DEZE MAAND IN OOR!

En dan is het ineens 2020. The roaring twenties! Wat gaan we doen in het nieuwe decennium? OOR wordt vijftig, zoveel staat vast. Alleen laat die dekselse muziekwereld zich maar niet vangen in de glazen bol. Billie Eilish keek nog naar Sesamstraat tijdens de vorige wisseling en ook van grime, IS en Spotify had nog niemand gehoord. Leonard Cohen kende iedereen wel, tien jaar geleden. Hij leefde nog, maakte platen, trad nog op. De oude bard stond middenin het leven, zoals hij dat nu nog lijkt, met het nieuwe Thanks For The Dance voor het voetlicht, documentaires en theatervoorstellingen in de roulatie en zijn vertrouwde grimas op de cover van de eerste OOR van de jaren twintig. Voorts spreekt OOR met Eefje de Visser, Ty Segall, Destroyer, Georgia en Roosbeef, treffen we onder meer The Murder Capital tijdens een expeditie naar Dublin en gaat het herboren Supergrass in de rewind. De pijlers uit ons colofon wagen zich uiteraard aan een voorspelling van al wat in 2020 komen gaat. En verder de gebruikelijke vrachtwagenlading aan recensies in deze nieuwe editie van OOR!

LEONARD COHEN

De Leonard Cohen-industrie draait op volle toeren. En de kwaliteit is hoog. Eind vorig jaar verscheen het postume Thanks For The Dance, samengesteld door zijn zoon Adam. En terwijl de documentaire Marianne & Leonard: Words Of Love deze maand in de bioscoop draait, toert zanger Flip Noorman door de theaters met zijn bejubelde Leonard Cohen-voorstelling.

EEFJE DE VISSER

Eefje de Visser leeft tussen twee werelden: als Nederlandse woont ze alweer een paar jaar in Gent en ook de liedjes op haar nieuwe album Bitterzoet spelen zich grotendeels af in de schemering. Steeds verder verwijdert ze zich van de singer-songwriter met gitaar die ze ooit was, steeds dieper trekt ze het woud van de mysterieuze elektronica binnen.

TY SEGALL

Al sinds 2008 brengt DIY-boegbeeld Ty Segall jaarlijks meerdere platen uit, van een begin in de rammelpunk en garagerock naar een kaleidoscopisch heden waarin psychedelica, folk, progrock, Afrobeat en funk elkaar afwisselen in een retro-experimenteel geluid. Laatste release Pig Man Lives bundelt 48 oude demo’s, voor OOR zet Ty zijn sleutelplaten op een rij.

DESTROYER

Uitgerekend met Kaputt, het album waarop hij zich zo onzichtbaar mogelijk maakte, katapulteerde Dan Bejar zijn band Destroyer in 2011 naar de hoogste indieregionen. Op het nieuwe Have We Met doet de bedachtzaam sprekende Canadees wat hij al bijna 25 jaar doet: ons met zachte kraakstem en impressionistische teksten zijn betoverde wereld binnenloodsen.

SUPERGRASS

Terwijl Oasis en Blur elkaar de Britpop-tent uit vochten, ging Supergrass er vandoor met de publieksprijs. Lang leve de lol was het credo van het jonge drietal uit Oxford, dat met debuut I Should Coco in 1995 een klassieker afleverde en single Alright zag uitgroeien tot zorgeloos strijdlied van de jeugd. OOR duikt in het archief en belt met Danny Goffey.

DUBLIN REPORT

Over muzikale invloed heeft Dublin nooit te klagen gehad, maar Fontaines DC en The Murder Capital zorgen er nu voor dat ook de huidige generatie jonge Ieren z’n stem in de wereld laat horen. Hoe zit het met die veelbesproken Dublin scene en hoe hecht is die? Hoe ligt de Ierse hoofdstad er überhaupt bij anno 2020? OOR ging op onderzoek uit en sprak de sleutelfiguren.

OOR 1 ligt vanaf donderdag 16 januari in de winkel. Je kunt OOR natuurlijk ook gewoon online bestellen en thuis laten bezorgen. Wil je liever een abonnement? Dan krijg je van ons een gaaf welkomst­cadeau. Lees je OOR liever digitaal? Check dan de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app. Als OOR-abonnee lees je de complete OOR ook gratis via onze website!

Actie: als je nu een abonnement neemt op OOR kies je zelf je eigen welkomstgeschenk, zoals een te gek boek naar keuze, een koptelefoon of een van de nieuwste cd-pakketten!