DEZE MAAND IN OOR!

Terwijl het jubileum­geweld voortraast (OOR bestaat 50 jaar, voor wie dat even gemist had), is het in bladenland ondertussen weer gewoon back to business. ‘Normaal’ durven we het niet te noemen, maar er gloort hoop aan de horizon. En onze coverster van de mei-OOR heeft toch al niets met ‘normaal’: St. Vincent, ofwel Annie Clark. Eigentijds, conceptueel genie, dwars tot in het kwadraat en in alle opzichten een Groot Kunstenares. Terwijl de halve muziekwereld zich tegen het patriarchaat keert, brengt zij op nieuwe plaat Daddy’s Home doodleuk haar vader terug in haar leven – in een decor van David Bowie, Candy Darling en het groezelige Manhattan van de vroege jaren zeventig. St. Vincent geeft de ins & outs in hoogsteigen persoon, net als Royal Blood, Luwten, Greta Van Fleet, Girl In Red en Squid dat speciaal voor OOR doen. My Bloody Valentine ondergaat een historische aflevering van de Lastige Keuzes, terwijl we voor de tachtigste verjaardag van Bob Dylan de epistels van Bert van de Kamp op een rij zetten. En verder vind je natuurlijk de gebruikelijke lading aan recensies in deze OOR!

ST VINCENT

Tien jaar lang zat de vader van St. Vincent in de gevangenis. Net toen hij vrijkwam, ging de wereld achter slot en grendel. Normaal gesproken geeft Annie Clark (38) weinig prijs rondom haar persoonlijke leven, verbergt ze zich achter personages en concepten. Daddy’s Home, haar zesde album, is echter zeldzaam feitelijk en openhartig. OOR versus het artistieke genie.

BOB DYLAN

In het jaar dat OOR een halve eeuw bestaat, wordt Bob Dylan 80 (om precies te zijn op 24 mei). De wegen van de twee jubilarissen kruisten zich decennialang in de persoon van Bert van de Kamp, de vorig jaar overleden eminentie van de vaderlandse popjournalistiek. Een mooie gelegenheid voor een gedegen selectie uit wat Bert zoal over de Bard geschreven heeft.

Luwten

Na de sfeerrijke, fijnbesnaarde electropop op haar opzienbarende self-titled debuut heeft Luwten de blik op tweede plaat Drafts verruimd: ze wil reizen, liefst zonder ergens aan te komen, en mensen om zich heen, die haar af en toe met rust laten. En zelfs een dichte deur laat altijd wel een vlaagje tocht door. OOR vraagt Tessa Douwstra naar haar sleutelplaten.

ROYAL BLOOD

Twee albums lang veroverden Mike Kerr en Ben Thatcher de wereld met hun verwoestende riffs en beukende ritmes. Ingrediënten: bas, zang en drums. Gitaar? Helemaal niet nodig, zo blijkt ook op Typhoons, waarop het duo uit Brighton de dansvloer opzoekt. Een swingende move, deels ingegeven door Daft Punk, deels door AC/DC. Mike Kerr geeft tekst en uitleg.

MY BLOODY VALENTINE

Nu eindelijk alle albums van My Bloody Valentine via de streamingdiensten te luisteren zijn, werd het hoog tijd voor een hernieuwde kennismaking met de shoegaze-meester zelf: Kevin Shields, die z’n oeuvre ook geheel herzag voor een fysieke heruitgave én twee nieuwe albums in de pijplijn heeft zitten. Én én, zou je zeggen, totdat OOR de Lastige Keuzes op tafel legt.

GRETA VAN FLEET

Die ándere Greta, die zelfs nog meer herrie schopt dan z’n activistische naamgenoot, laat van zich spreken met The Battle At Garden’s Gate. De snerpende falset is opgeschoven van Robert Plant naar Jon Anderson (Yes), al klinken de jaren zeventig nog altijd snoeihard door in de futuristische bombast van de vier Amerikanen. Bassist/toetsenist Sam Kiszka spreekt.

De speciale jubileumeditie van OOR ligt vanaf donderdag 6 mei in de winkel. Bestel ‘m hier, dan zorgen wij dat het tijdschrift bij je op de deurmat valt. Lees je OOR liever digitaal? Check hiervoor de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app. Liever een abonnement? Dan krijg je van ons een gaaf welkomst­cadeau. Als OOR-abonnee lees je de complete OOR ook gratis op je tablet en via onze website!