Flying Dream 1 (2022) was een relatief ingetogen plaat, opgenomen met een koor in een theater in Brighton. Op hun tiende studioalbum Audio Vertigo verkent Elbow geheel andere delen van het muzikale spectrum. Subtiele arrangementen maken hier plaats voor stevige grooves en gitaren, als basis van de nummers en als anker voor Guy Garvey’s trefzekere zang.
De band pakt muzikaal uit, maar toont vooral haar veelzijdigheid door robuuste en gelaagde rock te verfijnen met een paar Zuid-Amerikaanse elementen, zoals de blazers in het funky Balu en de cowbell in de opening van het opzwepende Lovers’ Leap. Er is een mooi evenwicht tussen rauwheid en raffinement, maar ook tussen donker en licht. Soms binnen één liedje: in Very Heaven worden gruizige gitaren afgewisseld met luchtige arpeggio’s, bijeengehouden door een spannende baslijn. Wervelende synths en een fris orgel vormen een mooie symbiose met een effectvolle gitaar in The Picture. Het kleine Embers Of Day wordt gevolgd door het energieke rocknummer Good Blood Mexico City, met een fijn koortje. Afsluiter From The River is een melodieus popliedje.
Garvey verhaalt meermaals over obscure zaken. In het wat duistere Things I’ve Been Telling Myself For Years zingt hij: ‘I’m the dashboard hooligan of nodding self-deception, here’s to never accepting slight adjustment or correction.’ En in Her To The Earth concludeert hij: ‘We live in a troubling age.’ Knife Fight is een liedje over een herinnering aan een messengevecht in een Turkse bar, die hem brengt tot een liefdesverklaring. Elbow speelt niet op zeker, maar laat zich leiden door hoe de pet staat als er wordt gewerkt aan een nieuw album. Daarmee houden ze niet alleen zichzelf maar ook de luisteraar scherp. Audio Vertigo is een bijzonder onderhoudende plaat, waar steeds iets nieuws in valt te ontdekken.
Neem nu een abonnement op OOR en ontvang Audio Vertigo van Elbow gratis op vinyl. Kijk hier voor het aanbod.