oorwoord

OOR-schrijvers van weleer bepaalden de smaak van Nederland’

Als ik goed heb geteld – en dat mag u wel van me verwachten – zijn we inmiddels aanbeland bij OOR-editie nummer 1072. Uitgebracht in de 54ste jaargang, welgeteld 643 maanden na de eerste editie van deze voormalige ‘Muziekkrant’ in 1971. Allemaal geen reden voor taart en slingers, dit rijtje nogal alledaagse cijfers, maar soms is het goed ons te realiseren waar we ergens staan op de tijdlijn. Even stilstaan, uitzoomen en het geheel van het popjournalistieke instituut genaamd OOR overzien.

Het verleden is immers rijk, reusachtig en door velen gedeeld. Vertel een willekeurige muziekliefhebber op leeftijd dat je voor dit blad werkt en de verhalen komen vanzelf: die eerste zelf gekochte editie, de platenzaak waar de krant steevast op de toonbank lag, dat ene interview, die ene (‘onterechte!’) kraakrecensie, vaak krijg je ook nog een stevige mansplain over waar OOR nou eigenlijk voor stáát, jongeman, en altijd worden er schrijvers bij naam genoemd. Oudgedienden die met hun stukken een ongekend bereik hadden en zo voor een aanzienlijk deel de muzieksmaak van Nederland bepaalden.

Velen zijn inmiddels uit het colofon verdwenen, soms stilletjes, soms met slaande deuren, maar in dit vakgebied geldt: popjournalist is niet iets wat je doet, maar wat je bent. Dus duiken De Namen regelmatig weer op in onze kolommen. Constant Meijers bijvoorbeeld, die heel wat jaren na zijn glory days bij OOR nu weer het coververhaal verzorgt – als vanouds vanuit de Verenigde Staten, waar hij oude banden aanhaalt en vanuit een diepgeworteld perspectief schrijft over zijn vroegere ‘music buddy’ Bruce Springsteen.

Ondertussen duidt senior OOR-schrijver Jan van der Plas de Nebraska-periode en zet Tom Engelshoven een ferme, vetgedrukte punt achter zijn decennialange redacteurschap met Bruce Springsteen In OOR – een nieuw boek waarmee hij, via The Boss, ook ons verhaal vertelt.

Een verhaal dat nog altijd doorgaat. En voor zover ik kan overzien nog vele jaren. Tot op het punt dat ik zelf ‘op leeftijd’ ben en iedereen eens ongegeneerd mijn eerste herinnering als OOR-lezer ga opdringen. Over dat ene verhaal van diezelfde Tom Engelshoven uit 2002. In gesprek met Tom Waits, ergens in Californië. Ik kan hele alinea’s uit het stuk nog reproduceren. Evenals de gedachte die toen in mij opkwam en zich nog vaak zou herhalen: wat een mooi vak eigenlijk, popjournalist.

De nieuwe OOR!

Bestel ‘m hier.

 

deel dit artikel

Meer:

oorwoord
OORwoord

‘Wat leuke nummertjes voor de playlist van het buurtfeest? Oh shit’

‘Voeg wat leuke nummertjes toe!’ las ik in...
OORwoord

‘Wat leuke nummertjes voor de playlist van het buurtfeest? Oh shit’

‘Voeg wat leuke nummertjes toe!’ las ik in...
OORwoord

‘Steeds meer artiesten gedragen zich als kleine Trumps in popzaal’

‘A magazine that really gives a shit.’ Dit...
OORwoord

‘Steeds meer artiesten gedragen zich als kleine Trumps in popzaal’

‘A magazine that really gives a shit.’ Dit...
OORwoord

‘Elke avond na het Danoontje komen we weer uit bij Limp Bizkit’

Vooruitlopend op het festivalseizoen is er bij mij...
OORwoord

‘Elke avond na het Danoontje komen we weer uit bij Limp Bizkit’

Vooruitlopend op het festivalseizoen is er bij mij...
OORwoord

‘Niet de prijs, maar alle rotzooi op Spotify is reden voor vertrek’

Ik heb een nieuwe muziek-app. Hij is clean,...
OORwoord

‘Niet de prijs, maar alle rotzooi op Spotify is reden voor vertrek’

Ik heb een nieuwe muziek-app. Hij is clean,...
OORwoord

‘Uitgerekend bij het afscheid van deze vrouw klonk geen noot’

‘Een op de vijf mensen weet precies welke...
OORwoord

‘Uitgerekend bij het afscheid van deze vrouw klonk geen noot’

‘Een op de vijf mensen weet precies welke...
OORwoord

‘Zo schat je muziek op waarde: vingers in de oren, ogen op de cijfers’

Wie zich druk maakt over Roxy Dekker en...
OORwoord

‘Zo schat je muziek op waarde: vingers in de oren, ogen op de cijfers’

Wie zich druk maakt over Roxy Dekker en...
OORwoord

‘Dat is wat Nederlandse muziek zo aantrekkelijk maakt: de nabijheid’

In het vliegtuig terug uit San Francisco belandde...
OORwoord

‘Dat is wat Nederlandse muziek zo aantrekkelijk maakt: de nabijheid’

In het vliegtuig terug uit San Francisco belandde...
OORwoord

Zou ‘kut NS’ ook worden begrepen door Britse postpunkers?

Onderweg naar mijn eerste grote klus voor OOR...
OORwoord

Zou ‘kut NS’ ook worden begrepen door Britse postpunkers?

Onderweg naar mijn eerste grote klus voor OOR...
OORwoord

Wat zet je op # 1 in een Postpunk Top 100? We waren er snel uit

Toen ik net voor OOR begon te werken,...
OORwoord

Wat zet je op # 1 in een Postpunk Top 100? We waren er snel uit

Toen ik net voor OOR begon te werken,...

Meest gelezen

MEEST RECENT

INLOGGEN