DEZE MAAND IN OOR!

Een grensverleggende editie moest het worden, ons traditioneel thematische zomernummer. Maar ook weer niet té heavy, liefst lees je de OOR immers gewoon in de chillstand op het strand. We vonden het parasolletje voor onze lopende ideeën in de ‘verboden vrucht’, iets wat eigenlijk niet (meer) mag maar stiekem toch best lekker is, en gingen ieder ons weegs, popzomer 2018 in. Welnu, wat een kleurrijke cocktail vol tropische verrassingen is het geworden. De één trof ABBA op z’n pad, van absolute verboden vrucht uitgegroeid tot verantwoord snoepje. Peter te Bos was bereid z’n visie te geven op de Nieuwe Braafheid, een gegeven dat door een heel andere bril weer het boeiende essay over de Nieuwe Geilheid opleverde (met glansrollen voor o.a. CHVRCHES, Dua Lipa, Jannele Monáe en Christine & The Queens). Van geilneef Prince kan je een complete waslijst samenstellen van dingen die je als muzikant tegenwoordig letterlijk en figuurlijk niet meer maken kan – terwijl 69 andere voorbeelden van veranderde normen en waarden terugkeren in de Canon Van Het Onfatsoen. Met Aafke Romeijn luisteren we ondertussen naar de nieuwe Florence + The Machine, terwijl ook Gorillaz, Snail Mail en Parquet Courts (in de sleutelplaten) aan het woord komen. U merkt het: een bomvolle zomereditie van OOR! Maak er een mooie vakantie van.

ABBA

Beschouwd door de bril van 2018 is ABBA voor de seventies wat The Beatles voor de sixties waren: een self-made megasucces dat de massa bediende en de standaard voor de geldende popmuziek naar een hoger plan tilde. OOR keek echter liever naar de bips van Agnetha – de bezinning kwam in de decennia die volgden. Van verboden vrucht tot verantwoord snoepje.

PRINCE

Hij is al twee jaar niet meer onder ons, maar Prince blijft hot. Onomstreden als groot componist, al zijn er ook genoeg vraagtekens. Was His Royal Badness in het dagelijks leven net zo’n hyperseksuele womanizer als in zijn songs? En wat is, in het licht van #MeToo, nou de legacy van een van de grootste popsterren van onze tijd? Tom Engelshoven zocht het uit.

PETER TE BOS

De Nederlandse rockwereld wordt gekenmerkt door de Nieuwe Braafheid, een behaagzieke safe space voor artiest én luisteraar, die zelfs doorsijpelt in de underground. Waar is het gevaar gebleven? Wij vroegen het de ontembare koning van het Doen Wat Je Wil: Peter te Bos van Claw Boys Claw. Kan je nog brutaal en dwars zijn in 2018? Peter doet het zó.

GORILLAZ

Een nieuwe Gorillaz, nu al? Jazeker, koud een jaar na Humanz is hier reeds The Now Now, het ‘fun’ album van Damon Albarn en Jamie Hewlett. Gewoon, omdat ze er veel lol aan beleven. En omdat het om een cartoonband gaat, kunnen ze er gek genoeg veel serieuze actuele kwesties in kwijt. We laten de mannen zelf aan het woord, van Brexit tot de ‘royal wedding’.

CANON VAN HET ONFASTOEN

Verboden vruchten zijn van alle tijden, maar de bril van 2018 is duidelijk een andere dan die van weleer. Waar kwam je ooit wel mee weg en nu absoluut niet? Voorbeelden te over, zelfs in de keurige mainstream, waar onze allergrootste helden soms flink over de schreef gingen. 69 favorieten prijken in deze canon; een geschiedenis van wat je niet meer maken kan.

DE NIEUWE GEILHEID

De dominante heteroman heeft zijn langste tijd gehad als bovenliggende partij in de popmuziek. Met ‘women on top’ ontstaat een heel andere dynamiek en energie. Vrouwen zijn niet braver. Ze brengen in elk geval meer sensualiteit, noem het een nieuw soort geilheid, op eigen vrouwelijke voorwaarden. De vagina monologen hebben de popmuziek bereikt.

OOR 7 ligt vanaf donderdag 5 juli in de winkel. Je kunt OOR natuurlijk ook gewoon online bestellen en thuis laten bezorgen. Wil je liever een abonnement? Dan krijg je van ons een gaaf welkomst­cadeau. Lees je OOR liever digitaal? Check dan de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app.

Actie: als je nu een abonnement neemt op OOR kies je zelf je eigen welkomstgeschenk, zoals tickets voor de leukste festivals of een van de nieuwste cd-pakketten!