbelreferenties. En zónder de elektronica van het vorige album. Terug naar good old gitaarrock dus, al experimenteren ze er nog altijd vrolijk op los.
DJ KOZE
MUSIC CAN HEAR US
DANCE | ‘DJ Koze is een aparte vogel.’ Understatement van het jaar? De Duitser start zijn nieuwe plaat doodleuk met een Perzische dichter, komt met een geniale cover van Vamos A La Playa (!), dient de gastzang in vier talen op en zorgt voor zóveel ‘veelkleurige, magische momenten’ dat ruimte hier hopeloos tekortschiet.
ALISON KRAUSS & UNION STATION
ARCADIA
ROOTS | Veertien jaar hebben we op een nieuwe Alison Krauss & Union Station moeten wachten, maar het was het waard: Arcadia is een plaat vol weergaloze folk- en bluegrassliedjes. Met als kers op de taart natuurlijk Krauss’ zuivere stem, waarmee ze de meest tragische songs tot een feest om naar te luisteren maakt.
LÃ…PSLEY
I’M A HURRICANE I’M A WOMAN IN LOVE
Al bijna tien jaar lang brengt de inmiddels 28-jarige Låpsley albums uit die tot de beste in het poplandschap behoren, maar de grote mainstreamdoorbraak van de Britse blijft uit. Hopelijk lukt het met deze uitbundige topplaat, met hoofdrollen voor Låpsley’s warme en serene stem, heldere bassen en diepe synths.
MARATHON
FADING IMAGE
INDIE | Na acts als Tramhaus, Library Card en Real Farmer brengt de jonge Amsterdamse postpunkband Marathon het dubieuze begrip ‘on-Nederlands goed’ een zoveelste nekslag toe. Van overweldigend hard tot sfeervol minimalistisch tot verpletterend mooi, Fading Image is het allemaal. ‘Een mokerslag van een debuut.’ Verschijnt 11 april.
MODEL/ACTRIZ
PIROUETTE
INDIE | Frontman/diva Cole Haden zorgde dat Model/Actriz live al een bezienswaardigheid werd, de sexy sloopkogels – noise meets technobunker – van debuut Dog’s Body deden de rest. Nu is er Pirouette, waarop de New Yorkers zich van een kwetsbaarder kant laten zien en de clubsound het wint van de punk. ‘Heerlijk album.’
MARK PRITCHARD & THOM YORKE
TALL TALES
AVANT-GARDE | Ze begonnen muziek uit te ruilen in coronatijd, technoveteraan Mark Pritchard en Radiohead-voorman Thom Yorke. Inmiddels is er een heel album uit geboren, waarop muziek en stem soms in perfecte harmonie en soms wat onwennig om elkaar heen dansen. Maar boeiend, speels én vervreemdend blijft het een vol uur lang.
PUNTJUDITH
STAD VAN GLAS
POP | Een Stad Van Glas, ‘waar Eefje de Visser en James Blake elkaar ondergronds ontmoeten onder een discobol’. Treffend? Ja en nee. Feit is dat dit eerste album van Judith Rijsenbrij hemelse zangharmonieën, spookachtig pianospel, broeierige elektronica en machtige refreinen bevat. ‘Een debuut vol diepgang en hits.’