De vier Four Tet-albums die verdwenen waren van de streamingdiensten zijn weer terug. De producer heeft een deal gesloten met Universal, nadat hij een rechtszaak aanspande tegen zijn voormalige label Domino.
Foto Arend Jan Hermsen (Best Kept Secret 2018)
Kieran Hebden (zijn eigen naam) onthulde in november dat het platenlabel een aantal van zijn vroegste albums online had gehaald vanwege het juridische conflict; Pause (2001), zijn meest bejubelde plaat Rounds (2003) en Everything Ecstatic (2005).
De producer klaagde Domino al in 2020 aan vanwege royalty’s: Domino betaalde hem 18 procent van de opbrengsten uit streams, de producer meent dat dit zeker 50 procent zou moeten zijn, omdat de uitbetaling gebaseerd op fysieke verkoop.
De spelregels zijn veranderd in het streamingtijdperk, meent Four Tet. Mocht de nog lopende rechtzaak in zijn voordeel uitvallen, dan kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor de manier waarop de muziekindustrie zijn geld verdeelt.
Het is niet bekend over de terugkeer van de albums gerelateerd is aan het nieuwe platencontract, maar Universal-directeur Pete Simmons noemt het ‘een grote eer om een oeuvre te vertegenwoordig dat zoveel heeft betekend voor mij en mijn collega’s.’