Het derde album van het Frans-Cubaanse duo Ibeyi gaat vergezeld van een ‘essay’ van BLM-activist Janaya Future Khan, die Spell 31 omschrijft als ‘an antidote to apathy in a divided world’. Hoogdravende maar ware woorden: in het muzikale universum van Lisa-Kaindé en Naomi Diaz is het fijn uitpuffen van de strijd en verdeeldheid die dagelijks het nieuws domineren.
De soul stroomt de zusjes (Ibeyi betekent ‘tweeling’ in het Yoruba) door de aderen, maar hun muziek laat zich niet onder één genre scharen. Ze hebben weinig meer nodig dan wat subtiele beats, samples en zoete harmonieën om over te brengen waar het écht om gaat in het leven: liefde, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid. Voor wie Ibeyi nog niet kent is Sister 2 Sister – denk diepe bastonen, geraffineerde percussie en een refrein dat zich fijn laat meezingen – de best denkbare introductie. ‘I don’t have to be perfect / I finally see who I’m supposed to be’, klinkt het even later in Creature (Perfect), een uiting van zelfacceptatie die ook doorwerkt in het ontroerende Tears Are Our Medicine. Met Made Of Gold (inclusief vurige bijdrage van Pa Salieu) en de vrije interpretatie van Black Flags Rise Above (met BERWYN) onderstrepen ze de spirituele onverzettelijkheid die ook op Ibeyi (2015) en Ash (2017) al in ruime mate aanwezig was. Een grensverleggend goede plaat, dit Spell 31.