De Belgische gitarist, componist en producer Dany Lademacher is vandaag op 75-jarige leeftijd overleden. Als vaste kracht in Herman Brood & His Wild Romance én als gitarist van The Radios – de band rond Bart Peeters – was Lademacher (links op de foto) een van de meest bepalende gitaristen uit de Benelux, al bleef zijn naam vaak onder de radar van de roem. Hij laat een vrouw en dochter na.
Geboren op 17 juni 1950 in Etterbeek begon Daniël Germain Jean Lademacher zijn loopbaan eind jaren zestig in bands als The Shakes en Kleptomania, waarin hij zich al onderscheidde met zijn precieze toongevoel en melodische speelstijl. Zijn internationale ervaring in het Verenigd Koninkrijk zou hem vormen tot een muzikant met een brede blik en een feilloos oor voor hooks.
In 1977 kwam hij terecht bij Herman Brood, die toen aan het begin stond van zijn roemruchte en destructieve jaren als popidool, knuffeljunk en beeldend kunstenaar. Lademacher schreef riffs, structureerde songs en leverde het geraamte van hits als Saturday Night, Dope Sucks en Never Be Clever. Terwijl Brood het gezicht was van het excessieve leven, zorgde Lademacher intussen voor muzikale focus.
Begin jaren negentig werd hij gitarist bij The Radios, de Belgische popgroep rond Bart Peeters en de broers Mosuse. De band werd in korte tijd een hitmachine met wereldwijde optredens. Peeters noemde Lademacher steevast zijn favoriete gitarist, die ‘ook wist wanneer hij níet moest spelen’.
Naast zijn werk als muzikant (en incidenteel chef-kok) was Lademacher een scherp producer. Zijn hand is hoorbaar op albums van onder meer The Kids (Black Out) en Machiavel (New Lines). Toch bleef hij wars van ego of prestige. Zijn rol was dienend en zijn stijl wars van opsmuk.
Dany Lademacher woonde jarenlang afwisselend in Nederland en België. In de laatste fase van zijn leven kampte hij met hartproblemen, maar bleef betrokken bij muziek. Voor eind augustus staat nog altijd een nieuw Wild Romance-album aangekondigd; onduidelijk is of dat nu inderdaad gaat uitkomen. Hoe dan ook: Lademachers spel leeft voort, in talloze songs die iedereen kent, ook al kent niet iedereen zijn naam.