DEZE MAAND IN OOR!

Laat OOR bij deze de laatste zijn die U een voorspoedig en muzikaal 2023 toewenst – en maak er vooral iets moois van! Zoals wij dat alweer 52 jaar mogen doen, met het vizier op de toekomst, het hoofd in het heden en af en toe een roerige herinnering aan een roemrucht verleden. Waar we helden tegenkomen, iconen, legendes, soms zelfs nog levend. John Cale is er zo één: in de Velvet Underground maakte hij zich al onsterfelijk, in de jaren zeventig deed hij er alles aan om alsnog het loodje te leggen en in recenter tijden is leven en werk van de Welshman een toonbeeld van ageing well. Op nieuwe plaat Mercy komen alle lijntjes samen en niemand minder dan Cale (80) zelf geeft tekst en uitleg. Ook The Murder Capital, New Order, Prins S. En De Geit, DeWolff, Amber Arcades, Emma Ruth Rundle en schrijver Benedict Wells melden zich, we blikken terug (en vooruit) op het Time Out Of Mind-hoofdstuk van Bob Dylans Bootleg Series, de nieuwjaarsborrel houden we met Jeangu Macrooy. Uiteraard vind je ook weer de gebruikelijke lading aan recensies in deze nieuwe OOR!

JOHN CALE

In 1973 plofte Paris 1919 op de redactionele deurmat, vijftig jaar later is Mercy de plaat die ons wederom het hoofd op hol brengt. John Cale is de 80 gepasseerd, maar staat nog steeds volop in het heden. Voordat de legende zelf aan het woord komt, gaan we terug naar de tijd waarin geen genade lijkt te bestaan. Wel horrorverhalen, liters drank en bergen wit poeder.

PRINS S. EN DE GEIT

Na Goldband en Son Mieux voegt nu ook Prins S. En De Geit zich aan het Haagse front. Live zijn ze energiek en hypnotiserend, debuutplaat Rood Staan Hard Gaan is ondertussen als een muzikale kinderboerderij, waar techno en electropop vrolijk om de vondsten van stadsdichter Scott Beekhuizen heen dansen. OOR staat keiblij in de rij voor een audiëntie in de Hofstad.

AMBER ARCADES

Op haar bloedmooie derde album Barefoot On Diamond Road laat Annelotte de Graaf alias Amber Arcades meer van zichzelf zien en horen dan op haar voorgaande werk. Melodisch, intelligent en eigenzinnig als altijd, maar nu ook dromeriger, filmischer, minder ‘indiepop’ en geladen met emotie en sensualiteit. ‘Statiger’, noemt ze het zelf, in gesprek met OOR.

THE MURDER CAPITAL

Terwijl hun stad-, genre- en generatiegenoten van Fontaines D.C. de lucht in schoten, surft The Murder Capital de Ierse postpunkgolf wat rustiger uit. Tweede album Gigi’s Recovery klinkt optimistischer en minder zwartgallig dan het veelgeprezen debuut, al is de muziek nog altijd melodramatisch en intens. Frontman James McGovern licht de koerswijziging toe.

NEW ORDER

Nieuwe platen maken, daar komt New Order amper meer aan toe. Maar luxe boxsets uitbrengen, met Definitive Editions van de klassieke albums en een hoop bonusmateriaal, dat lukt nog wel. Het reissueprogramma van de groep is inmiddels toe aan Low-Life (1985), hun derde album – en een van hun beste. We spraken erover met drummer Stephen Morris.

DEWOLFF

DeWolff heeft er een druk jaar opzitten: met de Dawn Brothers maakten ze Double Cream, ze gingen op tournee met Toto en jeugdhelden The Black Crowes én ze legden de laatste hand aan Love, Death & In Between, hun negende studioalbum alweer. Tussendoor verhuisde zanger/gitarist Pablo van de Poel ook nog eens terug naar Limburg. We zochten hem thuis op.

Deze editie van OOR is vanaf dinsdag 17 januari te koop. Bestel ‘m hier, dan zorgen wij dat het tijdschrift bij je op de deurmat valt. Lees je OOR liever digitaal? Check hiervoor de OOR Magazine app voor tablet en smartphone in de App Store of Google Play of onze web app. Liever een abonnement? Dan krijg je van ons een mooi welkomst­cadeau. Als OOR-abonnee lees je de complete OOR ook gratis op je tablet en via onze website!