DEZE MAAND IN OOR!

Pepernoten? Kerstkransjes? Oliebollen? Niets van dat alles, bij OOR sluiten wij ieder jaar af met lijstjes, lijstjes, lijstjes! Allemaal culminerend in die ene, allesbepalende, superdefinitieve Eindlijst, dit jaar diverser, gelijkwaardiger, vrouwelijker, eigenzinniger en vooral spannender dan ooit. Janelle Monáe gaat er wat 2018 betreft met de gouden piek vandoor, met daaronder een uit de kluiten gewassen boom waarin alle mogelijke soorten ballen schitteren. De complete Eindlijst is te lezen in de speciale eindejaarseditie van OOR die op 6 december in de winkel ligt. In dat nummer ook een uitgebreide terugblik op de beste albums, concerten en interviews van het afgelopen jaar. Kurt Vile, Idles, Shame, Superorganism, Rolling Blackouts Coastal Fever, Naaz, Stephen Malkmus, Chvrches en de Wild Romance schuiven aan onder de kerstboom, waar Terrie Hessels (The Ex) en Jacob de Greeuw (Johan) hun licht nog eens over de lijst der lijsten laten schijnen. Ook pakt OOR de arreslee naar IJsland en de polar express naar U2 in Berlijn, onderweg nog eens goed nadenkend over wat tien jaar Spotify voor ons muzikale wezen heeft betekend. En, uiteraard, ook nog de gebruikelijke vrachtwagenlading aan recensies in deze extra dikke eindejaarseditie van OOR!

 

EINDLIJST

U las het al: Dirty Computer van Janelle Monáe is bovenaan OOR’s Eindlijst beland, op de voet gevolgd door Double Negative van Low en Isolation van Kali Uchis. Op de vierde plek vinden we Chris van Christine And The Queens, op plek vijf staat Tranquility Base Hotel + Casino van de Arctic Monkeys. Hoogste Nederlander? 27 Passports van The Ex, op plaats 9.

U2

U2, wat nu? Met de Innocence + Experience-cyclus op z’n eind, bestaat de horizon van ’s werelds grootste rockband uit één groot vraagteken. Wat ligt er ná het uiterste van ervaring? OOR toog naar de laatste show in Berlijn, op zoek naar het antwoord. In een decor van duivels en engelen liepen we zowaar tegen Bono op, die ons verbaasde met zijn plannen…

NAAZ

Ook bij Naaz speelden innocence en experience dit jaar een grote rol: de Rotterdamse zangeres is inmiddels twintig, zag vele dromen uitkomen maar ook de realiteit zich aandienen. En ze heeft er al een paar levens opzitten, vol ups en downs, licht en donker, onschuld en ervaring. Het lijkt nauwelijks toeval dat Bono in Naaz de vrouw van de toekomst ziet.

THE EX & JOHAN

Traditiegetrouw zet OOR de hoogst genoteerde act(s) van eigen bodem bij elkaar om de Eindlijst van commentaar te voorzien. Nederpop-iconen Terrie Hessels van The Ex (nummer 9) en Jacob de Greeuw van Johan (nummer 16) ontmoeten elkaar voor het eerst en blijken qua achtergrond, huidige status én hun kijk op popjaar 2018 een meer dan bijzondere combi.

CHRVCHES

In mei bracht het Schotse synthpoptrio Chvrches het album Love Is Dead uit. Dystopische pop in tijden van Instagram, oprukkende vrouwen en #MeToo. Dit jaar was zangeres Lauren Mayberry een van de weinige zeer uitgesproken pleitbezorgers van #MeToo, waar veel van haar collega’s zich toch wat op de vlakte hielden. We blikken samen met haar terug op 2018.

10 JAAR SPOTIFY

Spotify bestaat tien jaar. Streaming bepaalt ons luisteren: steeds minder naar albums, steeds meer naar playlists. Playlists are king. Toch zijn veel ‘oude’ luisterreflexen uit het pre-digitale tijdperk nog zeer in zwang. Ze blijken zelfs nodig om de rijke maar onbezielde digitale luisterrealiteit ballen te geven. Er is veel mens nodig om algoritmes verteerbaar te maken.

OOR 12 ligt vanaf donderdag 6 december in de winkel. Je kunt OOR natuurlijk ook gewoon online bestellen en thuis laten bezorgen. Wil je liever een abonnement? Dan krijg je van ons een gaaf welkomst­cadeau. Lees je OOR liever digitaal? Check dan de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app.

Actie: als je nu een abonnement neemt op OOR kies je zelf je eigen welkomstgeschenk, zoals een te gek boek naar keuze, headphones of een van de nieuwste cd-pakketten!