What would ChatGPT say? Het kwam zomaar ineens in me op, nu we ’t in de nieuwe OOR in het licht van onze Recensiebijbel zo gretig over albumrecensies hebben. Zou de even nuttige als verguisde grootleverancier van generieke tekstjes bij het pre-trainen (de P van GPT immers) zijn gevoed met, bijvoorbeeld, de gevreesde Lijst van Verboden Clichés & Stoplappen die ik in de jaren 2012-2016 hanteerde bij mijn – kuch – recensiecolleges tijdens de cursussen popjournalistiek die de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in samenwerking met OOR gaf?
Die lijst was steevast het hoogtepunt van mijn warrige lesjes, want: herkenbaar, geestig en vaak lekker tenenkrommend. En soms heb ik de illusie dat het nog ergens goed voor was ook, want je treft ze zelden meer aan, de no-go’s van destijds, die vooral opdoken in slotconclusies: voer voor liefhebbers (of jaarlijstjes)! Luister en huiver! Van deze band gaan we nog veel horen (en anders gaat ie wel hoge ogen gooien)! De concurrentie kan wel inpakken! On-Nederlands goed! Horen is geloven! Verdient het om door een groot publiek te worden gehoord!
Eveneens uitgestorven: het rapportcijfer als uitsmijter (de ergste: ‘mager zeventje’). Ook wordt er gelukkig steeds minder ‘gegrossierd’, ontstijgt het resultaat niet zo vaak meer de som der delen, komt er weinig meer ‘van de bovenste plank’, durft niemand meer ‘moeilijke tweede’ of ‘cruciale derde’ te schrijven, mijden we goddank de moddervette riffs, beukende drums en pompende bassen, is het ‘best bewaarde geheim van [willekeurig land]’ taboe, evenals de ‘ideale soundtrack bij het [werkwoord]’ en de ‘perfecte [seizoen naar keuze-]plaat’.
Welke waaghals durft Springsteen nog The Boss te noemen, Dylan ‘de oude bard’ of The Beatles de fab four? En ziet iemand nog wel eens bands die ‘aan de weg timmeren’? Goed, ChatGPT dus. De proef op de som. Opdracht: graag een recensie van de laatste plaat van de ergste doorsnee Amerikaanse poprockband die er is: Imagine Dragons. Twenty One Pilots mag ook. Het resultaat was voorbeeldig: algemene zinnetjes te over, maar nul klassieke clichés. Ik zeg: van AI gaan we nog veel horen en de concurrentie kan wel inpakken!
De nieuwe OOR is uit!
Bestel ‘m hier.