album
INDIEROCK/POPPUNK

The Get Up Kids

There Are Rules

QUALITY HILL/BERTUS

Dat is even schrikken! In openingstrack Tithe horen we een bijna onherkenbare Matthew Pryor krijsen over een stuiterende gitaarriff met spooky effecten. Is dit dezelfde band die met Something To Write Home About een van de beste – zo niet het beste – poppunkalbum ooit maakte? De band . . .

Op het tweede nummer, Regent’s Court, is Pryor al iets herkenbaarder, maar de rest van de band freakt vrolijk verder. Shatter You Lungs is wat dat betreft helemaal een hoogtepunt. Het repeterende ritme en gekke effecten zorgen voor een discoachtig nummer. Zo is iedere song een waar muzikaal kunststukje, gebeurt er elke seconde wel iets onverwachts en moeten we tot Pararelevant wachten tot we iets van de kenmerkende uithalen van Pryor horen. Oké, de teksten van The Get Up Kids zijn nog altijd erg emo – ik had me nog zo voorgenomen dat woord niet te gebruiken – maar dat krijg je er waarschijnlijk nooit meer uit. Voor de rest heeft There Are Rules niets meer te maken met de band waar je vroeger zo’n fan van was. De poppunkfan zal even moeten slikken, maar uiteindelijk ook overstag gaan. Geen gedroomde, wel een gedurfde comeback.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

The Cure pakt Ziggo Dome in met onver­woestbaar oeuvre
concert

The Cure pakt Ziggo Dome in met onver­woestbaar oeuvre

Nee, heel verrassend is het allemaal niet natuurlijk. Robert Smith heeft de afgelopen jaren wel vaker een nieuw album van ...
De nieuwe <span class="oor">OOR</span> is uit! Bestel 'm nu in onze shop
oor-shop

De nieuwe OOR is uit! Bestel ‘m nu in onze shop

De nieuwe OOR is uit! Met o.a. Personal Trainer, Neil Young, Warhaus, Weyes Blood, Boudewijn de Groot, Dry Cleaning en ...
Christine McVie (79) van Fleetwood Mac overleden
nieuws
fleetwood mac

Christine McVie (79) van Fleetwood Mac overleden

Christine McVie van Fleetwood Mac is op 79-jarige leeftijd overleden. De zangeres en toetseniste sloot zich in 1970 aan bij ...

Recensie: The Get Up Kids - There Are Rules (album) | OOR