DEZE MAAND IN OOR!

Het is inmiddels bijna een traditie: terwijl de kruitdampen en restjes poedersuiker nog neerdalen, trapt De Staat het muziekjaar af met een nieuwe plaat. En evenals de vorige keren roepen we ook deze eigenzinnige worp, Bubble Gum genaamd, meteen maar vast uit tot kanshebber voor de eindlijst. Nu al? Ja, nu al. Al kunnen we de nieuwe Balthazar ook gelijk onder de kanshebbers scharen. Evenals Beirut, Sharon van Etten, Steve Gunn, Joe Jackson, Bring Me The Horizon. En al die andere slimmeriken die hun werkjes tot na het geweld van de feestdagen hebben uitgesteld om ze, in het licht van het nieuwe jaar, zoveel mogelijk impact upon release mee te geven. Over het hoe en waarom laten we ze allemaal aan het woord, evenals Pussy Riot, die komen toeren, Stefano Keizers die ons rondleidt door zijn platenkast en de grote zieners uit onze eigen kolommen, die hun verwachtingen voor het muziekjaar 2019 op tafel gooien. De reislustigen mogen ondertussen met ons mee naar Belfast. En verder natuurlijk de gebruikelijke vrachtwagenlading aan recensies in deze nieuwe editie van OOR!

 

DE STAAT

De vijfde van De Staat heet Bubble Gum – een plaat waarop de Nijmeegse band als vanouds de grens tussen mens en machine verkent, middels pompende dansritmes, maniakale uitbarstingen en melodieuze vondsten uit de koker van Torre Florim. Bubble Gum is grilliger, zwaarder en zelfs apocalyptischer van aard dan de titel doet vermoeden. De Staat legt uit.

BALTHAZAR

Na drie albums was Balthazar uitgegroeid tot de grootste nieuwe band van België en kon centrale tandem Maarten Devoldere en Jinte Deprez wel een adempauze gebruiken. Na succesvolle soloplaten als Warhaus en J. Bernardt keert het tweetal nu terug op het oude nest, om de draad met Fever op te pikken waar ze ‘m nooit hebben laten liggen: de dansvloer.

JOE JACKSON

Veertig jaar na Look Sharp! brengt Joe Jackson zijn twintigste plaat uit: Fool. Jackson combineert al z’n hele leven de werklust van havenstad Portsmouth met het vakmanschap van de klassieke Engelse songwriter, wat naast z’n memorabele debuut ook klassiekers als I’m The Man en Night And Day opleverde. OOR volgt the man in zijn eerste voetstappen.

BEIRUT

Het gebarsten koper schalt als vanouds op Gallipoli, het nieuwe album van Beirut. De melancholie, gerijpt in Zuid-Europa maar met de kiem in zijn unheimische vaderland (het Amerika van Trump) levert de balling en gringo Zach Condon er per gestrekte meter bij. Goed nieuws: in zijn huidige standplaats Berlijn maakten zijn angsten en depressies hun exit.

PUSSY RIOT

De Russische activisten van Pussy Riot toeren eind januari langs vijf Nederlandse steden met hun bekroonde muzikale voorstelling Riot Days. Dat belooft de nodige reuring. OOR spreekt met manager Alexander Cheparukhin en hoofdrolspeelster Maria Aljochina – zij zat zestien maanden in een Russisch strafkamp – op wier boek Riot Days is gebaseerd.

BELFAST

Belfast, stad met een grimmig verleden en een op het oog onstpannen heden. Door conflicten en geweld geteisterd, maar ook de bakermat van Van Morrison, Inflammable Material, Teenage Kicks en Snow Patrol. Nergens was muziek zo nodig om het gewone leven te laten winnen van haat en terreur als in deze weerbarstige uithoek van Europa. Een reportage.

OOR 1 ligt vanaf donderdag 17 januari in de winkel. Je kunt OOR natuurlijk ook gewoon online bestellen en thuis laten bezorgen. Wil je liever een abonnement? Dan krijg je van ons een gaaf welkomst­cadeau. Lees je OOR liever digitaal? Check dan de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app.

Actie: als je nu een abonnement neemt op OOR kies je zelf je eigen welkomstgeschenk, zoals een te gek boek naar keuze, headphones of een van de nieuwste cd-pakketten!