special

100 debuten die onze wereld schokten

Love Me Do van The Beatles was de oerknal van de moderne popmuziek. En zo zijn er wel meer knallen te horen geweest. Welke debuten kleurden onze hemel geel, blauw, rood, groen en paars tegelijk? Welke bands kwamen met een knal die nu nog steeds nadreunt? We hebben er honderd voor je op een rij gezet. Van Elvis Presley tot Frank Ocean.

ELVIS PRESLEY - THAT’S ALL RIGHT

(SUN RECORDS, 19 JULI 1954)

The King Of Rock & Roll kwam als verlegen tiener in augustus 1953 de Sun studio te Memphis binnenwandelen om een singletje voor zijn moeder op te nemen. Elvis mocht vaker langskomen om ballades in te zingen. Tijdens een vruchteloze sessie op 5 juli 1954 pakte Elvis zijn gitaar en begon Arthur Crudups That’s All Right in een snellere versie te spelen. Opeens hoorde Sam Phillips waar hij al tijden naar op zoek was: een blanke zanger met een zwart geluid. En hij had het op zijn heupen.

CHUCK BERRY - MAYBELLENE

(CHESS, 20 augustus 1955)

In WOII vochten blanke en zwarte Amerikaanse soldaten zij aan zij. Terug in de States gingen ze samen naar de kroeg. Daar had een jonge zwarte zanger/gitarist veel succes met een blank countryliedje: Ida Red. Hij schreef er een nieuwe tekst voor en zette er zijn eigen naam onder: Chuck Berry. DJ Alan Freed pikte een deel van de auteursrechten in, de prijs die hij moest betalen om zijn liedje op de radio te krijgen. Maar vanaf Chuck Berry was de elektrische gitaar het rock & roll-instrument.

JAMES BROWN WITH THE FAMOUS FLAMES - PLEASE PLEASE PLEASE

(FEDERAL, 4 februari 1956)

Na zijn vrijlating uit de gevangenis probeerde James Brown een boterham te verdienen als frontman van de band The Famous Flames. Zijn tekortkomingen als zanger maskeerde hij met een hoop theater. Hoogtepunt van de show was Please Please Please, een verhaspeling van Baby Please Don’t Go, waarin hij volledig over de top ging. De single haalde nooit de hitparade, maar ging wel meer dan een miljoen keer over de toonbank en vestigde voorgoed de naam James Brown.

THE BEATLES - LOVE ME DO

(PARLOPHONE, 5 OKTOBER 1962)

Het feit dat Love Me Do als eerste single van The Beatles werd uitgebracht, toonde al dat er karakter in de groep zat. Producer George Martin was tegen, maar liet zich overhalen door Lennon & McCartney die erop stonden dat het een eigen compositie werd. Het Everly Brothers-achtige liedje met mondharmonica-partij van John Lennon bereikte de 17e plaats op de Britse hitlijst, verreweg de laagste notering tijdens hun actieve carrière. Maar het startschot voor Beatlemania, The British Invasion en een oeuvre dat zijn weerga niet kent, was gegeven.

Lees alle inter­views, achter­grond­verhalen, album­recensies en columns van OOR nu ook op OOR.NL. Exclusief voor abonnees.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

'Voorlopig is ons livecircuit even helemaal Dutch'
muziek in coronatijd

‘Voorlopig is ons livecircuit even helemaal Dutch’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist en mede-thuisblijver Hooijer de ontwikkelingen in ...
OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
Notes On A Conditional Form
album
The 1975

Notes On A Conditional Form

Het moge duidelijk zijn dat het ontstaan én de rappe verspreiding van het coronavirus een van de eerste grote, voor ...

100 debuten die onze wereld schokten | OOR