Twintig minuten voor aanvang is de Teddy Widder al behoorlijk volgepropt voor The Last Dinner Party. Dat ligt deels aan de serieuze bui die boven het festivalterrein hangt, maar de Britse indierockband rond Abigail Morris is ook gewoon enorm populair. En dat op basis van slechts het debuutalbum Prelude To Ecstasy met een drietal grote hits. De show is verre van perfect, maar laat wel zien dat het vast niet lang duurt voordat de band klaar is voor een nog groter publiek.
Fotografie Mick de Jong
De vijf primaire leden van de band – de drummer wisselt zo’n beetje iedere tour, vanavond zien we Casper Miles – zijn allemaal even glamoureus gekleed zoals we ze hebben leren kennen de afgelopen jaren, met de zwarte engelenvleugels van gitarist Emily Roberts als modieus hoogtepunt. Het gevoel voor drama in de outfits van de bandleden zit ook ingebakken in de muziek, het bombastische instrumentale intro (dat vanaf een tape komt) zou niet misstaan bij een show in de Ziggo Dome.
Het kleine uurtje dat volgt laat wel zien dat de band daar nog niet klaar voor is. Het openingssalvo met onder meer Burn Alive en The Feminine Urge is nog best sterk, maar niet lang daarna schakelt het vijftal naar een veel lagere versnelling, met gemengd resultaat. Het deel van de set dat frontvrouw Morris omschrijft als the weeping hour, tijd om te janken, met als hoogtepunt het ontroerende On Your Side, komt goed binnen, maar tijdens een verstild nummer als Beautiful Boy hoor je in de rustigste passages de hele tent vrolijk kletsen.
Dat ligt deels ook aan een algemeen gebrek aan fatsoen bij de konijnen dit jaar – ondergetekende heeft zich dikwijls groen en geel staan ergeren – maar met heel veel overtuiging wordt het nummer ook niet gespeeld. Ook het ingecalculeerde meezingmomentje in Portrait Of A Dead Girl valt in het water: de zin die we van Morris moeten meezingen laat zo lang op zich wachten, dat het gros van de telt het alweer vergeten is wanneer het zover is.
Wat wel duidelijk mag zijn, is dat de hits van Prelude To Ecstasy zich inmiddels goed in het collectieve geheugen genesteld hebben. Sinner, My Lady Of Mercy en vooral Nothing Matters zorgen voor veel, jawel, ecstase in de tent en zorgen ervoor dat we het wat moeizame middenstuk van de show alweer bijna vergeten. Van de twee nieuwe nummers die gespeeld worden, is vooral Second Best van een erg hoog niveau, dus de toekomst ziet er goed uit. Als er over een paar jaar wat meer sterke nummers op de setlist staan, komen deze dinergasten er wel.
Gezien: Down The Rabbit Hole 2024, zondag (18:00 uur) in de Teddy Widder. Lees hier al onze verslagen.
Zomeractie!
Als je nu een jaarÂabonnement op OOR neemt betaal je geen 69,95 maar slechts 53 euro. En je maakt kans op een Yamaha versterker met compacte pianocraft luidsprekers. Kijk hier voor de actie.