album
pop

The Japanese House

In The End It Always Does

DIRTY HIT

In de hiphop heb je gasten als DJ Khaled, die per se over een track heen moeten schreeuwen, of gasten als Timbaland, die constant hetzelfde soort geluid laten horen, puur zodat je weet wie er achter de knoppen heeft gezeten. Dit soort producers dwingen nieuwe artiesten in hun stijl; iemand als Justin Timberlake kun je zien als een blanco vel dat door zo’n beatmaker wordt ingekleurd.

In de indiepop zie je dit soort taferelen nu ook. Zo zit Amber Mary Bain, beter bekend als The Japanese House, op het label van Matthew Healy, de frontman van populaire Britse popgroep The 1975. En op haar tweede plaat laat deze singer-songwriter zich vormen door het geluid van die band. Nu is The 1975 een van de leukste popgroepen van de laatste jaren, dus heel erg is dit niet. Maar de mix van pop en elektronica die The Japanese House laat horen op In The End It Always Does, is simpelweg niet heel erg origineel. Dat komt overigens ook door de stem van Bain, die erg lijkt op een andere hedendaagse indiepopdarling: Phoebe Bridgers. Alsmede door de emo-onderwerpen die ze in haar songs, met titels als Sad To Breathe en Touching Yourself, behandelt. Eigenlijk is het heel simpel: fans van Bridgers en The 1975 zullen linea recta weglopen met The Japanese House.

15

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...
Prince verdient een betere ode dan Candy Dulfer presents The Purple Jam
concert
prince

Prince verdient een betere ode dan Candy Dulfer presents The Purple Jam

De liefde van mijn leven leeft in mijn verleden, schrijft Ilja Leonard Pfeijffer in zijn roman Grand Hotel Europa. Het ...

Recensie: The Japanese House - In The End It Always Does