DEZE MAAND IN OOR!

Zwart. Laten we het gewoon eens houden op zwart. Dat is onze stemming na de zomer die geen zomer werd, laat stáán een festivalzomer, met een al even duister (of op z’n minst schimmig) najaar voor de boeg. Gelukkig is daar Metallica, vaste OOR-klant in de vroege jaren negentig, toen ze hun magnum opus uitbrachten dat niet alleen de metalwereld op z’n kop zette, maar ook in keurige huiskamers de theekopjes van tafel deed trillen. The Black Album maakte Metallica in 1991 in één klap mainstream en slechtte samen met Nevermind de geluidsgrenzen van de betere popmuziek. Even knallen, daar zijn we wel aan toe op de drempel naar de rest van 2021 – en alles wat het culturele rampjaar verder nog brengen zal. Maar er is hoop: Sufjan Stevens en Angelo De Augustine zoeken op A Beginner’s Mind naar het licht in het donker (en vertellen er alles over), The Vaccines prikken door de chaos heen, Chvrches vecht zich dapper door een woud aan online haat, Little Simz zoekt de verbinding, Low schat de verdoemde wereld nog eens op waarde en Mauro Pawlowski presenteert een bonte stoet aan Sleutelplaten. Terug in de tijd treffen we ook nog Tupac (25 jaar ter ziele) en System Of A Down (Toxicity is twintig jaar na 9/11 nog altijd actueel). En uiteraard vind je ook een vrachtwagenlading aan recensies in deze nieuwe editie van OOR!

METALLICA

The Black Album betekende in 1991 een stroomversnelling voor Metallica: Enter Sandman en Nothing Else Matters werden wereldhits, de band zette een nieuwe standaard voor grote stadiontours en anno 2021 heeft ’s werelds grootste metalband een nieuwe mijlpaal in de breedte bereikt: ze duiken ineens op in Disney’s Jungle Cruise. OOR vaart de archieven in.

LOW

Bestaat er een band die angstige en onzekere tijden raker in muziek weet te vangen dan Low? Double Negative eindigde drie jaar geleden op 2 in OOR’s jaarlijst en ook opvolger Hey What is er weer een om in te lijsten. Gierend urgent, maar een stuk toegankelijker dan z’n voorganger, mede door de ijzersterke zangmelodieën. In gesprek met Alan Sparhawk.

MAURO PAWLOWSKI

Kameleon met duizend poten, dé onbetwiste gitaarheld van België, ooit Evil Superstars, nu zelfs weer even terug bij dEUS. Op Eternal Sunday Drive geen Zappiaans geweld, woeste hardrock, losgeslagen freejazz of Nederlandstalige schlagers: het is een uitgekiende popplaat. Wij vroegen Mauro naar zijn sleutelplaten, hij maakte er een wonderlijke lappendeken van.

SUFJAN STEVEN

De mentor Sufjan Stevens en de tovenaars­leerling Angelo De Augustine, de enigmatische superster en het jonge talent. Gelijkgestemde zielen, met een voorliefde voor films, zo blijkt uit hun album A Beginner’s Mind, waarop het tweetal zich liet inspireren door een breed spectrum aan Hollywoodklassiekers, van ouderwetse horror tot cheerleader-comedy. Een dubbelinterview.

LITTLE SIMZ

Na het veelgeprezen Grey Area is Little Simz terug met het persoonlijke album Sometimes I Might Be Introvert. Geproduceerd door haar muzikale vrienden die inmiddels doorbraken als Sault, dus eigenlijk krijg je twee artiesten voor de prijs van één. Al draait het hier natuurlijk allemaal om Little Simz, die een ontwapenend en eerlijk beeld van zichzelf schetst.

THE VACCINES

Een interview met The Vaccines? Dat konden we natuurlijk niet weigeren. De Engelse indieband viert niet alleen het tienjarig jubileum van z’n debuut (What Did You Expect From The Vaccines?), ze brengen ook vijfde langspeler Back In Love City uit. Een space western over liefde op bestelling en de dood die aan het eind van elke weg ligt. Justin Young vertelt.

Deze editie van OOR ligt vanaf donderdag 7 september in de winkel. Bestel ‘m hier, dan zorgen wij dat het tijdschrift bij je op de deurmat valt. Lees je OOR liever digitaal? Check hiervoor de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app. Liever een abonnement? Dan krijg je van ons een gaaf welkomst­cadeau. Als OOR-abonnee lees je de complete OOR ook gratis op je tablet en via onze website!