Jan Smeets is weg, de Kalmaanlaan verdwenen en het Noord-podium gedraaid. Maar sommige dingen veranderen gelukkig nooit: een Limburgse act die Pinkpop aftrapt. Dit jaar is het de beurt aan Madoux, die het publiek bij de Tent Stage al vroeg op de dag in dromerige sferen brengt.
Fotografie Hub Dautzenberg
Jarenlang mocht de winnaar van de Limburgse popwedstrijd Nu of Nooit Pinkpop openen. En ieder jaar klonk weer hetzelfde liedje. Niet dat van de bands, maar dat van de critici: ‘Daar hoor je toch nooit meer wat van?’ Maar veel mensen die ooit meededen aan de bandcontest eindigden later op een groot podium (Hallo Gé Reinders! Hé Pablo van de Poel! Hoi Thijs Schrijnemakers!) of gingen aan de slag in de studio- en productiewereld.
Een plek voor Limburgs talent op het grootste festival van Nederland, dat plaatsvindt Ãn Limburg, is dus gerechtvaardigd. Zelfs nadat Nu of Nooit in 2019 voor het laatst georganiseerd werd. Dus daarom staat vandaag Madoux hier, de winnares van de Limburgse Popprijs; een award voor de grootste belofte van de bronsgroene provincie.
Madoux, het alter ego van Lotte Slangen (28) uit Hulsberg, komt niet pas net kijken. Ze studeerde af aan de Rockacademie in Tilburg en bouwde geleidelijk haar eigen loopbaan op. Pinkpop is dus geen eerste stap, maar het laatste hoofdstuk van de debuutroman, om het beeldend uit te drukken.
En dat is te zien: Madoux is niet direct de expressieve podiumpersoonlijkheid met grootse gebaren, maar wél iemand die met zelfvertrouwen en comfort op het podium staat en met gemak de vele hoge noten in haar muziek haalt.
En hoe klinkt die muziek dan? Als dromerige, sfeervolle pop, gevat in gelaagde ballads met hoofdrollen voor de toetsen en – vooral – de cello. Madoux neemt je mee op reis in haar belevingswereld, die ze in het Engels bezingt en die visueel wordt uitgebeeld op het grote scherm achter haar. Het is muziek om compleet van in vervoering te raken. Geen wonder dat ze sinds enige tijd samenwerkt met een van de mensen achter Eefje de Visser; nog zo’n muzikale sprookjesprinses.
Met de stem, muziek en songwriting zit het bij Madoux duidelijk goed. De tracks Runner en Anywhere zouden niet misstaan op de Nederlandse radio, al zullen deze songs zich misschien beter thuis voelen op het meer alternatieve Studio Brussel.
Het enige dat we nog missen is dat Madoux zélf ons betovert. Dat ze nog nét wat meer van achter die microfoon weg zal stappen, ons, haar publiek, als frontvrouw bij de hand neemt en figuurlijk haar droomwereld intrekt. Kortom: hoog tijd voor het vervolg op die mooie debuutroman. We kijken ernaar uit.
Gezien: Pinkpop 2023, 16 juni (12.00 uur) in de Tent Stage.
Zomeractie!
Speciale zomeractie! Als je nu een jaarÂabonnement op OOR neemt betaal je geen 66,95 maar slechts 50 euro. En je maakt tevens kans op een originele Epiphone ES-335 gitaar! Meld je hier aan.