Op 25 april opent de Rotterdamse concertzaal Baroeg – gespecialiseerd in het hardere werk – de deuren van een gloednieuw pand. Afscheid nemen van het verouderde jeugdcentrum deed even zeer, maar het comfort én de hogere capaciteit beloven veel.
‘Er lagen zóveel herinneringen in ons oude gebouw’, zegt directeur Leon van Rijnsbergen als hij enkele weken voor de officiële opening door het nieuwe pand van Baroeg loopt. Dat ruikt nog naar verf en is gebouwd op dezelfde plek als waar het in 1981 opende, toen nog als jongerencentrum. ‘Vanwege die herinneringen deed de sloop, die in november 2024 begon, echt een beetje pijn. Best een moeilijk moment. We hebben er daarom met elkaar een intiem afscheid van gemaakt. Vrijwilligers hebben persoonlijk afscheid kunnen nemen.’
Vanaf het moment dat de bouwvakkers bezig waren, plaatste Baroeg timelapse-video’s. En toen begon het: de enthousiaste reacties stroomden binnen. ‘Van bezoekers uit binnen- en buitenland, maar ook van artiesten.’ Want de oude Baroeg liep de afgelopen jaren wel wat optredens mis, weet Van Rijnsbergen, vooral door de nogal barre backstage-omstandigheden. ‘Het pand werd in 1981 natuurlijk niet gebouwd als poppodium, maar als jongerencentrum.
Dat merkten we aan alles. De optredende bands moesten zich omkleden in een klein hok dat noodgedwongen doorging voor kleedkamer. En douchen was er niet bij. Muzikanten moesten met hun handdoekje door de zaal om te kunnen douchen in het hok van de beheerder. Dat kon niet meer.’ Ook de geluidsisolatie liet te wensen over, waardoor een late sluitingstijd er op zeker moment niet meer in zat. ‘We kregen klachten en er werd gedreigd met boetes. Dat wilden we voorkomen, dus stopten we altijd op tijd. Ook al scheelde dat inkomsten.’
In het nieuwe pand is dat ongemak voorbij. Van Rijnsbergen: ‘De sfeer van toen moest natuurlijk terugkomen. Maar het nieuwe pand is echt gebouwd als poppodium, door de architect die bijvoorbeeld ook het nieuwe gebouw van het Haarlemse Patronaat ontwierp.’ Het onderkomen, betaald door de gemeente Rotterdam, voelt als erkenning voor wat Baroeg is, aldus Van Rijnsbergen. ‘Een plek voor mensen die van alternatieve muziek houden. Onze bezoekers herkennen zich niet altijd in het aanbod op de radio en bij andere poppodia. Dat wij een nieuw pand hebben gekregen, laat zien dat zij gehoord worden.’
Van buitenaf oogt Baroeg speels, hoekig, groot en eigenwijs; allesbehalve een simpele zwarte doos, zoals veel andere concertzalen in Nederland. De nieuwe Baroeg staat letterlijk blinkend in het groen van Rotterdam-Zuid. Het oogt groter en dat is het ook: de capaciteit is omhoog geschoten. ‘Met het balkon erbij kunnen we vanaf nu 500 in plaats van 350 bezoekers kwijt.’
Toch is de kans groot dat Baroeg het bordje ‘uitverkocht’ de komende jaren vaker van stal mag gaan halen. ‘We merken dat de grotere bands weer meer voor ons kiezen. Die lieten ons de afgelopen jaren soms noodgedwongen links liggen. Want ze kunnen je zaal wel sympathiek vinden, maar als het echt niet kan, dan houdt het gewoon op.’
Een van die acts is de Rotterdamse deathcoreband Distant. ‘Die kan al grotere zalen aan, maar kiest er later dit jaar toch voor om hun nieuwe album bij ons in de zaal te presenteren. Daar zijn we trots op.’ Ook voor nachtuilen is er goed nieuws. ‘Dit pand is veel beter geïsoleerd. We beginnen dus weer met nachtprogrammering. Daar kijken we allemaal naar uit.’
BAROEG heropent op 25 april met een optreden van Red Night. Locatie: Spinozaweg 300, Rotterdam. Baroeg.nl
Foto: Roelof Mulder