We kennen vocalist en stijlicoon Esperanza Denswil al geruime tijd als de grote belofte Pink Oculus. Na wat singles, een EP en diverse bejubelde liveshows trok ze zich zo’n zes jaar geleden terug ter bezinning. Het resultaat van haar diep persoonlijke zoektocht is dit totaal compromisloze albumdebuut.
We horen Denswils stem op uiterst futuristische beats, ondersteund door pompende en stuwende bassen van Robert Pronk. De vocalen bestaan uit zang, spoken word of rap, net waar de teksten in kwestie om vragen. Om die te ontrafelen zul je flink je best moeten doen, maar dan ontspinnen zich allerlei boeiende observaties en raadselachtige poëzie. Pink Oculus heeft de (broken) beats voor een aanzienlijk deel zelf gecreëerd, samen met producer Binkbeat. Ze klinken aanvankelijk verontrustend en vervreemdend, maar tegelijkertijd bijzonder fascinerend. Bij vaker beluisteren blijken het geavanceerde geluidsbouwwerken met invloeden uit allerlei Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Caribische muziekstijlen. Dit is rauwe kost van de hoogste artistieke waarde.