Singer-songwriter Mackenzie Scott alias Torres is moeilijk op één genre vast te pinnen. Ze bevindt zich ergens op het spectrum tussen folk, indierock en elektronica, met op ieder album steeds wat meer neigingen richting Het Grote Gebaar. Op Thirstier uit 2021 sloeg de drang naar bombast enigszins door, op What An Enormous Room is alles weer perfect in balans.
Een klein aantal nummers knalt nog steeds non-stop stevig uit de speakers, maar in het algemeen doseert Scott de uitbundige momenten meer binnen de liedjes. Zo schakelt albumopener Happy Man’s Shoes met verve tussen ijzige spoken word-vocalen en een vrolijk schurende gitaarriff, en wint het zes minuten durende spacerock-epos Artificial Limits zo gestaag aan intensiteit dat je het haast niet door hebt dat je haren recht overeind zijn gaan staan. Dan zijn er ook nog genoeg nummers die ‘gewoon’ heel mooi zijn, zonder een bijzondere twist, zoals het breekbare Jerk Into Joy en het uitbundige Forever Home. In Collect verkondigt Scott: ‘Want to know what’s next? / Colossal success.’ Of deze voorspelling uitkomt is nog maar de vraag, daar is het songmateriaal waarschijnlijk te eigenzinnig voor, maar met een plaat van dit kaliber zou het haar in ieder geval gegund zijn.