Universal Music Group (UMG) heeft een licentieovereenkomst gesloten met AI-platform Udio, waarmee nummers uit UMG’s catalogus voortaan legaal mogen worden gebruikt om AI-modellen te trainen. De deal markeert een opvallende koerswijziging voor het grootste muzieklabel ter wereld, dat eerder nog een rechtszaak had aangespannen tegen Udio wegens het ongeoorloofd gebruiken van zijn muziekarchief. Met de overeenkomst komt aan dat conflict een einde.
Binnen UMG wordt de stap gezien als een poging grip te krijgen op een technologische ontwikkeling die hoe dan ook doorgaat. Voorzitter Lucian Grainge sprak van ‘een bewijs van onze toewijding om het juiste te doen voor onze artiesten en songwriters, of dat nu betekent het omarmen van nieuwe technologieën, het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen of het diversifiëren van inkomstenstromen’.
In het officiële statement benadrukt het label dat de samenwerking bedoeld is controle en transparantie te brengen in een veld dat tot nu toe grotendeels ongereguleerd was. De overeenkomst omvat delen van UMG’s omvangrijke catalogus, met muziek van onder meer Taylor Swift, Billie Eilish en Elton John.
Veel artiesten vragen zich af wat er met hun werk gebeurt wanneer het als trainingsdata wordt gebruikt voor algoritmen die muziek genereren ‘in de stijl van’ bestaande artiesten. Een niet bij naam genoemde muzikant zegt in MusicRadar: ‘Het uiteindelijke resultaat is dat rechthebbenden nog minder betaald krijgen. Niemand heeft de mogelijkheid om zich aan of juist af te melden, en als artiesten hebben we geen enkel zicht op wat er in deze licentieafspraken staat – of we überhaupt een vergoeding krijgen voor het feit dat onze muziek als oefenmateriaal wordt gebruikt.’
De meeste artiesten bij Universal hebben contracten waarin het label eigenaar is van de masteropnames en dus mag beslissen over secundair gebruik. Omdat veel contracten dateren uit een tijd vóór deze technologie bestond, is niet vastgelegd wat er gebeurt als algoritmen opnames gebruiken om nieuwe muziek te genereren. Grote labels nemen bovendien vaak overdrachtsclausules op die alle denkbare vormen van exploitatie dekken, ook toekomstige.
Hoe deze samenwerking zich in de praktijk ontwikkelt en wat de gevolgen zijn voor de muziekwereld, blijft voorlopig onduidelijk.
Foto Dimitri Hakke