DEZE MAAND IN OOR!

Het zal u inmiddels niet ontgaan zijn: OOR is 50. Vijf-tig! Five zero. And counting. Dat vieren we niet alleen met het boek der boeken (Want More? Het beste uit 50 jaar OOR) maar ook met een speciale, dubbeldikke jubileumeditie van uw lijfblad. En speciaal is ie geworden: waar het boek de oerknal en de gouden halve eeuw bestrijkt, richt het aprilnummer van OOR zich op de namen van nú. De schrijvers, de fotografen en uiteraard ook de artiesten; zij die het blad in de 21e eeuw naar de glorieuze 50 tilden worden in het zonnetje gezet. Bono, Tom Barman, Elbow, Spinvis, Typhoon, Fontaines D.C. en De Staat lieten van zich horen. We zoeken het Vrouwelijk Perspectief in de mannenwereld die popjournalistiek heet, doorgronden het gevreesde recensiefenomeen Randy Timmers, blikken door de ogen van Bart Chabot en Anton Corbijn tóch nog even terug op de gloriedagen met Golden Earring en leggen verder vooral onszelf, de makers, onder de loep. In plakboekstijl schudden we de archieven van ons colofon leeg: de eerste voetstappen, lang verhulde ontboezemingen, aanvaringen met de groten der aarde, herinneringen van over de hele (muziek)wereld en uiteraard een blik op de toekomst. Op naar de volgende 50? Wat ons betreft wel!

DE MAKERS

Wie wat bewaart, die heeft wat. Of het nou anekdotes zijn of frutsels, iconische foto’s of snapshots, wie voor OOR werkt heeft een schatkist. En een verhaal. Voor deze ene keer staan de makers van OOR in de 21e eeuw centraal. De avonturen spatten van de pagina’s, met ditmaal bijrollen voor zwaargewichten als Bono, Liam, Grohl en Iggy & Josh (en vele, véle anderen). Onze fotografen kozen Kensington, Kiss, Editors en CocoRosie als hun eigen ‘sleutelplaat’. En voor éénmaal licht zelfs recensie-killer Randy Timmers een tipje van de gevreesde sluier op. Een zelfstudie.

VROUWELIJK PERSPECTIEF

Vrouwen in het OOR-colofon – al vijftig jaar een heikel onderwerp. Qua genderdiversiteit scoort OOR namelijk al een halve eeuw ondermaats. Hoewel er in die vijf decennia best veel vrouwen voor het blad hebben gewerkt, steekt hun aantal schril af bij de hoeveelheid mannen. OOR was en bleef altijd een mannenbolwerk. De aanwezige dames bleven eenlingen: krachtige, markante en getalenteerde persoonlijkheden, met grote liefde voor muziek en journalistiek. In deze jubileumeditie doen vijf van hen hun verhaal, feitelijk een unsung history van 50 jaar OOR.

DE ARTIESTEN

Ofwel: OOR en wederhoor. Wat vinden de artiesten nou eigenlijk zelf van al die interviews en recensies – en vooral ook van het magazine dat ze al jarenlang achtervolgt? Verplicht nummer, necessary evil, of schuilt er toch nog een groter goed achter wat wij van de pers doen? We vroegen vaste klanten als Elbow, Fontaines D.C., Typhoon, Spinvis, De Staat en Tom Barman over de valkuilen, de trucs, de ergernissen maar vooral ook de waarde van het interview en de recensie. Zelfs Bono deed een duit in het zakje. (Spoiler: OOR mag wat hen betreft dóór!)

GOLDEN EARRING

Zestig jaar Golden Earring – helaas blijft de teller voor Nederlands grootste rock & rollband op die zes decennia staan. OOR kijkt in deze encore terug naar 1986. Bart Chabot en Anton Corbijn maakten een monumentaal drieluik, waarvan het interview met Barry Hay in z’n geheel terug te vinden is in Want More? – Het Beste Van 50 Jaar OOR. In deze editie vinden we de oprichters van de Earring terug: Rinus Gerritsen over het overleven en eventuele einde van de band (in ’86 nog niet eens op de helft van z’n bestaan!). En George Kooymans denkt na over verleden en toekomst.

De speciale jubileumeditie van OOR is vanaf dinsdag 6 april te koop. Bestel ‘m hier, dan zorgen wij dat het tijdschrift bij je op de deurmat valt. Lees je OOR liever digitaal? Check hiervoor de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app. Liever een abonnement? Dan krijg je van ons een gaaf welkomst­cadeau. Als OOR-abonnee lees je de complete OOR ook gratis op je tablet en via onze website!