Alles heeft een begin, zo ook onze lange geschiedenis met Nick Cave. In 1981 maakte journalist Alfred Bos first contact voor OOR. 'De oerkreet van de mensaap die zich voor het eerst aan vuur brandt', zo beschreef hij de stem van Birthday Party. De zanger wist hem - eenmaal tot rust gekomen dankzij drank en dope - glashelder uit te leggen waar het de band om te doen was.
Het Poparchief komt tot stand in samenwerking met Collectie Nationaal Pop Instituut, onderdeel van het Allard Pierson – De Collecties van de Universiteit van Amsterdam.
De Birthday Party maakt confrontatie-muziek. Wie dit Australische vijftal voor het eerst aan het werk hoort, denkt terecht te zijn gekomen in een open inrichting. Evenals de op atmosfeer gespitste nazaten van Joy Division richt Birthday Party zich op de allerindividueelste emotie — maar op zijn allerindividueelst verkiankt. Dus geen stemmige open akkoorden, geen ijle synthesizernevel, doch grimmige dissonanten, helse ritmes en daar bovenuit: De Schreeuw. De oerkreet van de mensaap die zich voor het eerst aan vuur brandt, primitieve instincten uit het diepst van het onderbewustzijn, samengebald tot een moker van geluid. 'We maken het zo krachtig en zo extreem als we maar kunnen. Het publiek entertainen is het laatste wat we willen.' Zwart? Misschien, maar dan wel de pure schoonheid van een zwaan, de zwarte zwaan.
Lees alle interviews, achtergrondverhalen, albumrecensies en columns van OOR nu ook op OOR.NL. Exclusief voor abonnees.
ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?