nieuws

'Relatie met fans sleutel tot YouTube-succes'

GRONINGEN – De Amerikaanse zangeres Lana Del Rey en de Nederlandse band Only Seven Left maken handig gebruik van YouTube: de een brak door via de videowebsite, de ander houdt er een videodagboek bij. “Zonder YouTube waren we nooit zo populair geworden”, stelt Only Seven
Left-drummer Bram de Wijs.

De band maakt al lang intensief gebruik van YouTube. De videowebsite heeft volgens De Wijs veel betekend voor de binding met hun fans. “Dat komt omdat je in onze videodagboeken alles kunt zien: van optredens en studiobeelden tot alle onzin die we meemaken.” De drummer denkt dat veel twijfelaars, mensen die zich in eerste instantie lieten afschrikken door het ‘boyband imago’ van Only Seven Left, dankzij de persoonlijke filmpjes toch overstag zijn gegaan.

In het geval van Lana Del Rey kent het succes een hele duidelijke bron: het nummer Video Games en de bijbehorende clip die de zangeres zelf maakte, in combinatie met de schijnbare afwezigheid van
achtergrondinformatie. Laura Kiesow, Product Manager bij platenmaatschappij Universal, noemt Del Rey ‘het schoolvoorbeeld van een artiest die groot is geworden door YouTube’.

“De videoclip bestond alleen maar uit sferische beelden, waardoor het onduidelijk bleef wie Lana Del Rey eigenlijk was”, zegt Kiesow. “Buiten de videoclip was er niets over haar te vinden: geen
Wikipedia-pagina, geen website. Iedereen die iets over haar wilde weten, kwam automatisch bij de YouTube-video terecht.”

Jelle-Jan Bruinsma van YouTube benadrukt tijdens de Eurosonic-conferentie in Groningen het belang van direct contact met de fan. “Het omarmen, uitdagen en betrekken van je fans is de
allerbeste manier om bekender te worden en je fanbase te laten groeien. Als fans jouw video’s doorsturen, heeft dat veel meer impact dan als je het zelf doet.”

Niet alleen voor de artiest, ook voor platenmaatschappijen ziet Bruinsma nog veel mogelijkheden op YouTube. “YouTube is voor hen een steeds belangrijker businessmodel aan het worden, omdat ze nu ook
audio die zit onder user generated content – bijvoorbeeld een door een fan gemaakt filmpje – kunnen terugvinden. De muziek wordt door ons herkend, waardoor platenmaatschappijen ook op die filmpjes geld kunnen verdienen.”

© NU.nl/FaceCulture

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Best Kept Secret: Nick Cave, Big Thief, The Strokes e.a.
nieuws

Best Kept Secret: Nick Cave, Big Thief, The Strokes e.a.

Kort na Down The Rabbit Hole komt ook Best Kept Secret met zijn eerste namen voor 2022, met The Strokes, ...
'Get Back': een feestmaal voor Beatle-idioten (Disney+)
serie

‘Get Back’: een feestmaal voor Beatle-idioten (Disney+)

Paul McCartney jamt wat op zijn bas. Ringo Starr en George Harrison zitten tegenover ‘m. Het is de vierde dag ...
Brilliant Adventure (1992-2001)
album
David Bowie

Brilliant Adventure (1992-2001)

Aan het slot van de recensie van de vórige editie uit de reeks ‘career spanning box sets’, 'Loving The Alien' ...

'Relatie met fans sleutel tot YouTube-succes' (nieuws) | OOR