DEZE MAAND IN OOR!

‘Postpunk? De term dekt enigszins de lading, maar ook weer helemaal níet. We gebruiken de term zelf de laatste tijd steeds minder.’ Aldus Micha Zaat, gitarist van de Rotterdamse, eh, rockband Tramhaus. ‘Vroeger vond ik acts die zich als postpunkband afficheerden op voorhand al niet leuk’, aldus collega-drummer Jim Luijten. We spreken de band over hun langverwachte debuutalbum The First Exit. En als we dan toch etiketten aan het uitdelen zijn, waarom dan niet een heel pak tegelijk? Nu iedere club zijn eigen postpunkfestivalletje heeft en Fontaines D.C. en IDLES grote arena’s vullen, presenteren wij: de Postpunk Top 100. De 100 beste postpunkalbums aller tijden volgens OOR (en ja, we tellen rustig door tot 154). Punkpoet John Cooper Clarke was erbij toen punk implodeerde en schetst de kaders waarbinnen de postpunk zich afspeelt. Van de nieuwe lichting laten we Deadletter en Gurriers aan het woord. Voilà, special compleet. Daarnaast spreken we met Eefje de Visser, Daryll-Ann, Snow Patrol, Jamie xx en Jungle By Night, pikt schrijver Maartje Wortel de favorieten uit haar Platenkast en nodigt legendarisch producer Joe Boyd (o.a. Nick Drake) ons uit Achter De Knoppen. En uiteraard vind je weer een hoop recensies in deze OOR!

POSTPUNK TOP 100

Postpunk. ‘Een parapluterm, even leeg als een strandbal’, aldus punkdichter John Cooper Clarke in het bijbehorende interview in deze editie. Hoe dan ook, postpunk is alomtegenwoordig. Goed moment om er eens een even eigenwijze als betrouwbare OOR-lijst tegenaan te gooien: de Postpunk Top 100. Die loopt tot 154. Maar da’s logisch.

JAMIE XX

Die kruisjes verraden zijn herkomst: James Thomas Smith is de knoppenman van The xx. Negen jaar na zijn veelgeprezen solodebuut In Colour is er nu In Waves, een dynamische plaat die net zo in beweging is als zijn inspiratiebronnen: dansers, choreografen, house queens en oude bekenden. Een gesprek over vallen en opstaan.

TRAMHAUS

Daar is dan eindelijk het debuutalbum: The First Exit. Een ‘verwarrende’ en ‘cynische’ titel waar ieder bandlid een andere uitleg voor heeft. Die van Micha vinden we het mooist: ‘Op zoek naar de dichtstbijzijnde uitgang. Ik denk dat sommige nummers dat ook wel in zich hebben. Iets unheimisch. Dat zit ook in ons gitaarspel. Heel nerveus, heel erg on edge.’

SNOW PATROL

Rendez-vous met Gary Lightbody. Zes jaar na Wildness en een korte break telt hij zijn zegeningen op The Forest Is The Path, dat in het teken staat van (vervlogen) tijd, (onbereikbare) liefde en hernieuwd perspectief op gedane zaken. Motto? Ga lekker het bos in. Zoek, peins, pieker, verdwaal. Je ziet het grote plaatje vanzelf.

DARYLL-ANN

Twintig jaar na de breuk en tien jaar na de eerste reünieconcerten is er nu weer een album: Spring. Een nieuwe lente, een nieuw geluid? Nou, gelukkig zijn Jelle Paulusma en Anne Soldaat niet vergeten wat Daryll-Ann nou ook alweer Daryll-Ann maakt. Een tweegesprek over ‘het oude bandje’, kutnummers, weirdo’s en sloffen Marlboro.

EEFJE DE VISSER

‘Het lijkt me totaal niet boeiend om een plaat te maken die precies op de vorige lijkt.’ Aldus Eefje de Visser, maker van Het Beste Album van 2020. En dus is er nu Heimwee. Abstract, maar toch ook diep persoonlijk. ‘Misschien is het een manier om de flarden van mijn verwarrende leven aan elkaar te lijmen. Om grip te krijgen op de dingen die ik niet goed kan begrijpen.’

Deze editie van OOR is vanaf dinsdag 10 september te koop. Bestel ’m hier, dan zorgen wij dat het tijdschrift bij je op de deurmat valt. Lees je OOR liever digitaal? Check hiervoor de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play. Liever een abonnement? Dan krijg je van ons een mooi welkomst­cadeau. Als OOR-abonnee lees je de complete OOR ook gratis op je telefoon en/of tablet en via onze website!